عضو هیات علمی دانشکده مهندسی عمران ارائه داد:

طراحی خوابگاه ها و تاثیر آن ها در تقویت حس تعلق

(از سلسله سخنرانی های علمی پژوهشی هفته پژوهش و فناوری سال ۱۴۰۲ )
۲۷ دی ۱۴۰۲ | ۱۰:۱۴ کد : ۵۷۳۶ اخبـــار دانشگاه سرخط خبرها
تعداد بازدید:۱۵۹
دکتر مریم لسان عضو هیات علمی گروه معماری دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به موضوع «طراحی خوابگاه ها تا چه انداره نیاز دانشجویان را برآورده می کند و چگونه می تواند حس تعلق را تقویت کند»، پرداخت.
طراحی خوابگاه ها و تاثیر آن ها در تقویت حس تعلق

دکتر مریم لسان گفت: حس تعلق یکی از عوامل مهم در ارزیابی انسان-محیط و ایجاد محیط های انسانی باکیفیت می باشد. در معماری و رشته های طراحی محیطی، ویژگی های کالبدی و روابط اجزاء با تاکید بر فعالیت های اجتماعی محیط، نقش مهم و موثر در شکل گیری حس تعلق دارا می باشد. از سوی دیگر قابلیت تامین نیازهای انسان در مکان در ایجاد حس تعلق موثر می باشند.

عضو هیات علمی گروه مهندسی معماری دانشگاه گفت: خوابگاه فضایی است که دانشجویان مدت زمان نسبتا طولانی را در آن زندگی می کنند، لذا افزایش حس تعلق می تواند بر عملکرد روانی دانشجویان و بهبود عملکرد تحصیلی آنها موثر واقع شود.

دکتر لسان به ضرورت وجود فضاهایی که بتواند بین دانشجویان تجربه مشترک خلق کند؛ مانند فضاهایی جهت بازی یا ورزش های گروهی، مشاهده فیلم و ... پرداخت و تاکید کرد: خوابگاه ها باید با توجه به بستر، بوم و اقلیم مربوطه طراحی شود و استفاده از یک الگوی طراحی واحد برای تمامی شهرها صحیح نیست. همچنین توجه به طراحی ریزفضاها و جزئیات در طراحی، طراحی داخلی فضاهای خوابگاه و فضای باز و سبز و استفاده از مبلمان مناسب می تواند حس رضایت مندی دانشجویان را نسبت به این فضاها افزایش دهد، ولی متاسفانه به دلیل عدم تخصیص بودجه مناسب این بخش از طراحی معمولا مورد غفلت واقع می شود.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی عمران ضمن اشاره به اهمیت مطالعات پسا اجرایی افزود: این مطالعات به طراحان کمک می کند تا از نتایج عملکرد فضاها در طراحی های بعدی بهترین استفاده را ببرند.


( ۲ )