گفت و گو با نخستین دانشجوی پسا دکتری رشته افزاره های میکرو و نانو الکترونیک دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

۲۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۹:۴۱ کد : ۵۸۹۶ اخبـــار دانشگاه سرخط خبرها
تعداد بازدید:۱۰۱
به گزارش روابط عمومی، دکتر مجتبی شمس ناتری نخستین دانشجوی کارشناسی ارشد، دکتری و پسا دکتری رشته افزاره های میکرو و نانو الکترونیک دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل متولد سال ۱۳۶۵ از شهرستان چالوس می باشد.
گفت و گو با نخستین دانشجوی پسا دکتری رشته افزاره های میکرو و نانو الکترونیک دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

در ادامه گفت و گوی روابط عمومی با ایشان را درخصوص ویژگی های این رشته و پژوهش های انجام شده در این زمینه می خوانیم:
لطفا خودتان را معرفی کنید؟  
من مجتبی شمس ناتری متولد سال 1365 از شهرستان چالوس هستم  و از سال 1388 دانشجوی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در مقاطع کارشناسی ارشد، دکتری و دو دوره بعنوان پژوهشگر پسا دکتری می باشم.
در چه رشته ای تحصیل نموده اید؟ در سال 1388 در مقطع کارشناسی ارشد پس از آشنایی با درس تئوری و تکنولوژی ساخت افزاره های میکرو الکترونیک (MEMS) به این رشته علاقمند شدم و با راهنمایی دکتر عزیزالله گنجی به عنوان استاد راهنما، این رشته را به عنوان موضوع پایان‌نامه انتخاب کردم، پس از پایان دوره کارشناسی ارشد، در دوره دکتری و پسا دکتری نیز در همین رشته ادامه تحصیل دادم. البته در سال 1397 و 1398 به خدمت مقدس سربازی رفتم و دوباره بعنوان پژوهشگر پسادکتری با دانشگاه همکاری نمودم.
لطفا بیشتر در مورد موضوعات کاری خود توضیح دهید؟
دانش MEMS همانطور که از نامش پیداست، توانایی طراحی و ساخت انواع گوناگونی از ادوات مکانیکی و الکتریکی در ابعاد میکرو و نانو متری را دارا است. به عنوان نمونه در موبایل های امروزی اکثر قطعات مانند: میکروفن، ژیروسکوپ، فشارسنج، حسگر اثر انگشت، آنتن، دوربین، فیلتر ها و خیلی ادوات دیگر توسط این دانش ساخته شده است و جزء بروزترین موضوعات دنیا می باشد. من در ابتدای کار روی حسگر میکروفن کار کردم و در سال 2010 مقاله ای در این ارتباط با دکتر عزیزالله گنجی چاپ کردیم، سپس حسگرهای میکرومتری تشخیص اثرانگشت را به عنوان موضوع پایان‌نامه کارشناسی ارشد انتخاب نمودم که امروزه در موبایل ها، لپ تاپ و سیستم های حفاظتی کارایی فراوانی دارند. در دوره دکتری نیز سعی شد موضوعی که نیاز کشور است انتخاب شود و ساختار جدیدی در این زمینه بررسی گردد، به همین منظور حسگر هیدروفن در ابعاد میکرومتری را  بعنوان پروژه دکتری انتخاب کردم، که ایده اصلی طراحی آن از ساختار موجود در طبیعت بر روی بدن ماهی ها گرفته شده است و توانایی کار در هر دو نوع سونار فعال و غیرفعال را دارد.
 از جمله کاربردهای آن در صنعت کشتیرانی و دریانوردی برای پایش محیط زیر آب، در صنعت نظامی به عنوان موقعیت یاب زیر دریایی ها و در صنعت غذایی در کشتی های ماهیگیری به عنوان پایشگر آبزیان اطراف کشتی می باشد. در دوره پسا دکتری نیز با راهنمایی دکتر عزیزالله گنجی و زیر نظر ایشان اتاق تمیز (آزمایشگاه ساخت افزاره های میکرو و نانو الکترونیک) دانشگاه راه‌اندازی و دستگاه های لایه نشانی و لایه برداری و... نصب و کالیبره گردید، که در سال 1400 به‌طور رسمی افتتاح شد و پس از آن به ساخت و لایه نشانی در اتاق زرد آزمایشگاه (محل لایه نشانی بوسیله نورنگاری) پرداخته ایم.


( ۳ )