بازديد معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم از دانشگاه

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۹ کد : ۴۷۹۵ اخبار قدیمی
تعداد بازدید:۱۰۶
بازديد معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم از دانشگاه

به گزارش روابط عمومي، دكتر غلامحسين رحيمي معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم تحقيقات و فناوري با حضور در دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل از پژوهشكده فناوري نانو و گروه هاي پژوهشي انرژي هاي درياپايه و پيل سوختي بازديد نمود و در حاشيه اين بازديد جلسه اي با مسئولين و تني چند از پژوهشگران دانشگاه داشت.

در ابتداي جلسه دكتر جواد واثقي اميري رييس دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل با عرض خيرمقدم و قدرداني از حضور دكتر رحيمي و پژوهشگران گفت: دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل براي برون رفت از روزمره گي ها و تسريع در پيشبرد اهداف و مأموريت هاي دانشگاه با بهره مندي از خرد جمعي اقدام به تدوين برنامه راهبردي نموده است.  

 دكتر واثقي اميري ضمن اشاره به گوشه اي از چشم انداز دانشگاه از قبيل ارتقا به عنوان يك دانشگاه در سطح استاندارد هاي ملي و جهاني و قرارگيري در بين 5 دانشگاه صنعتي برتر كشور و 500 دانشگاه صنعتي برتر جهان، سرآمد در حفظ و توسعه منابع انساني فرهيخته، خلاق و اثرگذار در عرصه هاي اجتماعي و اقتصادي، داراي همكاري هاي سازنده علمي و فناورانه با مراكز معتبر ملي و تمركز بر توسعه زمينه هاي نوين فناوري و اقتصاد دانش بنيان افزود: براي دستيابي به اين اهداف، ماموريت هايي از قبيل توسعه كمي و كيفي فعاليت ها متناسب با آمايش سرزمين، توسعه ظرفيت هاي دانشگاه براي توليد و اشتراك دانش در سطح كشور و جهان، حركت در مسير زمينه هاي نوين علمي و فناوري جهاني براي ايفاي نقش به عنوان يك دانشگاه در رتبه بندي جهاني، استفاده از ظرفيت هاي انتقال و توسعه فناوري، از طريق بهبود فرآيند تجاري سازي يافته هاي پژوهشي، ارائه خدمات آموزشي با كيفيت، به روز ، نوين و بين رشته اي و پايش چگونگي پيشرفت در اولويت ها، راهبردها و اهداف با استفاده از فرايندها و شاخص ها ي مناسب را در نظر گرفتيم.

دكتر واثقي اميري در ادامه به ارائه گزارش عملكرد پژوهشي دانشگاه پرداخت و گفت: در برنامه راهبردي دانشگاه پژوهش به عنوان يكي از راهبردهاي اصلي در نظر گرفته شد كه سعي كرديم تا با تغيير ساختار معاونت، ايجاد آزمايشگاه مركزي، تشكيل و حمايت از مراكز و گروه هاي پژوهشي، تجهيز آزمايشگاه ها  و عقد تفاهم نامه با مراكز علمي و پژوهشي داخلي و خارجي به توسعه نظام و زيرساخت هاي پژوهش كمك كنيم.

رييس دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل به معرفي واحدهاي پژوهشي، سامانه آزمايشگاه ها و كارگاه هاي مركزي، تعداد تفاهم نامه هاي منعقد شده داخلي و خارجي، سمينارها و كلاس هاي آموزشي در راستاي مهارت افزايي اشاره كرد و گفت:  طرح بين المللي كشاورزي پايدار (اراسموس)، طرح مزيت استاني افزايش بازده و بهبود كيفي مزارع استان مازندران، طرح تصفيه شيرابه زباله و طراحي و ساخت سيستم رادار دفاعي از جمله قرارداد هاي مهم پژوهشي دانشگاه به حساب مي آيند.

دكتر واثقي اميري همچنين به آمار جذب و پذيرش واحد هاي فناور، دستاوردهاي مركز رشد فناوري، كتب منتشر شده دانشگاه، تعداد مجلات و مقالات و پاره اي افتخارات دانشگاه از جمله حضور چشمگير و افتخار آفرين در نظام هاي رتبه بندي بين المللي از جمله تايمز، شانگهاي، سايماگو و ... اشاره كرد و گفت: اصلي ترين نياز دانشگاه افزايش بودجه هاي پژوهشي و حمايت از دانشگاه براي خريد تجهيزات آزمايشگاهي است.

در ادامه دكتر رحيمي معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم گفت: دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل جزء دانشگاه هاي صنعتي خوب كشور است كه با همت و تلاش اعضاي مجموعه به رشد و ارتقاء خوبي رسيده است كه بايد به آن ارج نهاد.

دكتر رحيمي اظهار داشت: پتانسيل ها و زيرساخت هاي خوبي در دانشگاه براي هسته هاي فناور وجود دارد و توجه به مركز رشد فناوري و افزايش تعداد واحدهاي فناور و شركت هاي دانش بنيان بسيار مهم است، دانشگاه ها بايد در زمينه تجاري سازي علم، ارتباط با صنعت و توسعه فناوري اهتمام ويژه اي داشته باشند.

وي افزود: در آزمايشگاه ها بايد زمينه براي فعاليت دانشجويان مقطع دكتري و كارشناسي ارشد فراهم باشد و اهتمام و توجه ويژه اي به دوره پسادكتري شود.

دكتر رحيمي افزود: در فضاي فيزيكي محدود، آزمايشگاه هاي بسيار خوبي در حال فعاليت هستند و هدفم از حضور در دانشگاه قدرداني از تلاش و همت شماست.

دكتر رحيمي گفت: ما حركت و توسعه علمي كشور را از يك بستر خشك شروع كرديم و علي رغم همه مشكلات، با مشاركت همه و حمايت هاي دائمي مقام معظم رهبري به اين درجه از رشد و پيشرفت رسيديم. مشكلات در همه ي سطوح وجود دارد و همه بايد براي پيشرفت علم و فناوري همت كنيم.

گالري تصاوير خبر