برگزاری دوره دانش افزایی اعضای هیات علمی با عنوان "برنامه ریزی درسی با محوریت افزایش مهارت و توان اشتغال پذیری دانشجویان منطبق با آخرین آیین نامه های وزارت عتف"

تعداد بازدید:۲۰۴
به گزارش روابط عمومی، از سوی گروه برنامه ریزی و توسعه آموزش و گروه آموزش های آزاد و مجازی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، دوره دانش افزایی اعضای هیات علمی با عنوان "برنامه ریزی درسی با محوریت افزایش مهارت و توان اشتغال پذیری دانشجویان منطبق با آخرین آیین نامه های وزارت عتف" با حضور دکتر هادی روحانی، معاون برنامه ریزی درسی دفتر آموزش عالی و دکتر آسیه آل مراد، کارشناس برنامه ریزی درسی دفتر آموزش عالی برگزار گردید.
برگزاری دوره دانش افزایی اعضای هیات علمی با عنوان "برنامه ریزی درسی با محوریت افزایش مهارت و توان اشتغال پذیری دانشجویان منطبق با آخرین آیین نامه های وزارت عتف"

در ابتدای این دوره، دکتر حمیدرضا توکلی، معاون آموزشی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، ضمن عرض خیرمقدم به مهمانان این نشست و تشکر از دفتر برنامه ریزی وزارت عتف برای پیگیری تحول آموزش، اظهار امیدواری نمود که این دوره بتواند در رفع ابهامات همکاران دانشگاه در امر بازنگری سرفصل های درسی مفید باشد.

 

در ادامه دکتر سیده سمیه میرمرادی رییس گروه برنامه ریزی و توسعه آموزش دانشگاه گفت: براساس ابلاغ آیین نامه تدوین و بازنگری برنامه های درسی و شیوه نامه اجرای دروس مهارتی اشتغال پذیری دوره کارشناسی پیوسته و اختیار بازنگری دانشگاه، همکاران ما در گروه های تخصصی برنامه ریزی درسی در دانشگاه در دو ماه اخیر شروع به مطالعه و بررسی برنامه های درسی موجود کردند و در این مسیر با سوالاتی مواجه شدند که دکتر هادی روحانی با وجود مشغله فراوان دعوت دانشگاه را پذیرفتند و این دوره با لطف، توجه و بزرگواریشان برنامه ریزی شد که می تواند راهگشای ما و همکارانمان در مسیر بررسی برنامه های درسی در دانشگاه باشد.

سپس دکتر آسیه آل مراد، کارشناس برنامه ریزی درسی دفتر آموزش عالی ضمن تعریف برنامه درسی دانشگاهی با هدف توسعه شایستگی های اشتغال پذیری، در خصوص نحوه طراحی نظام مند برنامه درسی توضیح داد.

دکتر آل مراد ضمن مقایسه برنامه درسی دانش افزا و مهارت افزا، ویژگی های هر یک را برشمرد و فرایندهای طراحی یک برنامه درسی مبتنی بر شایستگی را با ذکر نمونه شرح داد.

در ادامه این دوره، دکتر هادی روحانی معاون برنامه ریزی درسی دفتر آموزش عالی، ضمن تشریح دقیق آیین نامه تدوین و بازنگری برنامه های درسی و شیوه نامه اجرای دروس مهارتی اشتغال پذیری، حدود اختیارات دانشگاه ها و نحوه اجرای آن در دانشگاه را تبیین کرد.

دکتر روحانی ضمن تاکید بر اهمیت توجه به زمینه های شغلی حال و آینده فارغ التحصیلان و درنظر گرفتن جایگاه تمدنی، فرهنگی و اجتماعی رشته ها، بر مشخص نمودن نقش و توانایی و شایستگی های مورد انتظار از دانش آموختگان در تدوین و بازنگری برنامه های درسی تاکید کرد. همچنین در خصوص حدود اختیارات دانشگاهها در امر بازنگری و فرایند اجرایی اخذ مجوز لازم توضیحاتی ارائه نمود و به تلاش های وزارت عتف در جهت تدوین برنامه های مرجع با بسته مهارتی، اشتغال پذیری برای دوره های کارشناسی اشاره کرد.

در ادامه جلسه نیز دکتر روحانی و دکتر آل مراد به سوالات اعضای هیات علمی دانشگاه پاسخ دادند.