دریا، مسیر توسعه پایدار و فراگیر در کشور است

۲۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۷ کد : ۶۵۱ اخبـــار دانشگاه
تعداد بازدید:۳۴۳۳
به گزارش روابط عمومی، دکتر مهدی یوسفی فرد عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در سخنرانی بین الصلاتین ظهر و عصر در مسجدالرسول (ص) دانشگاه ضمن عرض تبریک ایام الله دهه فجر به موضوع دریا؛ مسیر توسعه پایدار و فراگیر در کشور اشاره کرد و گفت: به جرات می توان بیان کرد که دریا جزء معدود زمینه هایی است که به آن توجه زیادی شد و زیرساخت هایی برای بهره برداری از آن فراهم شده است
دریا، مسیر توسعه پایدار و فراگیر در کشور است

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک گفت: ما قبل از سال 1357 در ایران نه بندری داشتیم، نه می توانستیم کشتی بسازیم و نه نقش مهم و تاثیرگذاری در حمل و نقل دریایی داشتیم؛ اما در 20 سال اخیر توفیقات خوبی در زمینه دریا حاصل شد.
وی افزود: بیش از 5800 کیلومتر مرز دریایی داریم و باید سعی کنیم تا خودمان را به معیارهای بهره مندی از دریا نزدیک کنیم. البته کارهای زیادی انجام شده است؛ پروژه های زیادی تعریف شد، حدود 200 کارخانه و شرکت در حوزه دریا داریم، بنادر بزرگی ساخته شد.
دکتر یوسفی فرد تاکید کرد: کشور چین بیش از 50 درصد تولیدات ناخالصش از محصولات دریایی است. دریا فقط منحصربه صنایعش نیست؛ شامل حوزه هایی از قبیل گردشگری، شیلات، پرورش ماهیان درقفس و ... است.
وی ضمن بیان این که بعد از انقلاب در حوزه دریا، زیرساخت های دریایی، بنادر، شرکت های کشتی سازی و حمل و نقل دریایی به رشد و بلوغ خوبی رسیده است گفت: امروز دغدغه کارشناسان اقتصادی، توسعه پایدار در حوزه دریا می باشد. مدیریت این حوزه، ایجاد طرح های جداگانه برای استان ها با توجه به ظرفیت و پتانسیل آن استان بسیار مهم است


( ۲ )