️برگزاری نشست دانشجویی کانون همیاران سلامت روان و جسم

۱۶ مهر ۱۴۰۳ | ۱۲:۴۴ کد : ۶۲۶۶ اخبـــار دانشگاه سرخط خبرها
تعداد بازدید:۷۹
به گزارش روابط عمومی، از سوی مرکز مشاوره، سلامت و سبک زندگی دانشگاه نشست دانشجویی کانون همیاران سلامت روان و جسم با محوریت خودشناسی، آشنایی با اختلالات شخصیتی و کارکردهای فردی و اجتماعی برگزار شد.
️برگزاری نشست دانشجویی کانون همیاران سلامت روان و جسم

نادر جعفری دکتری روانشناسی و مدرس این کارگاه آموزشی در تعریف شخصیت گفت: شخصیت به مجموعه ای از ویژگی ها، نگرش ها و الگوهای رفتاری گفته می شود که فرد را از دیگران متمایز می سازد. شخصیت در نتیجه تعامل عوامل ژنتیکی، محیطی و تجربیات محیطی شکل می گیرد.

دکتر جعفری ضمن بیان تعاریف مختلف از متخصصان بزرگ در خصوص شخصیت گفت: شاید بتوان شخصیت را اساسی ترین موضوع علم روانشناسی دانست. شخصیت در معنای کلی یعنی جنبه های بی همتا و نسبتا پایدار درونی و برونی منش فرد که در موقعیت های مختلف بر رفتار وی تاثیر می گذارد. ویژگی های بادوام، صفاتی است که به ثبات رفتار در طول زمان و پایداری رفتار در موقعیت های مختلف کمک می کند و ویژگی های منحصر به فرد به صفاتی گفته می شود که ممکن است در برخی گروه ها مشترک بوده و یا کل اعضا در آن سهیم باشند؛ اما شیوه ی آن ها برای هر فرد متفاوت است.

 دکتر جعفری به وجوه متکثر استفاده از ماسک در روابط انسانی اشاره کرد و گفت: این شخصیت ها در درون تناقض دارند، کشش و اجتناب دارند و به انواع تیپ های شخصیتی اشاره کرد که عبارت اند از کمالگرا، مهر طلب یا کمک کننده، پیشرفت گرا یا موفقیت جو، رمانتیک محزون یا هنرمند، فکور، وفاجو، وفاخو و شکاک، خوش بین و خوش گذران.
دکتر جعفری گفت: تقریبا هر ۲۰ نفر، یک نفر با نوعی اختلال شخصیت زندگی می کند. اختلالات شخصیت انواع مختلفی دارند و از نوجوانی یا بزرگسالی شروع می شوند.

این دکتری روانشناسی به انواع اختلال شخصیت مانند پارانوئید، اسکیزوئید، اسکیزوتایپال، ضد اجتماعی، مرزی، نمایشی و ... اشاره کرد و گفت: اختلالات شخصیت حداقل بر دو مورد از موارد زیر تاثیر می گذارد: روش تفکر درباره خود و دیگران، نحوه پاسخگویی احساسی، راه ارتباط با افراد دیگر و روش کنترل رفتار.
گفتنی است این نشست با پرسش و پاسخ پایان یافت.