۲ مهر ۱۴۰۲، ۸:۱۸
کد خبر: 85236027
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مازندران در مسیر دانشگاه نسل چهارم، کار آفرین و نیاز محور

ساری- ایرنا- دانشگاه نسل چهارم که کار آفرین، نیازمحور، دانش بنیان و خواستار افزایش تعامل با صنعت که زمینه ساز اشتغال پایدار بوده، با کمک دولت سیزدهم، مازندران در این مسیر قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یکی از برنامه های راهبردی دولت سیزدهم عبور از دانشگاههای نسل یک و ۲ که تنها آموزش محور بوده است و رسیدن به دانشگاه نسل سوم و چهارم با ابلاغ سیاست های کلان و اجرای آن در دانشگاههای مهم این استان از جمله دانشگاه مازندران بعنوان دانشگاه مادر در ساحل خزر واقع در بابلسر و همچنین دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل که بعنوان تنها دانشگاه صنعتی دولتی شمال کشور می باشد، در مسیر دانشگاه نسل چهارم قرار گرفتند.

این دانشگاهها که براساس نیازهای روز جامعه از ایده تا بازار برنامه و پژوهش های علمی خود را هدایت کرده اند و از طرف دیگر با ورود به بخش صنعت و واحدهای بزرگ صنعتی و رفع نیازهای آنها تحولی شگرف در حوزه صنعت و اشتغال پایدار شکل گرفته است که این رویه در حال افزایش می باشد.

مازندران در مسیر دانشگاه نسل چهارم، کار آفرین و نیاز محور

دانشگاه مازندران که در کنار ساحل خزر واقع شده است با ورود به اقتصاد دریا محور و طرح های مختلف در این حوزه چراغ نسل چهارم دانشگاه را در مازندران روشن کرده است و از طرفی دیگر دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با انعقاد قرار دادهای مختلف با صنایع بزرگ مازندران گره های کور این صنایع را شناسایی و راهکارهای مناسبی از سوی نخبگان دانشگاهی مطرح شده است.

از سویی دیگر نیز نخبگان این دانشگاه با انعقاد قرار داد با خودرو سازان بزرگ ایران، طرح هیبریدی کردن خودروها را در دستور کار خود قرار دادندکه همه این موارد زمینه ساز اشتغالی پایدار برای جوانان دانش آموخته مازندران می باشد.

رفع نیاز جامعه دغدغه دانشگاه

رییس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: براساس سیاست های ابلاغی دولت سیزدهم دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در دو سال اخیر سیاست های کلان خود را به سمتی سوق داده است که به نیازهای جامعه ورود کرده و برای آن راهکار ارائه دهد.

دکتر بهرام عزیزالله گنجی اضافه کرد: ریل گذاری دولت برای دستیابی به دانشگاه نسل چهارم انجام شده و نخبگان این دانشگاه پژوهش های خود را به سمتی سوق داده اند که رفع نیاز جامعه و صنعت باشد.

وی اظهار داشت: دانشگاه نسل چهارم کارآفرین و معتقد به آموزش نیازمحور به همراه پژوهش، فناوری و تولید محصول است.

این مقام مسوول تصریح کرد: حرکت از دانشگاه نسل اول و دوم و رسیدن به دانشگاه نسل سوم و چهارم یک ضرورت اساسی بوده که دولت سیزدهم این حساسیت را به خوبی درک کرده است.

مازندران در مسیر دانشگاه نسل چهارم، کار آفرین و نیاز محور

رییس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در ادامه تصریح کرد: ۱۰۰ واحد صنعتی و تولیدی مازندران که در شرکت های صنعتی این استان با مشکل مواجه بودند، مشکلات آنها از سوی نخبگان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل واکاوی و راهکارهای مناسب برای برون رفت مشکلات به آنها ارائه شد.

گنجی اضافه کرد که ظرفیت دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به گونه ای است که آمادگی کامل رفع مشکل پیش روی صنایع مازندران را با ارائه راهکارهای اجرایی و عملیاتی برطرف کند.

وی گفت که همچنین نخبگان این دانشگاه براساس قراردادی که با شرکت سایپا منعقد کردند طرح هیبریدی کردن خودوری شاهین را در دستور کار قرار دادند که همه این موارد حرکت در مسیر دانشگاه نسل چهارم است.

مازندران در مسیر دانشگاه نسل چهارم، کار آفرین و نیاز محور

دانشگاه نسل چهارم کارآفرین است

در این پیوند حشمت الله علی نژاد رییس دانشگاه مازندران با بیان اینکه ما اکنون دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم را پیش رو داریم، اظهار داشت: دانشگاه‌های کارآفرین و جامعه محور که باید در راستای رفع معضلات و مشکلات جامعه حرکت کنند و به مشکلات و معضلات پیرامون خود حساس باشند، دستاوردهایی در این حوزه کسب شدکه برخی از این دستاوردها شامل برگزیده ‌شدن ستاد هفته پژوهش و فناوری استان با دبیری دانشگاه مازندران در کشور، کسب رتبه نخست هدایت شغلی و کاریابی کشور، کسب رتبه برتر در الگوها و تجارب دانشگاه در ارتباط با حوزه وزارت علوم، انتخاب طرح کوآپ به عنوان طرح ملی برگزیده در دانشگاه‌های کشور و تدوین شیوه‌نامه طرح ملی کواپ برای کلیه دانشگاه‌ها که از طرف وزارت علوم به دانشگاه مازندران سپرده شد و به‌ نام دانشگاه مازندران به کل دانشگاه‌های کشور ارسال شد.

مازندران در مسیر دانشگاه نسل چهارم، کار آفرین و نیاز محور

وی ادامه داد: برگزاری ۳۲ مورد دوره‌های مهارت‌افزایی و تخصصی برای دانشجویان، معرفی ۴۴۳ دانشجو برای دوره‌های کارورزی صنعت، برگزاری چهارمین رویداد ملی کوک با مشارکت شرکت شهرک‌های صنعتی، برپایی دومین رویداد بهره‌وری در سال۱۴۰۱، برگزاری دومین رویداد ایمنی و محیط کار در سال ۱۴۰۱ و انعقاد ۲۹ مورد قرارداد پژوهشی دانشگاه با جامعه و صنعت از دیگر برنامه‌های انجام‌شده دانشگاه مازندران در راستای تحقق دانشگاه کارآفرین بوده است.

در راستای طرح تحول وزارت علوم و دولت مردمی سیزدهم با توجه به حضور دانشگاه در کنار دریای مازندران و دغدغه مقام معظم رهبری در برنامه هفتم در خصوص اقتصاد دریامحور، پس از ایجاد دانشکده علوم دریایی و محیطی، راه‌اندازی دانشکده فناوری‌های نوین و راهبردی، مجموعه علوم و فناوری‌های دریایی و تاسیس اسکله تحقیقاتی در دستور کار قرار گرفت که در همین راستا، ارتقای جذب اعضای هیات علمی در این حوزه آغاز شد تا بتوانیم از ظرفیت‌های دریا در توسعه کشور استفاده کنیم.

حشمت الله علی نژاد اظهار داشت: با عنایت به وضعیت استان مازندران با مزیت گردشگری، توسعه رشته گردشگری به‌ خصوص در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری انجام و در سالجاری، مقطع دکتری علوم گردشگری هم به این گروه اضافه شد.

این مقام مسوول بیان داشت: یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری، موضوع اشتغال جوانان است که در همین راستا، دوره بورسیه صنعتی در

دانشگاه‌های استان فعال شد و این دانشگاه توانسته ۴۸ سهمیه جذب برای دانشجویان نخبه در دانشگاه و صنعت اختصاص دهد، یعنی ۴۸ نفر از

داوطلبان امسال در کنکور، پس از قبولی به‌ عنوان بورسیه صنعتی، بخشی از زمان تحصیل خود را در صنعت طی می‌کنند که هم از صنعت حقوق می‌گیرند و هم بعد از پایان تحصیل، برابر مدت تحصیل در صنعت سابقه اشتغال به کار دارند و حتی می‌توانند طرح سربازی خود را در آنجا طی کنند.

وی اضافه کرد: برگزاری دوره‌های کهاد و افزایش مهارت‌آموزی در کنار تحصیل رشته‌های معمول و اجرای موفق طرح کوآپ و افزایش مهارت‌افزایی، از دیگر برنامه‌های دانشگاه مازندران بوده است.

مازندران در مسیر دانشگاه نسل چهارم، کار آفرین و نیاز محور

وی در ادامه این را هم گفت که دانشگاه مازندران به عنوان دانشگاه جامع، مادر و معین استان، دارای ۱۳هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، ۴۱۰ عضو هیات علمی و حدود ۴۸۰ یاور علمی بوده و از ۳ ضلع کارمند، دانشجو و استاد برخوردار است.

وی بیان کرد: در حوزه آموزشی، افزایش تعداد ۶۶ رشته - گرایش در مقطع دکتری به ۹۶ رشته - گرایش در سال۱۴۰۲، ۱۰۱ گرایش در مقطع کارشناسی ارشد به ۱۳۷ رشته گرایش، رشته‌های مقطع کارشناسی از ۴۶ رشته به ۵۳ رشته را در پی داشته باشد.

وی گفت : همچنین افزایش تعداد دانشجویان دکتری از ۱۱۹۵ نفر به ۱۴۰۴ نفر، بیانگر توجه به ارتقا در حوزه تحصیلات تکمیلی بالاخص دکتری در دانشگاه معین و جامع است تا بتواند نیروهای انسانی متخصص را تحویل جامعه دهد. تعداد ۵ عضو هیات علمی در سال ۱۴۰۰ جذب شده بود که امسال این آمار به ۵۴ نفر ارتقا یافت.

دانشگاه مازندران که نیم قرن از فعالیت آن می گذرد از معدود دانشگاه های معین در استانهای کشور است که در خارج از مرکز استان واقع شده است و این دانشگاه در شهر ساحلی بابلسر واقع شد که موقعیت مکانی این دانشگاه در کنار ساحل خزر مکان مناسبی برای حضور دانشجویان از سراسر کشور و حتی دانشجویان خارجی می باشد و حضور دانشجویان خارجی در این دانشگاه هم رو به افزایش است.

شهرستان ساحلی بابلسر که از شمال به دریای خزر، از شرق به بهنمیر، از غرب به فریدونکنار و از جنوب به هادی شهر متصل است، از جمله شهرهای زیبا و گردشگری استان مازندران است که به صورت کامل در منطقه جلگه ای و در کنار ساحل دریای خزر واقع شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha