از سوی مرکز مشاوره با همکاری کانون همیاران سلامت روان و جسم
اولین کارگاه آموزشی مدیریت استرس قبل از شروع امتحان برگزار شد
این کارشناس ارشد مشاوره خانواده اظهار داشت: استرس شامل دو بخش دیسترس و یوسترس است که با هم فرق دارند. دیسترس(حرکت در تونل مشکلات)؛ یک تجربه مداوم غرق شدن در مسئولیت ها است. دیسترس حرکت در تونل مشکلات است بی آن که انتهای تونل معلوم باشد.
قولی میدهیم که نمی توانیم با توجه به توان مالی و ویژگی های زمانی و جسمانی و.... از پسش بر بیاییم. یوسترس نوعی استرس مثبت و مفید است. در حالت یوسترس ما تحت فشار هستیم؛ ولی این فشار برای ما معنی و اهمیت دارد. یوسترس به ما انرژی و انگیزه می دهد تا
مسئولیت هایمان را انجام داده و به اهدافمان برسیم. تحصیل کردن، فشاری که در شرایط هایی مثل امتحان یا فارغالتحصیلی و دفاع و حتی مراسماتی (جشن فارغالتحصیلی )که باید برگزار کنیم و مسئولیتش با ماست.
رنجبر افزود: زمانی که از استرس صحبت میکنیم بیشتر ذهن به سمت استرس منفی میرود که همان دیسترس است و هرجا که ما از استرس صحبت می کنیم بدانیم که هدف ما همان استرس منفی است که باعث میشود با توجه به فشاری که بر ما وارد میکند حالتهای روحی و جسمی ما را به هم میریزد و کیفیت و کارکرد زندگی ما را در این حوزه و در حوزههای دیگر زندگی پایین میآورد.
وی به عوامل استرس زا اشاره کرد که عبارت اند از:
-محیطی: سروصدا، هوای بد
-اجتماعی: مشکلات مالی، اختلاف بین فردی
-فیزیولوژیک: بلوغ، بیماری
-افکار: تصمیم گیری، کمال گرایی، خودانتقادگری، نگرش منفی
وی اظهار داشت: دلایل مختلفی وجود دارد که ما دچار استرس می شویم برای مثال: اگر استاد دو روز زمان میدهد تا یک فصل از کتاب را امتحان بگیرد، روز امتحان چه کسانی دچار استرس میشوند؟
طبیعتا کسانی که در طول ترم و یا در روزهای گذشته درس را نخوانده و آماده امتحان نیستند. آن دسته از دانشجویانی که در طول ترم درس ها را خوانده و در روزهای گذشته مرور و جمع بندی کرده اند و آماده هستند دچار استرس نمی شوند، پس با به موقع خواندن ،برنامه ریزی، این دسته از افراد استرس منفی نمیگیرند؛ چرا که احتمالا استاد هم این امتحان را با توجه به مدت زمانی که از تدریس فصل گذشته و دانشجویان فرصت برای خواندن داشتند در نظر میگیرد؛ اما کسانی که همه ی درسها را یکجا جمع کرده اند و به اصطلاح شب امتحانی هستند غافلگیر میشوند و استرس بیشتری را تجربه میکنند.
این در مانگرو ضمن اشاره به موقعیت های استرس زا به مدل مقابله با شرایط استرس زا اشاره کرد که به دو صورت هیجان مدار و مسأله مداراست.
در مقابله مسئله مدار، هدف آن است که برای رفع این شرایط استرس زا قدمی برداشته و حل مساله ایی صورت گیرد که در نهایت فشار روانی کم شود
تدابیری مثل تهیه جزوه ،بررسی و جمع بندی مطالب و....
اما در مقابله هیجان مدار هدف این است که صرفاً کاری انجام بدهیم که هیجان منفی در آن لحظه کم شود و در واقع حل مسئلهای انجام نمیشود و کمکی برای رفع موضوع اصلی نکردهایم صرفاً هیجان منفی را کاهش دادهایم.
رنجبر فنون مدیریت استرس را سبک زندگی سالم (تغدیه ،ورزش ،خواب کافی)، حل مساله، مدیریت خشم، مدیریت زمان، استفاده از شبکه های اجتماعی، فعالیت های اجتماعی، مشارکت در برنامه های گروهی، پذیرش و افزایش رضایتمندی، افزایش اعتماد به نفس و سلامت عمومی فرد برشمرد.