کارگاه آموزشی اهمیت و نقش استاد راهنمای آموزشی در مشاوره دانشجوهای کارشناسی برگزار شد

۲۹ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۹:۴۳ کد : ۵۰۰۱ اخبـــار دانشگاه
تعداد بازدید:۴۰۸
به گزارش روابط عمومی، کارگاه آموزشی اهمیت و نقش استاد راهنمای آموزشی در مشاوره دانشجوهای کارشناسی با حضور ریاست دانشگاه، معاون آموزشی، مدیرکل آموزش، مشاور مرکز بهداشت دانشگاه و اساتید، در سالن اجتماعات جنب دفتر ریاست برگزار شد.
کارگاه آموزشی اهمیت و نقش استاد راهنمای آموزشی در مشاوره دانشجوهای کارشناسی برگزار شد

در ابتدای این کارگاه دکتر بهرام عزیزالله گنجی ریاست دانشگاه گفت: نقش اساتید راهنمای آموزشی، فقط مشاوره آموزشی نیست؛ بلکه با توجه به مشکلات روحی روانی برخی از دانشجویان، باید تا آنجایی که ممکن است به دانشجویان احترام بگذاریم و پس از آن می توان به آن ها مشاوره داد که در این صورت بسیار اثرگذار خواهد بود و ما معتقدیم که تاثیر راهنمایی و مشاوره اساتید در دانشجویان بسیار زیاد است و باید از این ظرفیت استفاده کرد.

در ادامه دکتر حمیدرضا توکلی معاون آموزشی دانشگاه ضمن تشکر و قدردانی از استقبال گرم اعضای هیات علمی از این کارگاه آموزشی گفت: این استقبال نشان می دهد که همه ی اساتید دانشگاه دغدغه بهبود کیفیت آموزشی را دارند و همچنین اظهار داشت: در حوزه معاونت آموزشی، از ابتدای ترم جاری، موضوع راهنمای آموزشی دانشجویان را به طور جدی پیگیری نمودیم. با توجه به مشکلاتی که هر دانشجو ممکن است به علل مختلف داشته باشد، پذیرش و احترام به دانشجو توسط اساتید و ایجاد فضای صمیمی برای بیان آن به اساتید، می تواند در کاهش آسیب های روحی روانی آن ها بسیار مؤثر واقع شود.

معاون آموزشی دانشگاه گفت: طبیعتا رسالت اصلی ما تربیت دانش آموختگانی با مهارت علمی و رفتاری مناسب است که در این صورت می توانند برای خودشان، خانواده و جامعه بسیار مفید باشند و در تلاش هستیم تا فرآیندی را نهادینه کنیم که دانشجویان موظف باشند حداقل 2 بار در هر ترم به استاد راهنمای آموزشی خودشان مراجعه کنند و به طور مستمر تحت راهنمایی همکاران قرار گیرند.

سپس دکتر جعفری دکترای مشاوره و مشاور مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، با تاکید بر نقش بی بدیل انسان ها در نجات یکدیگر در بحران ها و مشکلات گفت: اساتید می توانند نقش بسیار مهمی در کمک به حل مشکلات و اختلالات دانشجویان داشته باشند. تفاوت های فردی افراد باید شناخته شود، به ناکامی ها و ضعف های افراد باید احترام گذاشته شود، می توان به دیگران احساس ارزشمندی را القا کرد و آن ها را به توانمندی هایشان واقف نمود. روانشناسی به پیشرفت آموزشی و شناسایی اختلالات و رفع  آن ها کمک می کند. باید به این باور برسیم که در هر جایگاهی که هستیم می توانیم برای نجات آدم ها نقش تاثیرگذاری داشته باشیم. اساتید در شناسایی و تشخیص علایم و اختلالات می توانند بسیار کمک کننده باشند. صمیمیت بین استاد و دانشجو می تواند بسیاری از آسیب ها را کم کند. این صمیمیت به معنای ساختار شکنی نیست؛ دانشجویان نیازمند لطف و مهربانی، توجه و دلسوزی هستند. تعامل بین استاد و دانشجو باعث تربیت انسان های کارآمد می شود و در ادامه به بیان نمونه هایی از این تعامل و مشاوره موفق پرداخت.

در پایان دکتر دردل به آیین نامه های آموزشی، امکانات فراهم شده در سیستم گلستان برای اساتید راهنمای آموزشی و شیوه گزارش گیری در این سامانه اشاره کرد و جلسه با پرسش و پاسخ پایان یافت.