برگزاري چهارمين نشست معاونان و مديران فرهنگي اجتماعي دانشگاه هاي منطقه 2 كشور

۲۳ آبان ۱۳۹۸ | ۱۲:۱۵ کد : ۴۲۸۸ اخبار قدیمی
تعداد بازدید:۸۰
برگزاري چهارمين نشست معاونان و مديران فرهنگي اجتماعي دانشگاه هاي منطقه 2 كشور

به گزارش روابط عمومي، چهارمين نشست معاونان و مديران فرهنگي اجتماعي دانشگاه هاي منطقه 2 كشور با حضور دكتر جواد واثقي اميري رييس دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل و مهندس محمد هادي عسگري مدير كل امور فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به ميزباني دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل برگزار شد.

در ابتداي اين نشست دكتر جواد واثقي اميري رييس دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل با عرض تبريك به مناسبت ميلاد با سعادت پيامبر اكرم (ص)، خيرمقدم و تشكر و قدرداني از حضور مهندس محمد هادي عسگري مدير كل امور فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم و معاونان و مديران فرهنگي اجتماعي دانشگاه هاي منطقه 2 كشور گفت: برگزاري اين جلسات فرصت مناسبي براي تبيين سياست هاي عمومي و كلي وزارت علوم در زمينه مسايل فرهنگي، بررسي مسايل و مشكلات و ارائه راهكارهاست كه نه تنها سبب انتقال تجارب مي گردد، بلكه شما را براي رسيدن به يكنواختي، وحدت رويه و سياست واحد در دانشگاه هاي منطقه كمك مي كند.

رييس دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل با اشاره به فرمايش حضرت امام (ره) كه فرمودند: فرهنگ مبدأ همه خوشبختي ها و بدبختي هاي ملت است. تاكيد كرد: فرهنگ يكي از مهم ترين مقوله هاست، دين و انقلاب ما فرهنگي است و نبايد مظلوم واقع شود.

دكتر واثقي اميري با بيان اين كه انجام پاره اي از فعاليت هاي فرهنگي نياز به بودجه ندارد اظهار داشت: حضور به موقع اساتيد در كلاس درس، داشتن آمادگي لازم براي ارائه دروس، پوشش، گفتار و رفتار درست در برخورد با مخاطب، رعايت حقوق دانشجويان مواردي است كه نياز به بودجه ندارد؛ اما تأثيرات عميق و بسزايي در نهادينه سازي فرهنگ در اخلاق و سكنات دانشجو دارد.

رييس دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل گفت: زماني كه سياست هايي از سوي معاونت فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با هم انديشي متخصصان اين امر و بررسي هاي مختلف به دانشگاه ها ابلاغ مي گردد، نياز به نظارت ثانويه ندارد و هر كسي نبايد به خود حق اظهار نظر در آن را بدهد.

وي تاكيد كرد: پتانسيل و ظرفيت فرهنگي وسيع و عظيم دانشجويي براي دانشگاه و معاونت فرهنگي يك مزيت است و برنامه ريزي لازم براي بهره مندي از اين توانمندي ها در زمينه هاي مختلف بايد صورت بگيرد و دانشجو براي انجام فعاليت هاي فرهنگي در دانشگاه مشاركت داده شود.

دكتر واثقي اميري با اشاره به رتبه هاي برتر دانشگاه در نظام هاي رتبه بندي جهاني گفت: يكي از سياست هاي دانشگاه اين است كه فعاليت هاي آموزشي، پژوهشي، فرهنگي و ... به صورت متوازن باشد و با توجه به شرايط، امكانات و توانمندي ها، فعاليت هاي خوبي در حوزه فرهنگي صورت گرفته است.

دكتر واثقي اميري در پايان به برگزاري منظم جلسات شوراي فرهنگي دانشگاه اشاره كرد كه سياست هاي فرهنگي دانشگاه  در آن طرح و مورد بررسي قرار مي گيرد.

در ادامه دكتر حيدر جانعلي زاده دبير شوراي هماهنگي معاونين فرهنگي و اجتماعي دانشگاه هاي منطقه 2 كشور با تشكر و قدرداني از ميزباني دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل گزارشي از عملكرد دبيرخانه ارائه نمود و گفت: گفتگو و تبادل نظر، برگزاري كارگاه هاي تخصصي با عناوين فرصت هاي مجازي، محيط زيست و مسئوليت اجتماعي دانشگاه ها، راهكار موفقيت در برنامه ريزي در مديريت فعاليت هاي فرهنگي، برگزاري سخنراني هاي علمي و مباحثه و بررسي مسايل مشترك منطقه در زمينه هاي عفاف و حجاب، وضعيت خوابگاه هاي كشور و ... از جمله فعاليت هاي اين دبيرخانه مي باشد.

سپس مهندس هادي عسگري مدير كل فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با عرض تبريك هفته وحدت، ميلاد سراسر نور پيامبر اكرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) و با قدرداني از ميزباني دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل و با اهداي درود و سلام به روان خير نيك انديش سيد حسين فلاح نوشيرواني مؤسس دانشگاه گفت: از بركات فكر آينده نگرانه و نيات خيرخواهانه آن زنده ياد، امروزه جمعي از جوانان اين مرز و بوم در اين مكان مقدس نام اين خطه از كشورمان را در جهان برجسته كردند و اميدواريم كه اين روند ادامه داشته باشد.

مهندس هادي عسگري گفت: خداوند متعال را شاكريم كه علي رغم محدويت ها، جريان بالنده فرهنگي در كشور رو به صعود و مروج روحيه اميد، عقلانيت و اعتماد عمومي است.

وي با تاكيد بر لزوم توجه به مؤلفه ي تغييرگفت: هدف هر فعاليت فرهنگي بايد ايجاد اميد و امكان كنش باشد و كنشگران دانشگاه دانشجويان، اساتيد و كارمندان هستند.

 مدير كل فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: همواره بايد از ميزان سرمايه اجتماعي دانشگاه ارزيابي دقيق داشته باشيم و آن چه مهم است تلاش براي افزايش سرمايه نمادين دانشگاه است.

وي با تاكيد بر آموزش و توانمند سازي كارگزاران فرهنگي گفت: اين يك اصل ثابت شده است كه سيستمي كه فاقد آموزش توان نرم افزاري است براي خلق موقعيت و مقابله با بحران عاجز است.

مهندس عسگري گفت: بايد بتوانيم بين حق و تكليف فرهنگي موازنه ايجاد كنيم، همانطور كه دانشجو حقوقي دارد كه مسئولين بايد آن ها را تحقق ببخشند، دانشجو نيز تكاليف مدني اي دارد كه نبايد از ايفاي مسئوليت آن شانه خالي كند.

وي گفت: بايد هسته نرم افزاري داشته باشيم كه همه مشاركت داشته باشند؛ زيرا اگر مشاركت نباشد، انزوا و بي تفاوتي فرد را به دنبال دارد و محيط منزوي باعث انزواي ذهني و رشد آسيب هاي اجتماعي مي شود.

مهندس عسگري با تاكيد ويژه بر گفتمان سازي، پاسخگويي و مشاركت دادن دانشجو در امور گفت: دانشجويان امروز در اصل مديران آينده كشور هستند، مسايل و موضوعات پيرامون دانشگاه بايد موضوع انديشه دانشگاهيان قرار گيرد تا موضوعات را بررسي كنند و راهكار ارائه نمايند.

گفتني است اين نشست با تبادل تجارب در زمينه مراسم گراميداشت رو دانشجو (16 آذر) و مسايل مربوط به انتخابات مجلس شوراي اسلامي و ... ادامه يافت.