اجرای طرح پژوهشی "برداشت اطلاعات و تعیین هندسه راه‌ها مبتنی بر تصاویر پهپادی" توسط استاد دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

۲۰ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۳:۲۹ کد : ۶۲۰۷ اخبـــار دانشگاه سرخط خبرها
تعداد بازدید:۹۴
به گزارش روابط عمومی، طرح پژوهشی"برداشت اطلاعات و تعیین هندسه راه‌ها مبتنی بر تصاویر پهپادی"، طی انعقاد قراردادی بین دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و سازمان راهداری و حمل و نقل راهداری جاده ای کشور، توسط دکتر عباس کیانی عضو هیات علمی گروه مهندسی نقشه برداری دانشکده مهندسی عمران دانشگاه اجرا شد.
اجرای طرح پژوهشی "برداشت اطلاعات و تعیین هندسه راه‌ها مبتنی بر تصاویر پهپادی" توسط استاد دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

دکتر کیانی گفت: نظارت بر انواع زیرساخت‌ها و خطوط حیاتی در هر کشور همواره امری بسیار مهم بوده است. شبکه راه‌ها از برجسته‌ترین زیرساخت‌ها هستند که به‌طور سیستماتیک در زیرمجموعه خطوط حیاتی حمل‌ونقل طبقه‌بندی می‌شوند. به‌جز راه‌های اصلی، برای سایر راه‌ها دیتابیس کامل و دقیقی وجود ندارد. این امر در حوزه برداشت دوبعدی است، یعنی اطلاعات هندسی راه‌های بین‌شهری و روستایی و فرعی به صورت دیتابیس مشخص در کشور تهیه نشده است. این موضوع وقتی حائز اهمیت است که برای برنامه‌ریزی برای کاهش خطرات جاده‌ای و نقاط حادثه خیر نیاز به تحلیل‌های مدیریتی باشد. از سوی دیگر هنگام رخداد حوادث طبیعی مانند سیل و زمین‌لغزش و ... که سبب تخریب این راه‌ها می‌گردد، نقص عدم وجود یک دیتابیس کامل بیش‌ازپیش نمایان می‌شود.

مدیر این پروژه اظهار داشت: همه‌ی موارد بیان‌شده در فوق برای حالت اطلاعات دوبعدی هندسی راه بود، حال اینکه برای اطلاعات هندسی سه‌بعدی جاده‌ها به‌طور خاص تاکنون برنامه ریزی نشده است. لذا با توجه به ضرورت‌های یادشده در این بخش، نرم‌افزار موجود با تکیه‌بر جدیدترین فناوری‌های تصویربرداری و به کمک روش‌های پردازشی با سطح خودکارسازی بالا قادر به تکمیل این دیتابیس در زمان کوتاه و با دقت بالا خواهد بود.

دکتر کیانی افزود: در سالیان اخیر با توسعه فنّاوری و سنسورهای تصویربرداری جدید، مفهوم نظارت بر جاده‌ها تکامل‌یافته است. یکی از درخشان‌ترین ابزارها وسایل نقلیه هوابرد بدون سرنشین هستند که به آن‌ها پهپاد نیز گفته می‌شود. فتوگرامتری پهپاد به دلیل توسعه سریع سختافزار و نرمافزارهای کامپیوتری، جایگاه مهمی را در بسیاری از زمینهها پیدا کرده است. پهپادها دارای مزایای انعطاف‌پذیری بالا، هزینه نسبتاً کم در مقایسه با سایر روش‌های نقشه‌برداری، مانورپذیری آسان و کار کمتر در میدان هستند.

عضو هیات علمی گروه مهندسی نقشه برداری دانشکده مهندسی عمران دانشگاه گفت: این نرم‌افزار قابلیت اجرای بدون نصب (پورتال) را دارا می‌باشد و این موضوع سبب تسهیل در استفاده برای هر نوع کاربری می‌گردد. ازجمله مزایای این نرم‌افزار می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

-امکان انتخاب و نمایش تمامی محصولات فتوگرامتری در پس زمینه نقشه جهت مقایسه تنها با یک کلیک.

-با انتخاب جاده موردنظر، کلیه‌ی اطلاعات هندسی آن تنها با یک کلیک استخراج می‌گردد. استخراج اطلاعات آماری و تحلیلی نظیر طول جاده، شماره جاده، تعداد نودهای هر جاده، نوع روسازی آن (آسفالت یا خاکی)، شیب‌های عرضی و طولی، پارامترهای قوس، انواع شیب، نوع روسازی جاده انتخاب‌شده به همراه طول آن و ... .

-امکان گرافیکی مانند Zoom جداگانه هر پنجره به‌صورت و نمایش بصری تمامی خروجی‌های پروژه در پنجره‌های مختلف و ذخیره‌سازی تمامی اطلاعات مورد نمایش و ضرایب معادلات قوس‌های افقی و قائم.

-دسترسی ساده جهت تنظیم پارامترهای مختلف و ضروری مانند فاصله مقاطع عرضی، عرض مقطع عرضی، گام پروفیل طولی و ...


( ۱ )