استقرار مرکز نوآوری شروع استان مازندران در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
مسئول مرکز نوآوری شروع در استان مازندران ضمن اشاره به فعالیت هایی که در این مرکز انجام می گیرد اظهار داشت: فرایند رشدی که در مرکز تعریف کرده ایم به هسته های رشد این امکان را می دهد تا قبل از این که بخواهند رسمیت پیدا بکنند و یا یک شرکت ثبتی بشوند؛ یک دوره تربیتی را برای کسب تجربه، سعی و خطا، تحقیق، پژوهش و توسعه تیم و محصول خود طی کنند تا با انجام پروژه های مورد نیاز صنایع و مسائل روز کشور در مسیر رشد خود قدم بردارند و به یک واحد فناور دارای تجربه و رزومه تبدیل شوند. هسته رشد در کنار حرکت در مسیر رفع نیازمندی های فعلی و آتی صنعت با انجام دادن پروژه های رشدی، مباحث آموزشی اعم از مهارت های نرم که سرفصل های چهارده گانه ای را در برمی گیرد شامل: بحث خود شناسی و کارتیمی، مدیریت پروژه و مهندسی سیستم، مباحث حقوقی، مالی، فروش و بازار، مذاکره و... را به صورت دوره های آموزشی حضوری و مجازی می گذراند.
حیدری افزود: تیم ها در فرآیند رشد و انجام پروژه از چند ویژگی در این دوره تربیتی استفاده می کنند؛ یکی اینکه در مسیر حل مسئله و پروژه تنها نیستند، راهبران فنی و متخصصینی که در حوزه های تخصصی پروژه تجربه و دید بهتری دارند در کنارشان حضور خواهند داشت که از ابتدای کار یعنی پروپوزال نویسی تا انتهای کار پروژه تیم را از نظر فنی راهنمایی می کنند تا بتوانند مشکلات احتمالی مسیر را راحت تر رفع کنند.
وی به بحث پشتیبانی های زیر ساختی پشتیبانی تشکیلاتی، مدیریت تیم و مدیریت تعارض بین اعضاء تیم توسط راهبر تشکیلاتی اشاره کرد و گفت: پشتیبانی های دیگر از نظر زیر ساختی مانند فراهم نمودن کارگاه یا آزمایشگاه برای کار، تهیه تجهیزات در حین انجام پروژه نیز انجام می شود تا تیم ها فرصت سعی و خطا به صورت عملی را داشته باشند.
وی گفت: پروژه های رشدی که ما برای تیم ها تعریف می شود طی یک فرآیندی بنام فرآیند کاشف از مسائل فناورانه کشور احصا شده است. مجموعه کاشف که در سطح کشور از جمله استان مازندران فعال است، مسائل و نیاز مندی هایی را که در حوزه های مختلف صنایع وجود دارد به RFP تبدیل می کند. در واقع تیم های رشد با مسائل حقیقی و واقعی کشور، رشد پیدا می کنند. نگاه مجموعه مسئله محور و نیاز محور است. فعالیت تیم ها برای توانمند شدن در مسیر حل یک مسئله است که بعد از انجام دادن آن می توانند برای خود در آن حوزه و مسئله یک کسب و کار دانش بنیان و مجموعه اقتصادی ایجاد کنند و از منافع آن کار تحقیقاتی و پژوهشی استفاده کنند و در واقع دانش فنی را تبدیل به فناوری و محصول قابل استفاده در جامعه و صنعت کنند. هسته هایی که بعد از طی شدن فرایند رشد به یک واحد فناور تبدیل می شوند، با توجه به اینکه یک تیم هماهنگ و دارای تجربه، رزومه و محصول خواهند داشت می توانند با قوت و قدرت بیشتری در تبدیل شدن به یک شرکت دانش بنیان قدم بردارند.