چهارمین دوره مسابقات برنامه ‌نویسی(AlgoNIT) برگزار شد

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۰۹:۱۱ کد : ۵۹۷۳ اخبـــار دانشگاه سرخط خبرها
تعداد بازدید:۲۲۲
به گزارش روابط عمومی، به مناسبت بزرگداشت دهه سرآمدی آموزش، از سوی انجمن علمی مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، چهارمین دوره مسابقات برنامه ‌نویسی(AlgoNIT) برگزار شد.
چهارمین دوره مسابقات برنامه ‌نویسی(AlgoNIT) برگزار شد

مسابقات برنامه نویسی با محوریت الگوریتم نویسی، به عنوان یک فعالیت علمی و عملی ، یکی از مهمترین و مفیدترین فعالیت‌هایی است که می‌تواند به تقویت و ارتقای سطح علمی دانشجویان، تشویق آنان به فعالیت‌های علمی و عملی و ایجاد رقابت سالم بین آنان برای بهترین عملکرد در حل مسائل مرتبط با برنامه‌نویسی کمک کند.
مسابقات برنامه‌نویسی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل (AlgoNIT) مسابقه‌ای جهت سنجش مهارت حل مسائل الگوریتمی و طراحی الگوریتم‌ها توسط دانشجویان است. این مسابقات به صورت گروهی یا فردی برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان با هم رقابت می‌کنند تا بهترین عملکرد خود را در حل مسائل و چالش‌های مختلف الگوریتمی نشان دهند. مسابقات برنامه نویسی از جمله رویدادهایی هست که در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی مختلف در سراسر جهان برگزار می‌شود تا به دانشجویان کمک کند که مهارت‌های خود را در برنامه‌نویسی محک بزنند و آن را بهبود بخشند.
نحوه برگزاری مسابقه
این دوره از مسابقه در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، به صورت حضوری، در مرکز کامپیوتر دانشگاه بر بستر پلتفرم کوئرا برگزار شد. دانشجویان علاقه‌مند به شرکت در مسابقه از طریق همین پلتفرم، از ۵ اردیبهشت تا ۱۵ اردیبهشت به صورت انفرادی یا تیم‌های دو نفره در مسابقه اقدام به ثبت‌نام کرده و در تاریخ ذکر شده رقابت نمودند.
مدت زمان رقابت و کسب امتیاز در این مسابقه، سه ساعت (۱۰ تا ۱۳) بود و رقابت کنندگان باید راه حل سوالات مطرح شده در مسابقه را در قالب کد و به زبان برنامه نویسی دلخواهشان پیاده‌سازی کرده و در سامانه بارگذاری می کردند. سامانه به صورت خودکار و هوشمند این پاسخ‌ها را بررسی کرده و امتیازدهی را انجام می‌داد.
نحوه امتیازدهی
برای هر یک از سوالات مطرح شده تعدادی تست در نظر گرفته شده است. تست‌ها شامل مقادیر ورودی و مقادیر مورد انتظار خروجی مرتبط با آن ورودی هستند. سامانه برای امتیازدهی به کدهای آپلود شده، کدها را اجرا کرده و تست‌های ورودی را به برنامه درحال اجرا می‌دهد و خروجی برنامه را با خروجی مورد انتظار و صحیح مقایسه می‌کند.
در صورت صحیح بودن خروجی کد، امتیاز تست به شخص یا تیمی که کد را آپلود کرده تعلق می گیرد.
برای هر یک از سوالات چندین تست در نظر گر‌فته شده و به نسبت تعداد تست‌هایی که هر پاسخ با موفقیت پشت سر بگذارد، به پاسخ مربوطه امتیاز تعلق میگیرد. پاسخی که تمامی تست‌های یک سوال را با موفقیت پاس کند، نمره کامل سوال را دریافت می‌کند.
شش سوال مطرح شده که بر اساس سطح سختی به ترتیب ۲۰، ۳۰، ۷۰، ۱۰۰، ۱۳۰ و ۱۵۰ امتیاز (در مجموع ۵۰۰ امتیاز) داشتند.
شرکت‌کنندگان
از مجموع ۲۴۷ نفر ثبت‌نام کننده در مسابقه که شامل ۱۱۹ نفر شرکت کننده انفرادی و ۶۴ تیم دو نفره بودند، ۱۵۲ نفر در ساعت مقرر در مرکز کامپیوتر حضور یافته و به رقابت پرداختند. شرکت‌کنندگان شامل ۱۱۳ نفر از مهندسی کامپیوتر، ۱۸ نفر از مهندسی برق، ۵ نفر از مهندسی شیمی، ۴ نفر از فیزیک مهندسی، ۴ نفر از مهندسی مکانیک، ۳ نفر از مهندسی عمران، ۲ نفر از مهندسی نقشه برداری، ۱ نفر از مهندسی صنایع، ۱ نفر از ریاضیات مهندسی و ۱ نفر از مهندسی مواد بودند.
شرکت‌کنندگان، دانشجوی مشغول به تحصیل دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و از رشته‌ها و مقاطع مختلف هستند.
نفرات برتر
در پایان مسابقه، سه تیم برتر بر اساس امتیاز کسب‌شده و زمان ارسال پاسخ به صورت خودکار انتخاب شدند. جهت اطمینان از صحت نتایج، بررسی نهایی نیز توسط کادر برگزاری انجام شد.
  رتبه اول: تیم «Kings» با اعضای عبدالمتین بابکی و امیرحسین فولادی، با ۲۴۷ امتیاز
  رتبه دوم: تیم «کاسپین» با اعضای سیدصادق موسوی‌نژاد و علیرضا موسی‌پور، با ۲۰۹ امتیاز
  رتبه سوم: تیم «کَره خوران» با اعضای امیرحسین ایزدی و علی کوچکی، با ۲۰۵ امتیاز
  طراحان سوالات: یلدا شعبانی، محمدفاضل عبدحقیقی، محمدحسین کلانتری
  نظارت و بررسی کیفی سوالات: دکتر علی غلامی رودی
  تیم اجرایی: آیدا اصغری، یلدا شعبانی، نیما شاهرخی، عرفان ضمیرپور، محمدفاضل عبدحقیقی، محمدحسین کلانتری، امیرسینا مشایخ.
  حامی مسابقه: شرکت اطلاعات مدیریت همکاران سیستم