برگزاري سمينار با موضوع 'مباحثي در صرفه جويي و بازيابي انرژي حرارتي و نقش مواد نانوالكترونيكي'

۲۱ مهر ۱۳۹۸ | ۰۹:۱۳ کد : ۴۲۷۰ اخبار قدیمی
تعداد بازدید:۸۰
برگزاري سمينار با موضوع 'مباحثي در صرفه جويي و بازيابي انرژي حرارتي و نقش مواد نانوالكترونيكي'

به گزارش روابط عمومي، مديريت همكاري هاي علمي و بين المللي دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل با همكاري دانشكده مهندسي مواد و صنايع اقدام به برگزاري سميناري با موضوع 'مباحثي در صرفه جويي و بازيابي انرژي حرارتي و نقش مواد نانوالكترونيكي' نمود. در اين سمينار كه در تاريخ 20 مهر 1398 برگزار شد، پروفسور داريوش وشايي استاد دانشگاه كاروليناي شمالي به سخنراني پرداخت.

دكتر وشايي در ابتداي بحث به بررسي وضعيت انرژي در جهان پرداخت و خاطر نشان كرد راندمان انرژي در جهان تقريباً 40 درصد است. اين بدان معناست كه حدود 60 درصد از انرژي توليد شده عمدتا به صورت گرما هدر مي رود. از جمله مواردي كه اتلاف حرارتي در آن ها به وفور به چشم مي خورد مي توان به نيروگاه ها، فرآيندهاي صنعتي، كوره هاي پخت صنعتي، فن آوري هاي حمل و نقل و لوازم مصرفي اشاره كرد. در ادامه ي سمينار، جنبه هاي صرفه جويي در مصرف انرژي و بازيابي گرماي مصرف نشده مورد بحث قرار گرفت و نقش فناوري نانو در پاسخ به اين نياز جهاني مورد تأكيد قرار گرفت.

 دكتر وشايي با اشاره به كاربرد فناوري هاي مايكروويو و پيشرفت هاي اخير در ساخت مواد با استفاده از تابش الكترومغناطيسي، متذكر شد نقش ميكروويو خيلي‌ بيشتر از چيزي است كه امروزه استفاده مي‌شود.

وي افزود، استفاده از ميكروويو مي تواند منجر به راندمان انرژي بالا، روش كارآمد جديد سنتز مواد و حتي كاهش انتشار گاز گلخانه اي  شود.

در بخش پاياني، تبديل انرژي حرارتي به الكتريكي با استفاده از مواد ترموالكتريك معرفي و اطلاعات پايه اي، پيشرفت هاي اخير و روش هاي مبتني بر مهندسي نانو براي ساخت مواد ترموالكتريك كارآمد ارائه شد و كاربردهاي گوناگون اين ادوات از توليد انرژي در ابعاد ميكروات تا كيلووات مطرح شد.  

در انتها دانشجويان و اساتيد حاضر به پرسش و پاسخ در زمينه مطالب ارائه شده پرداختند. همچنين از دكتر وشايي به عنوان سخنران اين سمينار تقدير به عمل آمد و هديه اي به رسم يادبود از طرف مديريت همكاري هاي علمي و بين المللي به ايشان اهدا شد.

پروفسور داريوش وشايي استاد كامل مهندسي برق و كامپيوتر و علوم و مهندسي مواد در دانشگاه ايالتي كاروليناي شمالي است. وي مدير گروه تحقيقات مهندسي نانو و كوانتوم (NQERG) است. وي همچنين عضو مركز تحقيقات مهندسي ASSIST است. در ASSIST ، او تحقيقات مربوط به مواد ترموالكتريك را براي توسعه سيستم هاي پزشكي‌ پوشيدني و نظارت بر محيط زيست هدايت مي كند. او متخصص مواد كوانتومي و نانوساختار براي تبديل انرژي و فناوري هاي اطلاعات است. وي در گذشته به توسعه چندين ساختار مهم ترموالكتريك از جمله ادوات مبتني‌ با ابر ساختارها و مواد ترموالكتريك نانوكامپوزيت كمك كرده است. وي فارغ التحصيل كارشناسي مهندسي برق از دانشگاه صنعتي شريف و كارشناسي ارشد مهندسي برق از دانشگاه صنعتي اميركبير است. وي مدرك دكتراي خود را از دانشگاه كاليفرنيا دريافت كرد و در MIT به عنوان محقق فوق دكترا فعاليت داشت، در دانشگاه ايالتي اوكلاهما به عنوان استاديار در سال هاي 2008-2013 حضور داشت و هم اكنون در دانشگاه ايالتي كاروليناي شمالي‌ مشغول به تحقيق و پژوهش است. دانشگاه كاروليناي شمالي يكي از دانشگاه هاي برتر آمريكاست كه بيش از 35000 دانشجو در مقاطع مختلف در آن مشغول به تحصيل مي باشند. اين دانشگاه جز پيشگامان در رشته هاي علوم و مهندسي محسوب مي شود.