برگزاري دهمين نشست مديران بين‌الملل دانشگاه‌ها و مراكز آموزشي و پژوهشي كشور

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۷:۵۶ کد : ۴۴۷۷ اخبار قدیمی
تعداد بازدید:۸۴
برگزاري دهمين نشست مديران بين‌الملل دانشگاه‌ها و مراكز آموزشي و پژوهشي كشور
به گزارش روابط عمومي، دهمين نشست سراسري هم‌انديشي و آموزشي معاونان و مديران بين‌الملل دانشگاه‌ها، مراكز آموزش عالي و پژوهشي و پارك‌هاي علم و فناوري با حضور وزير علوم، تحقيقات و فناوري، سفراي تعدادي از كشورهاي خارجي و مقامات وزارت علوم و روساي برخي از دانشگاه‌ها, پژوهشگاه‌ها و پارك‌هاي علم و فناوري كشور به صورت وبينار برگزار گرديد.
در اين راستا دكتر حسين سالار آملي  قائم‌مقام وزير علوم در امور بين‌الملل، از دكتر جواد واثقي اميري رئيس دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل، به دليل عملكرد و دستاوردهاي درخشان دانشگاه در حوزه بين المللي، جهت ارائه‌ي سخنراني دعوت به عمل آوردند.
در اين نشست،  دكتر واثقي اميري ضمن تشكر از دكتر سالار آملي به جهت دعوت در اين نشست، به معرفي دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل، ارائه دستاوردها و همچنين چشم انداز پيش روي دانشگاه پرداختند. ايشان در اين سخنراني به دستاوردهاي دانشگاه از قبيل انعقاد تفاهم نامه با بيش از 30 دانشگاه دنيا، مشاركت فعال در طرح اراسموس و تبادل دانشجو و اساتيد در قالب فرصت هاي مطالعاتي اشاره نمودند. ايشان همچنين در مورد درخشش دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل در نظام هاي رتبه بندي گزارشاتي را ارائه و به تلاش دانشگاه در بهبود اين عملكرد تاكيد نمودند. چشم انداز در حوزه بين الملل در طرح راهبردي تا افق 1404 از جمله موارد اشاره صحبت ايشان بوده است كه در آن به برنامه هايي نظير  ارتقا به عنوان يك دانشگاه در سطح استانداردهاي ملي و جهاني و قرار گيري در بين 5 دانشگاه صنعتي كشور و 500 دانشگاه صنعتي دنيا، توسعه ديپلماسي علمي بالاخص با كشورهاي هدف و همكاري سازنده با مراكز معتبر بين المللي و مشاركت فعال در تحقيقات بين‌المللي و همچنين جذب دانشجويان خارجي اشاره شد.
در ادامه اين نشست، دكتر غلامي وزير علوم، تحقيقات و فناوري به بيان نظرات خود پرداختند. ايشان ضمن تشكر از حضورشركت كنندگان دراين نشست، تلاش جامعه دانشگاهي را در راستاي ارتقاي سطح علمي كشور و توسعه روابط بين المللي ميان دانشگاه هاي ايران و جهان بسيار مطلوب ارزيابي كردند. ايشان با تاكيد بر اينكه راهبرد اصلي وزارت علوم ارتقاي ارتباطات علمي و بين المللي مي باشد، آن را حاصل زحمات روساي دانشگاه ها و به خصوص مديران امور بين الملل دانشگاه دانستند. دكتر غلامي اضافه نمودند كه با توجه به همه گير شدن ويروس كرونا، مي بايست روند همكاري هاي بين المللي با بكارگيري روش هاي جديدي كه در ايران و ساير كشورها به صورت تجربه بدست مي آيد، پيش برده شود.
ايشان عملكرد دانشگاه را در تغيير مسير آموزش حضوري به آموزش مجازي بسيار مثبت ارزيابي كردند و اضافه كردند كه همانطور  كه در مسير آموزش وقفه اي حاصل نگرديد، در امور بين الملل نيز ارتباط ميان دانشگاه ها مي بايست حفظ گردد. ايشان همچنين در مورد حفظ و افزايش دانشجويان غير ايراني در كشور تاكيد كردند و افزودند كه حتما تدابيري در اين مورد توسط دانشگاه ها اتخاذ شود چرا كه توجه به اين اشخاص تضمين كننده جريان آمد و شد دانشجويان غير ايراني به دانشگاهاي كشور مي شود و عملكرد دانشگاه هايي كه اين دانشجويان را تحت پوشش آموزش مجازي قرار دادند، بسيار مطلوب دانستند.
در نهايت ايشان بازنگري در حوزه علمي و بين المللي در شرايط فعلي را نيازمند به يك طراحي و همفكري در درون مجموعه آموزش عالي كشور دانستند و تاكيد نمودند كه اين بازنگري با مساعدت ساير نهادهاي علمي انجام پذير خواهد بود.
همچنين در اين نشست، سفراي كشورهاي اتريش، قزاقستان و آفريقاي جنوبي به بيان نظرات خود در ارتباط با گسترش همكاري ميان ايران و اين كشورها در شرايط خاص كنوني پرداختند.