برگزاری کرسی آزاد اندیشی با موضوع بازنگری در روش های امر به معروف و نهی از منکر در ساحت سیاسی و اجتماعی

۰۸ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۳:۰۰ کد : ۵۸۲۸ اخبـــار دانشگاه سرخط خبرها
تعداد بازدید:۱۶۲
به گزارش روابط عمومی، از سوی معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه و ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان مازندران کرسی آزاد اندیشی با موضوع بازنگری در روش های امر به معروف و نهی از منکر در ساحت سیاسی و اجتماعی ویژه اساتید و کارمندان برگزار شد.
برگزاری کرسی آزاد اندیشی با موضوع بازنگری در روش های امر به معروف و نهی از منکر در ساحت سیاسی و اجتماعی

دکتر بهرام عزیزالله گنجی ریاست دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در ابتدای جلسه با عرض خیرمقدم به مسئولین ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان مازندران و قدردانی از حضور همکاران به اهمیت روش های امر به معروف و نهی از منکر در تاثیرگذاری و ثمره بخشی این امر مهم اشاره کرد و گفت: در دانشگاه با راه اندازی کمیته هادی و با برقراری ارتباط درست و صمیمانه و رعایت و حاکمیت قانون اقدامات موثری صورت گرفت و نحوه ی برخورد، گفتار و کردار در اجرای این فروع دین بسیار مهم است.

در ادامه غلامرضا عبدی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان با قدردانی از ریاست دانشگاه، دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه به جهت برگزاری این کرسی آزاد اندیشی گفت: مردم ما از سه قشر؛ روشنفکران ملی، دینی و علمی تاثیر می پذیرند، از وجود روشنفکران و روش های علمی در این زمینه باید بهره بگیریم، هدف از این نشست هم همفکری و تولید علم و رسیدن به روش علمی است.

سپس دکتر امیر حسین عبدی اظهار داشت: روش های امر به معروف و نهی از منکر با توجه به تغییرات و پیشرفت های علمی و فناوری، نیاز به تغییر و بازنگری دارد. امر به معروف و نهی از منکر یک مساله کاملا عقلی است. فقط با استفاده ابزارهای قدیم نمی توان این مسئله را حل کنیم. باید بین افکار و رفتار آدم ها پل زده شود. در امر به معروف و نهی از منکر باید مصلحت جامعه و افکار مخاطب در نظر گرفته شود، متناسب با فهم مخاطب از روش های مختلف استفاده کرد. باید به درون افراد رسوخ کرد. مقدمات را رعایت کرد.
دکتر عبدی اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر یک فرایند است، یک ساز و کار است. سرعت آن را می شود تند یا کند کرد. با درک درست این فرایند می شود بجای جنگ با معلوم، با علت جنگیده شود.
دکتر عبدی گفت: دین برای امر به معروف و نهی از منکر یک سری رفتار علمی، اعتقادی و عقلی تدوین نمود. باید به جای روش های القایی از روش های علمی و اقناعی استفاده نمود. در بسیاری از موارد روش غیرمستقیم تاثیرش بیشتر از روش مستقیم است. ما وظیفه داریم مخاطب را بشناسیم، درک و دانش خودمان را در این زمینه بالا ببریم و اجرا کنیم و امر به معروف و نهی از منکر را در تذکر لسانی خلاصه نکنیم.
این مدرس دانشگاه افزود: تناقضاتی در جامعه وجود دارد. سنت و مدرنیته در تقابل هستند، دنیای متجدد ملازمات خودش را دارد. مخاطب شناسی بسیار مهم است. تقاضاها و نگاه ها را می توان با شناخت مدیریت کرد.

این جلسه با پرسش و پاسخ به پایان رسید.


( ۱ )