از سوی محققان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به اجرا درآمد؛

پروژه تعیین متغیرهای رشد، سهم رشد و برنامه عملیاتی ارتقای بهره وری در استان مازندران

۲۷ خرداد ۱۴۰۳ | ۰۸:۱۰ کد : ۶۰۶۷ اخبـــار دانشگاه سرخط خبرها
تعداد بازدید:۱۶۲
به گزارش روابط عمومی، طی انعقاد قراردادی بین دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران، اداره کل استاندارد استان، پروژه تعیین متغیرهای رشد، سهم رشد و برنامه عملیاتی ارتقای بهره ‌وری در استان توسط محققان دانشکده مهندسی مواد و صنایع دانشگاه به اجرا در آمد.
پروژه تعیین متغیرهای رشد، سهم رشد و برنامه عملیاتی ارتقای بهره وری در استان مازندران

دکتر محمدمهدی پایدار رئیس و عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مواد و صنایع و مدیر این پروژه گفت: دستیابی به وضعیت مطلوب اقتصادی و اجتماعی متناسب با ظرفیت‌های استان مازندران، نیازمند تدوین یک نقشه راه و برنامه عملیاتی برای دستگاه‌های مرتبط و حرکت پرشتاب و مستمر در مسیر پیشرفت است. دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصدی که 35 درصد آن بایستی از محل ارتقای بهره‌وری محقق شود از اولویت‌های برنامه راهبردی رشد اقتصادی استان مازندران به شمار می‌رود.

رییس دانشکده مهندسی مواد و صنایع دانشگاه اظهار داشت: بهره‌وری به‌عنوان اصلی‌ترین عامل تعیین‌کننده سطح رفاه و کیفیت زندگی عمومی مردم شناخته می‌شود و می‌توان بهبود سطح رفاهی جوامع را تا حد زیادی به تغییرات سطح بهره‌وری آن‌ها نسبت داد. به همین منظور در این پروژه به تدوین برنامه عملیاتی ارتقای بهره وری دستگاه‌های اجرایی استان پرداخته شده است.

استاد دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل گفت: با توجه به محدودیت منابع در تحقق رشد اقتصادی ازطریق سرما یه‌گذار ی در کشور، لزوم توجه به برنامه‌های ارتقای بهره‌وری بیش از پیش حائز اهمیت است. در این پروژه، تدوین برنامه‌های عملیاتی و اقدام های پیشران بر اساس متغیرهای رشد اقتصادی و تعریف شاخص‌ها ی بهره‌وری به تفکیک دستگاه‌های اجرا یی صورت پذیرفته است. برنامه عملیاتی ارتقای بهره‌وری در راستای تحقق اهداف پیش‌بینی شده به تفکیک بیش از 40 دستگاه‌ اجرایی در بخش های کشاورزی، صنعت و معدن و خدمات تدوین و ارائه شده است.

این پژوهشگر برگزیده کشوری افزود: در بخش کشاورز ی 23 متغیر رشد، در بخش صنعت و معدن 36 متغیر رشد و در بخش خدمات 25 متغیر رشد در تدوین برنامه های عملیاتی و اقدام ‌های پیشران ارتقای بهره‌وری دستگاه های اجرا یی در راستای تحقق رشد اقتصادی استفاده شده است. همچنین، 16 شاخص بهره وری در بخش کشاورز ی ، 16 شاخص بهره وری در بخش صنعت و معدن و 77 شاخص بهره وری در بخش خدمات تعریف شده است. در بخش کشاورزی 100 اقدام پیشران، در بخش صنعت و معدن 50 اقدام پیشران و در بخش خدمات 144 اقدام پیشران و در مجموع 294 اقدام پیشران بهره‌وری در دستگاه ‌ های اجرا یی استان در راستای تحقق رشد اقتصادی از محل بهره وری تدوین شده است.

شایان ذکر است اعضای تیم پروژه تعیین متغیرهای رشد، سهم رشد و برنامه عملیاتی ارتقای بهره ‌وری در استان مازندران، آقایان دکتر سعید امامی، دکتر حمید مشرقی، دکتر علی دیوسالار، دکتر سینا نیری و مهندس مبین مختاری، مهندس سیدحسین حسینیان و مهندس سید مهدی حسینی بودند.


( ۱ )