مصاحبه روابط عمومی با معاون آموزشی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

تعداد بازدید:۱۳۳۱
روابط عمومی دانشگاه، مصاحبه ای با دکتر حمیدرضا توکلی معاون آموزشی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل انجام داد که در ذیل آمده است.
مصاحبه روابط عمومی با معاون آموزشی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

۱. اهم فعالیت های این معاونت را در بخش اعضای هیات علمی و دانشجویان بیان فرمایید.

الف) اهم فعالیت ها در بخش اعضای هیات علمی:

- اصلاح و بهبود هرم اعضای هیات علمی دانشگاه

بسم الله الرحمن الرحیم، در حال حاضر 184 عضو هیات علمی داریم که از این تعداد 5 نفر در مرتبه مربی، 71 نفر در مرتبه استادیاری، 73 نفر در مرتبه دانشیاری و 35 نفر در مرتبه استادی هستند. تمام تلاش همکاران در هیأت ممیزه دانشگاه این است که ضمن رعایت آئین نامه ارتقاء، وحدت رویه در بررسی پرونده های ارتقای همکاران رعایت گردد.

- بهبود نسبت اعضای هیات علمی به دانشجو

نسبت دانشجو به اعضای هیات علمی دانشگاه، حدود 30 است که در مقایسه با سایر دانشگاه های ایران، نسبتأ خوب است؛ ولی از نظراستاندارد آموزشی می بایست تعداد اعضای هیات علمی بیشتر گردد. البته با نگاه ویژه به این موضوع، تلاش خواهد شد متناسب با نیاز گروه های آموزشی، اعضای هیات علمی مورد نیاز را از طریق فراخوان وزارت عتف جذب نمائیم.

- تشکیل کمیته ترفیع دانشگاه

کمیته ترفیع استحقاقی اعضای هیات علمی به طور مرتب تشکیل می شود و تمام همکاران هیأت علمی بر اساس روز استحقاق ترفیع سالانه، درخواست داده و در اسرع وقت در کمیته مربوطه بررسی و در صورت دارا بودن شرایط لازم مطابق دستورالعمل اعطای پایه ترفیع استحقاقی سالانه، در احکام کارگزینی آنها اعمال خواهد شد.

- اجرای دستورالعمل اعطای پایه تشویقی

دستورالعمل اعطای پایه های تشویقی اعضای هیات علمی مصوب مورخ 25/11/1400 هیات امنای دانشگاه، در حال اجراست و این معاونت پس از بررسی مصوبه فوق، تهیه فرم های مربوطه و برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی با این دستورالعمل، اجرای آنرا از طریق سامانه گلستان از ابتدای خرداد 1402 شروع کرده است. اجرای این دستورالعمل علاوه بر بهره مند شدن همکاران در بهبود احکام کارگزینی، می تواند جهت گیری خوبی در فعالیت های آموزشی، فرهنگی و پژوهشی آنها ایجاد نماید.

 - کارگاه های توانمندسازی و دانش افزایی اعضای هیات علمی

طبق آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی و براساس وظیفه سازمانی حوزه معاونت آموزشی، جهت توانمند سازی و دانش افزایی اعضای هیات علمی، کارگاه ها و دوره های آموزشی به طور مرتب برگزار شده و یا در حال برنامه ریزی است. تمام تلاش ما این است که همکاران هیات علمی بخصوص همکاران جوان بتوانند از تجربه اساتید مجرب در حوزه آموزش بهره مند شوند و باعث افزایش کیفیت آموزش دانشگاه گردد. یکی از کارگاه ها که اخیراً برگزار شد و می تواند تاثیر مثبتی در افزایش کیفیت تدریس همکاران داشته باشد، کارگاه یاددهی - یادگیری است که شیوه های متنوع تدریس را معرفی کرده است.

- نشست با مدیران گروه های آموزشی، معاونین آموزشی و روسای دانشکده ها

اولاً با معاونین آموزشی دانشکده ها بطور مرتب و هفتگی جلسه داریم و این جلسات در قالب شورای آموزش و شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه برگزار می گردد و البته در صورت لزوم با مدیران گروه های آموزشی و روسای دانشکده ها هم تبادل نظر خواهیم داشت؛ ولی بطور سیستماتیک معاونین آموزش دانشکده ها، رابط حوزه معاونت آموزش دانشگاه و دانشکده ها هستند.

در جلسات شورای آموزش و تحصیلات تکمیلی، ضمن بررسی و حل مشکلات آموزشی موجود در دانشکده ها، برای بهبود و ارتقای کیفیت آموزشی و تسهیل در فرآیند اداری آموزش، سیاست گذاری و تصمیم گیری صورت می گیرد.

ب) اهم فعالیت ها در بخش دانشجویی :

- تدوین شیوه نامه اجرایی آیین نامه های آموزشی

در همین چند ماه اخیر، آیین نامه های آموزشی مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دوره های روزانه، شبانه، پردیس و بین الملل مورد بازنگری قرار گرفت و طبیعتاً هر بار که آیین نامه ایی از طرف وزارت عتف ابلاغ می شود در صورت لزوم جهت رفع ابهام، شیوه نامه مربوطه تهیه می گردد.

- برنامه ریزی آموزشی و سرفصل های دروس

برنامه ریزی آموزشی یکی از بخش های مهم حوزه معاونت آموزشی است که با معرفی مدیر برای این بخش فعالیت این حوزه بیشتر شده است. این مدیریت، اتاق فکر حوزه معاونت آموزشی است. البته برنامه ریزی آموزشی بخشی از وظایف آن است؛ ولی وظیفه اصلی آن، سیاست گذاری جهت توسعه آموزش مبتنی بر افزایش کیفیت آموزش و افزایش توان اشتغال پذیری دانش آموختگان می باشد.

- دولت الکترونیک یا مدیریت سبز

در حال حاضر، تمام فرایند اداری مرتبط با دانشجویان و اعضای هیات علمی بصورت الکترونیکی انجام می شود، به عبارت دیگر، از زمان ثبت نام اولیه دانشجوی نو ورود به دانشگاه تا زمان دانش آموختگی، همه درخواست ها، گواهی ها و مدارک بصورت الکترونیکی است، فقط گواهی موقت و مدارک نهایی دانش آموختگی بطور فیزیکی هم چاپ می گردد. در بخش اعضای هیات علمی هم علاوه بر اینکه در صورت لزوم، تمام کلاس ها می تواند در بستر سامانه ویانا برگزار گردد، تمام درخواست های اعضای هیات علمی شامل درخواست پایه استحقاقی سالانه، تبدیل وضعیت ها، ارتقاء، پایه های تشویقی و ... بصورت الکترونیکی در حال انجام است.

- اعطای تسهیلات ویژه برای پذیرش دانشجویان برتر آزمون سراسری،

- دانشجویان استعدادهای درخشان

برگزاری مراسم تقدیر از 21 نفر از برگزیدگان المپیاد دانشجویی و طرح شهید وزوایی و منتخبین پروژه برتر کارشناسی با حضور ریاست دانشگاه، معاون آموزشی، معاون پژوهش و فناوری، مدیر کل آموزش، مدیر تحصیلات تکمیلی و سرپرستان تیم های المپیادی و دانشجویان برگزیده (13 اردیبهشت 1402)

بررسی 128 پرونده­ی متقاضی سهمیه استعدادهای درخشان در مقاطع تحصیلات تکمیلی با روند تمام الکترونیکی ثبت نام و انتخاب رشته برای داوطلبان و بر اساس شیوه نامه­ی شفاف انتخاب دانشجویان استعدادهای درخشان دانشگاه در سال 1402 (و اجرای طرح استاد-محوری برای اولین بار). نتیجه این فرآیند، اعلام پذیرش 74 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و 4 دانشجو در مقطع دکتری از طریق آیین نامه سهمیه بدون آزمون استعدادهای درخشان برای سال تحصیلی 1403-1402 بوده است. (تعداد قبولی ها با توجه به فرا نرسیدن زمان اعلام انصراف ها و عدم تشکیل شورای استعدادهای درخشان هنوز قطعی نیست؛ ولی در صورت عدم تغییر این نتایج، افزایش 76% در قبولی های ارشد و 300% در قبولی های دوره دکتری نسبت به سال قبل مشاهده می شود.)

- دانشجویان المپیادی

حمایت مستمر از دانشجویان ممتاز برای شرکت در بیست و هشتمین المپیاد علمی-دانشجویی (1402) از طریق هماهنگی با سرپرست المپیاد در هر رشته.

نتیجه: به دست آوردن 14 رتبه ی "یک تا سه" در المپیاد مرحله ی اول  (افزایش حدود 15% رتبه های قابل تشویق در مرحله اول نسبت به سال قبل، البته نتایج مرحله دوم المپیاد هنوز اعلام نشده است.) 

- پذیرش دانشجویان بین الملل

بر اساس سیاست راهبردی دانشگاه جهت فعال کردن دیپلماسی علمی و مرجعیت علمی، تفاهم نامه هایی با دانشگاه ها و مراکز تصمیم گیر کشورهای دیگر از جمله کشورهای همسایه داریم که در این راستا بیش از 200 دانشجوی بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه در حال تحصیل هستند، البته در حال رایزنی برای پذیرش بیشتر دانشجو بین الملل و از ملیت های مختلف هستیم.

۲. آیا تفاهم نامه و قراردادهای آموزشی با دانشگاه های داخل دارید؟

امسال چند تفاهم نامه با موضوع آموزش داریم که عبارتند از تفاهم نامه با دانشگاه فرهنگیان جهت پذیرش دانشجوی بورسیه در رشته های آموزش ریاضی و آموزش فیزیک، پذیرش بورسیه های صنعتی با محوریت بنیاد نخبگان استان مازندران و پذیرش دانشجوی بورسیه در رشته مهندسی مواد و متالورژی و همچنین مهندسی برق برای تربیت مهندسین ماهر مورد نیاز شرکت سایپا

۳. در خصوص تاسیس و راه اندازی رشته های جدید و بین رشته ای چه کارهایی صورت گرفته یا انجام خواهد شد؟

سیاست معاونت آموزش در راه اندازی رشته های جدید، توان اشتغال پذیری دانش آموختگان آن رشته و نیاز جامعه و صنعت است. البته اخیراً مجوز رشته مهندسی پلیمر در  مقطع کارشناسی و دکترای فیزیک را گرفتیم که در این دو رشته از مهرماه دانشجو خواهیم داشت و همچنین در برنامه ریزی میان مدت، رشته های موجود در دانشگاه مورد بازنگری قرار خواهند گرفت و در صورت نیاز ممکن است برخی از رشته / گرایش ها فریز شده و یا اینکه تقویت گردند. همچنین در صورت درخواست دانشکده ها، از راه اندازی رشته های بین رشته ایی و بین دانشکده ایی حمایت می کنیم.

۴. چه اقدامات موثری در زمینه هدایت تحصیلی دانشجویان صورت گرفت؟

از نیمسال تحصیلی قبل، استاد راهنمای آموزشی فعال تر شده است و با آماده سازی سامانه گلستان، دریافت راهنمایی و مشاوره تحصیلی دانشجویان نهادینه خواهد شد و تمام همکاران محترمی که به عنوان استاد راهنمای آموزشی هستند، وقت مشخصی برای این امر مهم اختصاص می دهند.

۵. از چه شیوه هایی جهت ارتقای کیفی خدمات آموزشی بهره می گیرید؟

جهت ارتقای کیفی خدمات آموزش به دانشجویان در دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری کارهای زیادی انجام شده است و الان هم در حال انجام است، به عنوان نمونه ایجاد فضای مناسب آموزشی در کلاس ها با تعمیر و تجهیز وسایل آموزشی موردنیاز، تقویت وسایل آموزشی در آزمایشگاه ها و همچنین توسعه سامانه گلستان.

۶. برای اجرای سیاست آموزش هدفمند و نیازمحور در دانشگاه از چه راهکارهایی استفاده نمودید و تا چه حد از نتایج آن رضایت دارید؟

برای اجرای سیاست آموزش هدفمند و نیازمحور می بایست در سه بخش دانشجو، محتوای دروس و توانمندی اساتید کارکرد. در بخش دانشجو تمام سعی ما این است که رتبه های ورودی به این دانشگاه را بهبود دهیم که یکی از این کارها، پذیرش دانشجویان بورسیه است. علاوه بر این، کاهش مشکلات تحصیلی دانشجو و کاهش مشکلات روحی و روانی دانشجو خیلی مهم است که می تواند باعث نشاط و انگیزه در دانشجو گردد که در این خصوص فعال تر کردن اساتید راهنمای آموزشی و مشاورهای پزشکی موثر خواهند بود که در حال پیگیری این کارها هستیم. بخش محتوای دروس هم در دستور کار حوزه معاونت آموزشی قرار دارد و در بخش توانمند سازی اساتید، تمام تلاش ما این است که بستری را آماده کنیم تا تجربیات ارزشمند همکاران تبادل گردد و با استفاده از روش های تدریس مناسب، آموزش موثر داشته باشیم.

                                                     روابط عمومی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل