کارگاه آموزشی مهارت حل مسئله ویژه دانشجویان برگزار شد

۲۴ مهر ۱۴۰۳ | ۱۰:۵۱ کد : ۶۲۸۵ اخبـــار دانشگاه سرخط خبرها
تعداد بازدید:۹۲
از سوی مرکز مشاوره، سلامت و سبک زندگی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل؛ کارگاه آموزشی مهارت حل مسئله ویژه دانشجویان برگزار شد.
کارگاه آموزشی مهارت حل مسئله ویژه دانشجویان برگزار شد

نادر جعفری دکتری روانشناسی و مدرس کارگاه گفت: حل مسئله امری فرایندی است که در آن علت وقوع یک مسئله را مشخص و سپس بهترین راه حل را برای آن پیدا می‌کنیم. مهارت های حل مسئله ترکیبی از ویژگی‌های مختلف هستند که باید آن ها را داشته باشیم تا بتوانیم مسائل مختلفی را که در کار و زندگی خود داریم، حل کنیم؛ البته مشکلات با یکدیگر متفاوت هستند، برخی می‌توانند پیچیده باشند و برخی دیگر به راحتی حل شوند. در این میان مهارت های حل مسئله به ما کمک می‌کنند تا مشکلاتمان را به طور مؤثر حل کنیم.

دکتر جعفری افزود: هر فرد یا سازمانی در طول سال‌ها با مجموعه‌ای از مشکلات مواجه می‌شوند. به همین دلیل توانایی حل مشکلات برای افراد و سازمان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. برخی از مزایای برخورداری از مهارت های حل مسئله عبارت‌ است از: غیر ممکن را ممکن می سازد، تمایز ایجاد می کند، اعتماد بنفس را افزایش می دهد.

وی به ویژگی های مهارت های حل مسئله اشاره کرد و گفت: خلاقیت یکی از مهارت های حل مسئله است. برخی از مسائل پیچیده‌اند و برای یافتن راه حل باید تفکر انتقادی داشته‌ باشیم. راه حل‌ها را باید به سرعت تعیین و بهترین رویکرد را انتخاب کنیم. خلاقیت در نتیجه‌ی ارزیابی حس مشترک ناشی از تجربیات گذشته حل مسئله به وجود می آید.

دکتر جعفری با اشاره به مهارت های تحقیق گفت: برای حل مسئله به روشی کارآمد باید از مهارت های پژوهشی کافی نیز برخوردار باشیم. برای این منظور باید اطلاعات کافی را از منابع مختلف جمع‌آوری و آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنیم تا در نهایت راه حل‌هایی عملیاتی را به دست آوریم. همچنین در این مورد می‌توانیم بازخوردها، دیدگاه‌ها و نظرات همکاران و سایر منابع معتبر را نیز به کار بگیریم. دکتر جعفری همچنین به مهارت های جانبی تصمیم گیری و حل مسئله و مزایای مهارت تصمیم گیری اشاره کرد و جلسه با پرسش و پاسخ پایان یافت.