مراسم افتتاحیه رویداد حمل و نقل هوایی شهری آینده برگزار شد

۱۶ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۲ کد : ۵۸۵۵ اخبـــار دانشگاه سرخط خبرها
تعداد بازدید:۱۹۹
به گزارش روابط عمومی، مراسم افتتاحیه رویداد حمل و نقل هوایی شهری آینده با حضور ریاست دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، معاونین، اساتید، محققان و پژوهشگران در سالن آمفی تئاتر زنده یاد نوشیروانی دانشگاه برگزار شد.
مراسم افتتاحیه رویداد حمل و نقل هوایی شهری آینده برگزار شد

دکتر بهرام عزیزالله گنجی رییس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در این افتتاحیه با عرض خیرمقدم به همه مهمانان و شرکت کنندگان این رویداد و با قدردانی از برگزار کنندگان و حامیان گفت: تاکسی هوایی همان هواپیما یا هلی کوپتر کوچک است که برای مسافت های کوتاه و فوری استفاده می شود. تاکسی هوایی این امکان را برای مردم فراهم می کند که در صورت نیاز، مسیر خود را با آن طی کنند و این امکان به خصوص برای شهرهای پرترافیک بسیار مفید و موثر است.
دکتر عزیزالله گنجی اظهار داشت: بیشتر طرح های جدید تاکسی هوایی قرار است از ترکیب هلیکوپتر، سیستم الکتریکی و هدایت خودکار استفاده کنند، مثل ولوکوپترهایی که مسافت های کوتاه را بدون نیاز به راننده و با شارژ الکترونیکی طی می کنند. این ولوکوپترها بسیار کوچک هستند و فرود و پروازشان بصورت عمودی است، در نتیجه پرواز از هر نقطه شهر به نقطه دیگر امکان پذیر است. تاکسی هوایی امروزی یک خلبان دارد و یک راننده که آن را هدایت می کند؛ اما هدف نهایی حذف خلبان و سپردن این وظیفه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است.
 رییس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل گفت: تاکسی های هوایی مانند هر پدیده ای معایب و مزایایی دارد؛ از جمله مزایای آن سرعت و سهولت در رسیدن به مقصد به دور از همهمه های شهری و پایین آمدن آلودگی های هوا، صوتی و حل مشکل ترافیک و ... می باشد؛ اما هزینه ی بالا در زیرساخت ها و پرواز و تداخل زیرساخت ها با ساختار فعلی شهرها از جمله مشکلات روبرو در این زمینه است و در پایان اعلام نمود دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با تمام توان، علاقه مندی و با وجود نیروهای متخصص و توانمند در راستای تحقق اهداف این رویداد گام برمی دارد.
در ادامه دکتر سید کمیل هاشمی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی نوشیروانی و عضو شورای شهر بابل گفت: بسیار مفتخرم که در خدمت اساتید، پژوهشگران و ایده پردازان در این رویداد ایده محور هستم. در سال های اخیر دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل رتبه های خوبی را در کشور بدست آورده است. کسب این رتبه ها، حاصل یک روند روبه رشدی است که از سال های گذشته به کمک اساتید، محققان و پژوهشگران شکل گرفت و هم اکنون به زمانی رسید که این درخت تنومند ثمره و میوه داد. همچنین در سال های اخیر همایش ها و کنفرانس های مختلف دانشگاه تغییر رویکرد داد و به اجرای رویدادهای فناورانه و ایده محور روی آورد و این تغییر رویکرد نشان از این دارد که دانشگاه به حدی از رشد و بالندگی رسید که با توجه به نیاز جامعه گام برمی دارد و این تغییر رویکرد و تعامل دانشگاه با ارگان های دولتی و غیردولتی را به فال نیک می گیریم.
دکتر هاشمی ضمن اشاره به راه اندازی مرکز پژوهش و فناوری شهرداری بابل اظهار داشت: سطح تعاملات با دانشگاه به خصوص در مدیریت شهری گسترده شد و در حال بهبود است. انشالله شاهد فرایندی باشیم که به صورت کاملا تبیین شده، مشکلات جامعه به دانشگاه ها ارائه شود و دانشگاه ها راهکار و رویکرد برون رفت از این معضلات را ارائه دهند.
دکتر هاشمی ضمن بیان این که موضوع حمل و نقل یکی از چالش های اساسی شهرهاست، ولی نوع چالش ها متفاوت است به راهبرد کاهش نیاز به حمل و نقل شهری با توسعه برنامه های دولت الکترونیک اشاره کرد و افزود: با آینده ای روبرو هستیم که هوش مصنوعی می تواند راهکار خوبی برای حل معضلات باشد.
در ادامه دکتر یاسر بالغی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه به عنوان سخنران ویژه این رویداد به کاربرد هوش مصنوعی در پردازش تصاویر دریافتی از سامانه های حمل و نقل پرداخت و به کاربردهایی مانند تشخیص عابر پیاده در شب، تشخیص موانع در مسیر رانندگی، تشخیص حدود جاده، تشخیص خواب آلودگی  راننده، تشخیص حدفاصل از اتومبیل جلویی و تشخیص علائم راهنمایی و راهنمایی  و ... اشاره کرد.
بعد از مراسم افتتاحیه، پنج برگزیده اول محور های ۴ گانه که مجوز ارائه حضوری طرح خود به داوران را دریافت نمودند، در حال ارائه طرح هایشان برای دریافت کمک بلاعوض برای ساخت نمونه آزمایشگاهی یا مهندسی هستند.


( ۳ )