توسط عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل انجام شد؛

بررسی و تحلیل آیین نامه های مرتبط با مهارت محوری و ارتباط با صنعت در دانشگاه های کشور

۰۹ فروردین ۱۴۰۴ | ۱۴:۳۶ کد : ۶۵۸۰ اخبـــار دانشگاه سرخط خبرها
تعداد بازدید:۶۵
به گزارش روابط عمومی دکتر سیده سمیه میرمرادی عضو هیأت علمی گروه آموزشی مهندسی معماری دانشکده عمران دانشگاه در سخنرانی علمی پژوهشی به بررسی و تحلیل آیین نامه های مرتبط با مهارت محوری و ارتباط با صنعت در دانشگاه های کشور پرداخت و گفت: انتظار از نسل سوم دانشگاه­ ها با عنوان دانشگاه­ های کارآفرین، تاکید بر آموزش­ دهی و تربیت نیروی کار حرفه­ ای هماهنگ با نیازهای صنعت و همچنین تقویت ویژگی­ های مثبت اشتغال آفرین در دانش­ آموختگان است. در دنیا سال­ هاست روش­ های مختلفی برای پر کردن شکاف صنعت و دانشگاه مورد استفاده قرار­ گرفته و راهکارهایی برای افزایش انگیزه این همکاری طراحی و اجرا شده است. یکی از تلاش­ هایی که در سال­ های اخیر در راستای بهبود این امر در کشور صورت­ گرفت، تدوین دستورالعمل­ ها و آیین نامه هایی برای اجرای چند طرح مختلف در دانشگاه ها بوده­ است.
بررسی و تحلیل آیین نامه های مرتبط با مهارت محوری و ارتباط با صنعت در دانشگاه های کشور

دکتر میرمرادی اظهار داشت: به نظر می رسد اگر این طرح­ ها و آیین­ نامه­ ها به صورت یکپارچه و در مقایسه با یکدیگر به دانشجویان معرفی شوند، می توانند اثربخشی بیشتر و بهتری داشته باشند و همچنین ارائه طرح­ های جدید را آگاهانه­ تر کنند. وی به این منظور در بخش­ های مختلف این ارائه به آخرین قوانین حمایتی مرتبط که شامل برنامه ششم و هفتم توسعه کشور، آیین­ نامه حمایت از تولید دانش­ بنیان و اشتغال­ آفرین در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری و سند تحول آموزش­ عالی بود، به صورت مختصر پرداخت و سپس آیین نامه های اخیر در این خصوص، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. آیین­ نامه­ های موجود در سه دسته کلی تقسیم­ بندی شدند. این دسته ها شامل دوره­ های کوتاه­ مدت و بلندمدت حضور دانشجویان در صنعت در دوران دانشجویی شامل دوره کارآموزی، طرح دستیار فناوری، طرح بورسیه صنعتی و دوره کار و آموزش پایدار(کوآپ) - اجرای دروس مهارتی، اشتغال­ پذیری در برنامه درسی دانشجویان - تعریف پایان­ نامه­ ها در ارتباط با نیازهای واقعی صنعت و جامعه بوده است. سپس جزییات هر کدام از آیین­ نامه­ ها در دسته اول با توجه به ویژگی جامعه هدفشان از نظر متغیرهای مختلفی مانند سازمان­ های مرتبط- مدت دوره – مقطع تحصیلی- مشمولین- زمان ارائه- تاثیر در سنوات دانشجو - ساعت در ماه- همزمانی کار و تحصیل- درآمد و همچنین تعهدات، با هم مقایسه شدند. چگونگی اجرای دروس مهارتی،اشتغال پذیری در برنامه های درسی فعلی و جزییات طرح استادمحوری در دانشگاه ها تشریح و در انتها نیز راهکارهایی جهت بهبود اجرای هر کدام از این طرح ها ارائه شد.