برگزاری دوره آموزشی تلفیقی توسعه حرفه ای اعضای هیات علمی با عنوان یاددهی و یادگیری در مهندسی

۱۱ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۸:۵۳ کد : ۵۳۱۹ اخبـــار دانشگاه سرخط خبرها
تعداد بازدید:۳۳۲
به گزارش روابط عمومی، از سوی معاونت آموزشی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به همت گروه برنامه ریزی و توسعه آموزش و گروه آموزش های آزاد و مجازی و با مشارکت کرسی یونسکو در آموزش، دوره آموزشی تلفیقی توسعه حرفه ای اعضای هیات علمی با عنوان یاددهی و یادگیری در مهندسی برگزار شد.
برگزاری دوره آموزشی تلفیقی توسعه حرفه ای اعضای هیات علمی با عنوان یاددهی و یادگیری در مهندسی

دکتر بهرام عزیزالله گنجی ریاست دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در نخستین روز برگزاری این کارگاه، با تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجائی و باهنر و همچنین با عرض خیرمقدم به دکتر معماریان عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و رئیس کرسی یونسکو در آموزش مهندسی گفت: وزارت‌ علوم، تحقیقات و فناوری طرح تحول آموزش را در دستور کار خود قرار داد تا بتواند آموزش هدفمند و نیازمحور را در دانشگاه ها پایه ریزی کند، تا حرکت دانشگاه ها از نسل ۲ به دانشگاه های نسل سوم و چهارم سریعتر شود و دانشگاه ها به مهارت آموزی سوق داده شوند و دانشجویان ماهر و متخصصی را تربیت کنند که بعد از فارغ‌التحصیلی کارآفرین باشند و مشکل اشتغال جامعه را برطرف نمایند.
دکتر عزیزالله گنجی تاکید کرد: برای تحقق آموزش هدفمند و نیازمحور، اعمال تغییرات در محتوای درسی، تغییر در شیوه ی تدریس و نوآوری در آموزش از ضروریات است.
در ادامه دکتر حمیدرضا توکلی معاون آموزشی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل نیز با گرامیداشت هفته دولت و عرض خیرمقدم و قدردانی از استقبال همکاران از این دوره گفت: آموزش رکن اصلی دانشگاه است. اگر بخواهیم فعالیت های علمی، پژوهشی، فرهنگی و.... را به درستی انجام دهیم و بهترین نتایج را از این فعالیت ها به دست آوریم، باید آموزش درستی داشته باشیم.
معاون آموزشی دانشگاه به آموزش مؤثر تاکید کرد و گفت: آموزش مؤثر ۳ ضلع دارد؛ دانشجو، محتوا و استاد و افزود: دانشجو باید با استعداد، توانمند و با انگیزه باشد؛ تمام تلاش دانشگاه بر این است تا با شیوه های مختلف رتبه های بهتری را پذیرش کند که امسال دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل از سه طریق بورسیه صنعتی، بورسیه فرهنگیان و بورسیه سایپا، دانشجویان بورسیه پذیرش می کند. ضلع دوم آموزش مؤثر محتوای آموزشی است؛ بر اساس سیاست جدید وزارت علوم، مقرر است محتوای همه ی رشته و دروس بازبینی شود و نگاه ها بر محور نیاز و افزایش توان اشتغال است.
دکتر توکلی اظهار داشت: وجه سوم آموزش مؤثر، استاد است که داشتن ۴ شاخصه بسیار مهم و ضروری است: دانش بروز، نگرش خوب، فن بیان عالی و روش تدریس مناسب که هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی نیز آشنایی با روش تدریس بروز و متنوع است.
شایان ذکر است این دوره آموزشی تلفیقی توسعه حرفه ای اعضای هیات علمی، طی دو روز در دو بخش صبح و عصر و با حضور ۳۰ عضو هیات علمی برگزار شد. مدرس این دوره دکتر حسین معماریان استاد دانشگاه تهران و رییس کرسی یونسکو در آموزش مهندسی بود و ۵ کارگاه آموزشی با عناوین تدارک هدف های آموزشی، طراحی آموزشی، سازوکار یادگیری، تدارک تدریس و سنجش ارزیابی، مجموعا در بیش از ۱۲ ساعت در این دوره برگزار شد و محتواهایی مانند سطوح یادگیری، هدف های یادگیری، طراحی درس، سبک های یادگیری، یادگیری دانشجو محور، یادگیری فعال، اصول تدریس موثر و نوآوری های آموزش، ارائه و به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.