تیم دانشجویی NITSat دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل رتبه نخست کشور را در سومین دوره مسابقات طراحی و ساخت ماهواره های مکعبی ایران کسب نمود

۲۷ آذر ۱۴۰۲ | ۰۸:۵۷ کد : ۵۶۴۶ اخبـــار دانشگاه افتخارات سرخط خبرها
تعداد بازدید:۱۹۱
تیم دانشجویی NITSat دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل رتبه نخست کشور را در سومین دوره مسابقات طراحی و ساخت ماهواره های مکعبی ایران کسب نمود


به گزارش روابط عمومی، تیم دانشجویی Nitsat دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل زیرنظر پژوهشکده سراج دانشگاه، موفق به کسب مقام نخست در مسابقات طراحی و ساخت ماهواره مکعبی (کیوبست) در سطح ملی شد.
ماهواره مکعبی نوعی ماهواره کوچک با اندازه و وزن کم است. امروزه ماهواره‌های مکعبی به عنوان ابزار مهمی برای مطالعات فضایی و ارائه خدمات ارتباطی شناخته می‌شوند. استفاده از ماهواره‌های مکعبی به دلیل ابعاد کوچک و وزن پایین گسترش زیادی پیداکرده و یکی از مزیت‌های آن کاهش هزینه پرتاب و قابلیت منظومه سازی برای انجام ماموریت‌های گسترده‌تر است.

استفاده از فناوری نوین آنتن‌ها (ماکرواستریپ) در طراحی زیرسیستم مخابرات از ویژگی قابل توجه در طراحی این ماهواره است و طراحی زیرسیستم مدیریت داده و فرمان با کاهش چشمگیر هزینه به یک سوم هزینه جهانی در استانداردهای فضایی از محوری‌ترین ویژگی‌های این پروژه به شمار می‌آید.
این دستاورد نوین که در ماموریت اصلی ماهواره NITSat سبب نوآوری در حوزه پایش سلامت سازه در علم مهندسی عمران گردید، برای نخستین بار در کشور رخ داده است.
از دیگر کاربردهای این ماهواره در بخش‌های مختلف می‌توان به قابلیت انجام ماموریت‌های مختلف اینترنت اشیاء، تصویربرداری ماهواره‌ای، پایش‌های جوی و هواشناسی، تهیه نقشه‌های اقلیمی منطقه‌ای وجهانی، ردیابی طوفان‌ها، تهیه نقشه پوشش یخی و بررسی وضعیت اقیانوس‌ها،  اشاره کرد.
این فناوری توسط ۱۰ نفر از متخصصان و دانشجویان  در رشته های هوافضا، مکانیک، برق، فیزیک مهندسی، طراحی و شبیه سازی شد که مورد تایید متخصصان سازمان فضایی کشوراست.


( ۱ )