مراسم افتتاحیه دومین همایش بین‌المللی هوش مصنوعی و فناوری های آینده نگر برگزار شد

۰۲ آبان ۱۴۰۳ | ۱۲:۱۲ کد : ۶۳۰۰ اخبـــار دانشگاه سرخط خبرها
تعداد بازدید:۴۳
به گزارش روابط عمومی، دومین همایش بین‌المللی هوش مصنوعی و فناوری های آینده نگر با حضور استاندار مازندران، رئیس دانشگاه، فرماندار بابل، مسئولین و مدیران استانی و شهری و جمعی از پژوهشگران و متخصصان هوش مصنوعی کشور در سالن آمفی تئاتر زنده یاد نوشیروانی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برگزار شد.
مراسم افتتاحیه دومین همایش بین‌المللی هوش مصنوعی و فناوری های آینده نگر برگزار شد

در ابتدای این افتتاحیه دکتر بهرام عزیزالله گنجی رییس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با عرض خیرمقدم و قدردانی از حضور مهمانان و مدعوین گفت: هوش مصنوعی به مجموعه ای از تکنیک ها و الگوریتم‌هایی اطلاق می‌شود که به سیستم های کامپیوتری این امکان را می دهد تا وظایف و کارهایی را انجام دهند که معمولا به تفکر و تصمیم گیری انسانی نیاز دارد و با پیشرفت های سریع الگوریتم ها و فناوری های مرتبط انتظار می رود که هوش مصنوعی در بسیاری از جنبه های زندگی انسانی تغییرات عمده ای ایجاد کند که این تغییرات شامل بهبود عملکرد سیستم های هوشمند، افزایش توانایی تحلیل داده های کلان و توسعه تکنولوژی‌های جدید خواهد بود.

دکتر عزیزالله گنجی ضمن اشاره به این که هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار کلیدی در حل مسایل جهانی مانند تغییرات اقلیمی و مشکلات بهداشتی نقش مهمی ایفا خواهد کرد، اظهار داشت: این فناوری می تواند در حل مسایل پیچیده علمی، کشف داده های جدید و پیشرفت در زمینه های مختلف فناوری نقش مهمی ایفا کند و در زمینه پزشکی، حمل و نقل و آموزش و ... به بهبود کیفیت زندگی کمک کند.

رئیس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این رویداد بین‌المللی گفت: برگزاری این همایش فرصت مناسبی برای طرح دیدگاه ها و نتایج پژوهش های انجام شده و بررسی چالش های آینده است. در این همایش مجموعا ۸۳ مقاله از ۱۹ استان کشور دریافت شد، که پس از داوری ۳۴ مقاله به صورت سخنرانی و ۲۲ مقاله به صورت پوستر ارائه می شود. پنجمین دوره مسابقات ملی برنامه‌نویسی نیز ذیل این همایش با شرکت ۱۵۰ نفر از سراسر کشور برگزار شد. این همایش دو سخنران کلیدی دارد و همچنین کارگاه های تخصصی، میزگرد تخصصی با موضوع کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت با حضور نمایندگان و متخصصان صنایع مختلف برگزار می شود.

در ادامه دکتر یوسف نوری استاندار مازندران با قدردانی از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به جهت برگزاری این همایش بین‌المللی مهم، نخست اشاره ای کوتاه به تاریخچه هوش مصنوعی کرد و افزود: دیوار چین، تخت جمشید، شاهنامه فردوسی و ... خردمندی و اندیشه ورزی انسان را نشان می‌دهد. پس از انقلاب علمی، علم در خدمت سلطه قرار گرفت، دولت و بازار جایگزین خانواده و نهادهای اجتماعی کوچک شد.

دکتر نوری بر ضرورت پیوست هوش مصنوعی در طرح های خرد و کلانی که برای پیشرفت و آبادانی کشور هستند و به ویژه برنامه هفتم توسعه تاکید کرد و گفت: برای تحقق این مهم باید به صورت زیرساختی کار شود و یکی از نمونه های ارزشمند فعالیت‌ های زیرساختی، همین همایش بین المللی هوش مصنوعی و فناوری های آینده نگر است که انگاره های ذهنی تغییر کند و این انگاره پذیرفته شود.

دکتر نوری تاکید کرد: هوش مصنوعی در همه ی زمینه ها کاربرد دارد، باید تلاش کنیم تا در عصر هوش مصنوعی عقب نمانیم و فرمایشات مقام معظم رهبری باید مورد دقت قرار گیرد.

سپس دو سخنران کلیدی همایش؛ پروفسور نجار اعرابی استاد دانشگاه تهران در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین؛ یک فناوری ساختار شکن و تحول آفرین و دکتر اسدپور استاد دانشگاه تهران در زمینه تحلیل شبکه های اجتماعی با استفاده از هوش مصنوعی، به ایراد سخنرانی پرداختند.