نشست تخصصی و هم اندیشی با محوریت علوم شناختی در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برگزار شد

۱۴ مهر ۱۴۰۳ | ۱۴:۰۰ کد : ۶۲۶۲ اخبـــار دانشگاه سرخط خبرها
تعداد بازدید:۱۱۰
به گزارش روابط عمومی، با هماهنگی های معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، نشست تخصصی و هم اندیشی با محوریت علوم شناختی با حضور رییس دانشگاه، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، جانشین مرکز همکاری های علمی شمال کشور، رئیس حوزه علمیه جعفریه رستمکلا، معاونین پژوهش و فناوری و تنی چند از نمایندگان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی استان مازندران در حوزه علوم شناختی به میزبانی دانشگاه برگزار شد.
نشست تخصصی و هم اندیشی با محوریت علوم شناختی در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برگزار شد

دکتر بهرام عزیزالله گنجی رییس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با عرض خیرمقدم و قدردانی از حضور مهمانان و مدعوین گفت: علوم شناختی، مطالعه علمی ذهن است. منظور از ذهن مجموعه آنچه که نمود های هوشمندی و آگاهی هستند؛ مانند تفکر، ادراک، حافظه، احساس، استدلال و غیره و بطور کلی پرسش هایی مانند این که ذهن  چگونه کارمی کند و یا مغز چگونه هوشمندی را ایجاد می کنند، از جمله پرسش هایی است  که در این شاخه علمی بررسی می شوند.
دکتر عزیزالله گنجی اظهار داشت: هدف علم شناختی این است که اولا قابلیت های شناختی که در موجودات زنده وجود دارد، به شکل علمی تعریف و تدوین شود و بعد مکانیسم هایی که در مغز باعث بوجود آمدن چنین قابلیت هایی بوده اند، شناسایی شوند.

رییس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل گفت: با توجه به کارهایی که در این حوزه از علم انجام می شود، می توان فهمید که زنجیره ای از علوم مختلف در آن دخیل هستند. علوم شناختی پروژه ای در حال پیشرفت است که از دهه 1950میلادی آغاز شد و نام علوم شناختی در سال 1973 به آن داده شده است. این شاخه از علم  هنوز در ابتدای راه قراردارد و افق های بسیاری برای گسترش و پژوهش دارد.
رییس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل گفت: علوم شناختی یک میان رشته است و شاخه های روانشناسی، علوم عصبی، علوم رایانه، انسان شناسی، زبان شناسی، فلسفه و غیره...را در بر می گیرد.
دکتر عزیزالله گنجی افزود: هدف از این نشست گسترش همکاری های بین رشته ای و ایجاد بستری مناسب برای تبادل ایده ها و  تجربیات است تا انشاالله گام های موثری در راستای پیشرفت علوم  شناختی و بهبود کیفیت زندگی انسانی نیز برداشته شود.
در ادامه حجت السلام و المسلمین خاکزاد مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه ضمن اشاره ای کوتاه به تاریخچه علوم شناختی گفت: جامعه صنعتی به خوبی دریافته است که قرن آینده، قرن علوم شناختی است. باید بررسی شود که انسان در کجای این علوم قرار دارد، آیا قرار است هوش مصنوعی مدیریت اجتماع و انسان را به دست بگیرد، باید حد و مرزها مشخص شود. نگاه غرب، نگاه اومانیستی است.نگاه غربی ها به فلسفه خلقت، درست نقطه مقابل دین مبین اسلام است. باید در حوزه تحقیق، ارتباط هوش مصنوعی با اخلاق مشخص شود. ما در علوم با غرب مشترکیم، وجه تمایز ما اخلاق است. آن چه برای ما در حوزه اخلاق متبلور است، با آن چه که در نگاه اومانیستی است، کاملا متفاوت است. در این علوم باید مرز علم و اخلاق مشخص شود و اخلاق مدارانه عمل شود.

سپس حجت الاسلام والمسلمین دکتر پیشنمازی رئیس حوزه علمیه جعفریه رستمکلا با ابراز خرسندی از تشکیل این نشست تخصصی گفت: حوزه، دانشگاه و بخش های مختلف باید در کنار هم به شناسایی معضلات و مشکلات جامعه بپردازند.
حجت‌الاسلام دکتر پیشنمازی گفت: هدف خلقت، کمال انسان و رشد متوازن است. جهاد تبیین در مقابل جنگ شناختی قرار دارد. رشته های مختلف در کنار هم می توانند به نتایج اثربخش برسند.

گفتنی است این جلسه با بیان فعالیت ها، پیشنهادات و نظرات اعضای حاضر در جلسه به پایان رسید.