فعالیت‌های انجام شده در فاز اول پروژه دانش بنیان طراحی و ساخت خودرو هیبرید شاهین دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

۱۷ مهر ۱۴۰۲ | ۱۱:۲۱ کد : ۵۴۲۵ اخبـــار دانشگاه سرخط خبرها
تعداد بازدید:۵۳۹
به گزارش روابط عمومی، با توجه به رشد روزافزون به‌کارگیری خودورهای هیبریدی و برقی در جهان مدرن، نیاز به توسعه‌ی این فناوری در ایران بیش از پیش احساس می‌شود. از طرفی بررسی‌ها نشان می‌دهد، به‌کارگیری خودروهای هیبریدی نسبت به خودروهای برقی در ایران از اولویت به‌مراتب بیشتری برخوردار است. بر این اساس مرکز تحقیقات خودروهای هیبریدی و برقی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به همت اساتید برجسته و دانشجویان کوشا، در همکاری با گروه خودروسازی سایپا و در قالب قراردادی پژوهشی تحت عنوان "امکان‌‍سنجی، طراحی، ساخت و تحویل دو دستگاه خودوری شاهین هیبریدی" اقدام به بومی‌سازی دانش‌فنی این فناوری روز دنیا نموده است.
فعالیت‌های انجام شده در فاز اول پروژه دانش بنیان طراحی و ساخت خودرو هیبرید شاهین دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

این پروژه در تاریخ 1402/2/12 به طور رسمی آغاز شده است. دستیابی به دانش فنی برای دو استراتژی هیبرید ملایم و هیبرید کامل در پروژه‌ی جاری و در دو فاز مجزا هدف‌گذاری شده است.
فعالیت‌های انجام شده در فاز اول پروژه که به توسعه‌ی استراتژی هیبرید ملایم اختصاص یافته است، به‌شرح زیر می‌باشد:
1-خودروی شاهین برای فاز اول پروژه از کار فرما تحویل گرفته شد.
2-یک تیم 35 نفره متشکل از گروه‌های فنی و مهندسی در رشته‌ها و تخصص‌های مورد نیاز، جهت پیشبرد اهداف پروژه تشکیل شد.
3-تیم کنترل پروژه با نظارت متخصصین مهندسی صنایع تشکیل شد و شرایط کامل فعالیت‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت.
4-یک کارگاه مناسب جهت انجام آزمایش‌ها و دمونتاژ و مونتاژ تجهیزات و قطعات برروی خودور، به همراه امکانات مورد نیاز در محیط دانشگاه تعیین و تجهیز گردید.
5-طراحی‌ مفهومی خودروی هدف با الگوبرداری از به‌روز‌ترین خودروهای هیبریدی دنیا انجام شد.
6-عملکرد خودروی هیبریدی بر اساس استراتژهای کنترلی و سیکل‌های رانندگی استاندارد در محیط نرم‌افزار شبیه‌سازی و مشخصه‌‌های فنی و بازه‌ی عملکردی تجهیزات ضروری برای تبدیل شاهین به خودروی هیبریدی تعیین شدند.
7-پس از دمونتاژ و مونتاژ خودرو شاهین، ضمن شناسایی دقیق خودروی شاهین، وضعیت فضای در دسترس برای جانمایی‌های لازم مورد بررسی قرار گرفت.
8-آزمون‌های لازم شرایط محیطی برای ارزیابی دقیق مشخصه‌های عملکردی تجهیزات و قطعات انجام شد.
9-موتور الکتریکی و درایو با استناد به نتایج الگوبرداری و نیز با تمرکز بر کمیت‌های خروجی از شبیه‌سازی انتخاب شد.
10-باتری مورد نیاز برای راه‌اندازی موتور الکتریکی با درنظر گرفتن نتایج الگوبرداری و کمیت‌های خروجی از شبیه‌سازی انتخاب شد.
11-با توجه به نتایج شبیه‌سازی و استراتژی‌های کنترلی، نرم‌افزارهای لازم برای طراحی HCU و ارتباط موثر با ECU تدوین شدند.
12-کلیه‌ی بردهای الکتریکی شبیه‌سازی، طراحی و مورد اعتبارسنجی در محیط نرم‌افزار قرار گرفتند.
13-تیم‌های مهندسی مهندسی مکانیک شبیه‌سازی‌هایی را در محیط نرم افزاری انجام دادند تا تحلیل‌های درست از جانمایی و استحکام قطعات و تجهیزات را به‌همراه تحلیل‌های دمایی دقیق مورد بررسی قرار دهند.
14-کابل‌کشی‌ها و سیم‌کشی‌های مورد نیاز برای ارتباط تجهیزات طراحی و نهایی شدند.
15-پیمانکاران تأمین تجهیزات به‌طور کامل مشخص و انتخاب شدند.
16-با توجه به خروجی‌های طراحی و درنظر گرفتن نتایج تدوین دانش فنی اقدام به خرید تجهیزات و قطعات مورد نیاز شد.
17-مونتاژ نهایی تجهیزات هیبرید انجام و آزمون عملکرد هر کدام از تجهیزات و قطعات به‌صورت آزمایشگاهی مورد ارزیابی قرار گرفت.
18-عملکرد کامل مجموعه‌ی هیبریدی اعتبارسنجی شده، آماده‌ی نصب بر روی خودرو می‌باشد.


( ۸ )