برگزاري وبينار تخصصي با موضوع 'توسعه و ارتقاي الكترودهاي نفوذ گازي به منظور تصفيه پساب و الكتروسنتز مواد شيميايي'

۲۶ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۰ کد : ۴۵۶۷ اخبار قدیمی
تعداد بازدید:۸۱
برگزاري وبينار تخصصي با موضوع 'توسعه و ارتقاي الكترودهاي نفوذ گازي به منظور تصفيه پساب و الكتروسنتز مواد شيميايي'
به گزارش روابط عمومي، مديريت همكاري‌هاي علمي و بين‌المللي در راستاي برگزاري سمينارهاي تخصصي آنلاين (وبينار) برنامه‌ريزي‌شده با هدف گسترش روابط علمي و پژوهشي بين‌المللي در دوران مبارزه با ويروس كوويد-19، اقدام به برگزاري وبينار تخصصي جناب آقاي دكتر ديپاك پنت با موضوع “توسعه و ارتقاي الكترودهاي نفوذ گازي به منظور تصفيه پساب و الكتروسنتز مواد شيميايي” در روز سه‌شنبه 25 شهريور 1399 نمودند. اين وبينار تخصصي مورد استقبال دانشجويان و اساتيد قرارگرفت. آقاي دكتر ديپاك پنت محقق ارشد در موسسه تحقيقات تكنولوژي فلميش در كشور بلژيك مي‌باشد. ايشان داراي تاليفات متعددي در حوزه پيل هاي سوختي مي¬باشند كه اكثريت آنها در مجلات مطرح دنيا به چاپ رسيده¬اند. ايشان در حال حاضر در زمينه الكتروسنتز و بازيابي منابع، به خصوص، طراحي و بهينه‌سازي (بيو)سل‌هاي الكتروشيميايي براي تبديل CO2 و الكتروسنتز ميكروبي فعاليت مي نمايند و تحقيقات مشتركي نيز بادانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل نيز تاكنون داشته اند. 
در ابتدا دكتر پنت توضيحي درباره  لايه نفوذ گازي (GDL) مطرح نمودند. GDL يكي از اجزاي اصلي در الكترودهاي غشايي مي¬باشد كه ماده اي متخلخل بوده و از فيبر كربني كه توانايي جمع آوري جريان را دارا مي-باشد، تشكيل شده است. از عملكردهاي اساسي GDL مي¬توان به ايجاد مسير عبور براي مواد واكنش دهنده و خروج آب و حرارت، ايجاد مقاومت مكانيكي براي الكترود غشايي و محافظت از لايه كاتاليست در برابر خوردگي يا فرسايش ناشي از عبور جريان و يا عوامل ديگر، اشاره نمود.
ايشان در ادامه به بحث تبديل گاز CO2 پرداختند و اينكه در اروپا سه رويكرد در قبال CO2 وجود دارد: 1) CO2 به عنوان گاز گلخانه¬اي نبايد بيش از حد استاندارد روانه اتمسفر كرد كه اين مسئله مشكل جدي گرمايش زمين را بوجود مي¬آورد 2) بر سرمايه گذاري در زمينه انرژي هاي تجديد پذير تاكيد و توجه بيشتري صورت گيرد و 3)  از گاز CO2 رها شده در اتمسفر، در صنايع به عنوان منبع انرژي استفاده شود.
در ادامه، دكتر پنت موضوعات تخقيقاتي را در زمينه تبديل CO2 بيان نمودند كه عناوين آنها به شرح زير مي-باشد:
1)CO2 converstion to acetate with H2 evolution
2) (Bio)electrochemical conversion
3) Electro-Biocatalytic conversion of CO2 to alchohol using GDE
4)Enzymatic Electrosynthesis
در ادامه سخنراني، ايشان به انواع پيكيربندي¬هاي الكترولايزرهاي CO2 ، چالش¬هاي پيش رو در حوزه GDE اشاره نمودند.

در پايان، شركت كنندگان ضمن تشكر فراوان از دكتر پنت به خاطر ارائه بسيار خوب ايشان و همچنين دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل به جهت برگزاري چنين وبيناري، سوالاتي را مطرح نمودند كه دكتر پنت به آنها پاسخ دادند.