طرح هوشمند سازي پايش مزارع برنج در مركز رشد دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل به مرحله اجرا رسيد

۲۵ آبان ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۶ کد : ۴۶۲۴ اخبار قدیمی
تعداد بازدید:۹۸
طرح هوشمند سازي پايش مزارع برنج در مركز رشد دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل به مرحله اجرا رسيد

به گزارش روابط عمومي، طرح هوشمند سازي پايش مزارع برنج از سوي 'شركت طوبي نقش پارس' از واحد هاي فناور مستقر در مركز رشد فناوري دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل به مرحله اجرا رسيد.

رشد و توسعه روزافزون فناوري و نقش آن در هوشمندسازي در همه جوانب زندگي بشري موجب شده تا كشاورزي هوشمند به عنوان راهكار مناسب براي افزايش محصول و كاهش اثرات مخرب كشاورزي بر محيط زيست مطرح شود. با توجه به ماهيت سنتي كشاورزي در كشور ما، هنوز اين امر به طور جدي مورد توجه قرار نگرفت و در نتيجه عدم استفاده از كشاورزي نوين، هر ساله شاهد هدر رفت منابع با ارزش و آسيب­ هاي جدي به محيط زيست هستيم. در حالي كه در كشورهاي پيشرو دركشاورزي دقيق، طرح­ هاي متعددي براي استفاده از امكانات فناوري ­­هاي نوين در كشاورزي در حال بهره ­برداري هستند.  

روش­ هاي سنتي جمع ­آوري اطلاعات مربوط به مراحل كاشت، داشت و برداشت محصولات كشاورزي مبتني بر پايش زميني و محلي مزارع بسيار زمان بر و كند بوده و امكان دسترسي به اطلاعات موردنياز در زمان لازم وجود ندارد. در اين طرح دانش فني هوشمندسازي كشاورزي بومي سازي شده و با استفاده از فناوري­ هاي نوين مانند تلفن ­هاي هوشمند، اينترنت اشياء و هوش مصنوعي پايش دقيق اراضي زير كشت محصولات در زمان كوتاهي ميسر شد و پايش محصولات كشاورزي مختلف با توجه به نياز مشتري انجام مي شود.

پايش مزرعه در سه سطح پايش فضايي، هوايي و زميني با استفاده از داده هاي سنجش از دوري، تصاوير پهپاد و تصاوير زميني گوشي هاي موبايل به همراه اطلاعات مكاني مورد تحليل دقيق و جامع قرار مي گيرد. از هوش مصنوعي و يادگيري عميق براي تعيين بهترين زمان كاشت، داشت و برداشت و اتخاذ تصميم براي محصول استفاده مي شود. نرم افزار توسعه داده شده براي گوشي هاي هوشمند ارتباط بين كشاورز و تيم متخصص را به راحتي فراهم نموده و اطلاعات اختصاصي هر مزرعه را به طور مجزا در اختيار كشاورز قرار مي دهد.

با توجه به اهميت كشت برنج در استان­ هاي گلستان، مازندران و گيلان به عنوان قطب كشاورزي و بزرگترين منطقه توليد برنج ( توليد دوسوم نياز برنج كشور)، به عنوان محصول هدف اين طرح انتخاب شده و پايش ساير محصولات كشاورزي نيز بر حسب نياز امكان پذير است.  

كارفرما/مشتريان احتمالي پروژه: كارفرماي احتمالي جهادكشاورزي، موسسه تحقيقات برنج كشور و كشاورزان

اعضاي تيم پروژه:

دكتر عبادت قنبري پرمهر: مجري

دكتر مهدي ازوجي: همكار طرح

مهندس محمد فلاح: كارشناس و برنامه نويس

مهندس فرزاد قنبري پرمهر: كارشناس سايت

مهندس محمد رضا حيدريان بايي: كارشناس بازرگاني

 گالري تصاوير خبر