عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی مواد و صنایع و مسئول آزمایشگاه بررسی های غیرمخرب دانشگاه ارائه داد:

آزمون های غیر مخرب؛ معرفی نو آوری ها و فرصت های کسب و کار فناورانه

(از سلسله سخنرانی های علمی پژوهشی هفته پژوهش و فناوری سال ۱۴۰۲ )
۲۵ دی ۱۴۰۲ | ۱۲:۱۲ کد : ۵۷۲۹ اخبـــار دانشگاه سرخط خبرها
تعداد بازدید:۱۶۹
به گزارش روابط عمومی، دکتر مجید عباسی عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی مواد و صنایع و مسئول آزمایشگاه بررسی های غیرمخرب دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به معرفی اجمالی روش های ارزیابی غیر مخرب در صنایع پرداخت.
آزمون های غیر مخرب؛ معرفی نو آوری ها و فرصت های کسب و کار فناورانه

عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی مواد و صنایع گفت: در صنعت برای کنترل کیفی محصولات و فرایندهای تولید و کسب و اطمینان از صحت و سلامت تجهیزات و قطعات صنعتی از روش های ارزیابی غیر مخرب متنوعی نظیر پرتونگاری، فراصوتی، جریان گردابی، لیزر، مادون قرمز و آواسنجی استفاده می شود.
دکتر عباسی اظهار داشت: روش های ارزیابی غیر مخرب تقریبا در همه صنایع و ابعاد زندگی بشر نقش دارد. به عنوان نمونه در صنعت پزشکی، هواپیمایی، خودرویی، راه آهن، دریایی، نفت و گاز، غذایی، فولاد و غیره.... به گونه های متفاوتی از این روش ها استفاده می نمایند.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مواد و صنایع افزود: بومی سازی و توسعه این روش ها در کشور برای رشد و تعالی فناورانه جامعه و بهبود آسایش و آرامش مردم بسیار ضروری است . بنابراین توسعه این روش ها نیازمند شناخت خوب از مسائل فیزیکی مرتبط نظیر نور، الکترومغناطیس، مغناطیس، کوانتوم از یک سو و آگاهی و توانمندی در حوزه های مختلف مهندسی نظیر مهندسی مواد، مکانیک، برق، کامپیوتر از سوی دیگر دارد. بنابراین تاکید شده است که توسعه فناوری های مرتبط به ارزیابی غیر مخرب، نیازمند تعامل سازنده بین متخصصین رشته های مختلف مهندسی و علوم است. این حوزه بین رشته ای فرصت های متنوعی برای طرح ایده های فناورانه دارد. در این راستا طی چند سال اخیر، آزمایشگاه تحقیقاتی ارزیابی غیر مخرب دانشگاه با همکاری مرکز رشد فناوری چندین شرکت دانش بنیان و فناور در حوزه های مختلف ارزیابی غیر مخرب معرفی نموده است .
دکتر عباسی همچنین برخی فرصت های کسب و کارفناورانه و نحوه توسعه این فرصت ها با حمایت دانشگاه و صنایع استان و کشور را معرفی نمود که ساخت دستگاه رباتهای بازرسی لیزری، دستگاههای بازرسی مغناطیسی و الکترومغناطیسی و رباتهای بازرسی چشمی نمونه ای از آنها می باشد.


( ۱ )