برگزاري نشست مشورتي معاونان و مديران روابط بين الملل دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي و پژوهشي و پارك هاي علم و فناوري كشور به ميزباني دانشگاه
به گزارش روابط عمومي، نشست مشورتي معاونان و مديران روابط بين الملل دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي و پژوهشي و پارك هاي علم و فناوري با حضور دكتر سالار آملي قائم مقام وزير در امور بين الملل و رييس مركز همكاري هاي علمي و بين المللي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در تالار زنده ياد نوشيرواني دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل برگزار شد.
دكتر جواد واثقي اميري رييس دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل در اين اجلاس با عرض خيرمقدم به مهمانان و تشكر ويژه از حضور دكتر سالار آملي قائم مقام وزير در امور بين الملل و رييس مركز همكاري هاي علمي و بين المللي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به دو خصيصه بارز و منحصر به فرد دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل اشاره كرد؛ ويژگي نخست تأسيس اين دانشگاه توسط خير دورانديش سيد حسين فلاح نوشيرواني كه حدود 45 سال پيش آن را تقديم خانواده آموزش عالي نمود و ويژگي دوم كسب عناوين و رتبه هاي ارزشمند و افتخارآفرين اين دانشگاه در نظام هاي متعدد و معتبر رتبه بندي علمي جهاني نظير تايمز، شانگهاي و سايماگو و آن را مرهون نيات خيرخواهانه واقف و همت و تلاش مستمر نيروي انساني توانمند اين دانشگاه دانست.
دكتر واثقي اميري با بيان اين كه امروزه بين المللي سازي دانشگاه ها با توجه به شرايط جامعه يك ضروت است اظهار داشت: توسعه ارتباطات بين المللي يكي از اولويت هاي مهم دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل است كه حضور در نظام هاي معتبر رتبه بندي علمي جهاني براي شناساندن ظرفيت ها و پتانسيل هاي دانشگاه، برگزاري گارگاه ها، سمينارها و سخنراني ها با حضور دانشمندان خارجي و بخصوص ايرانيان مقيم خارج، شناخت كشورهاي هدف و انعقاد تفاهم نامه ها ( كه عمدتا اجرايي شده است)، انجام پژوه هاي مشترك با كشورهاي خارجي، تبادل استاد و دانشجو و توسعه فرصت هاي مطالعاتي و در نهايت پذيرش دانشجوي خارجي از جمله اقدامات دانشگاه در اين زمينه است.
در ادامه دكتر سالار آملي قائم مقام وزير در امور بين الملل و رييس مركز همكاري هاي علمي و بين المللي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با تشكر و قدرداني از رييس دانشگاه و مسئولين اجرايي اين نشست به جهت ميزباني به چرخه دانايي جهاني اشاره كرد و گفت: گذر دنيا از محيط فيزيكي به محيط سايبري – فيزيكي تحول، روند توسعه دانايي در اواخر قرن بيستم را ضروري كرد كه در قرن 21 شتاب بيشتري گرفته است. در اين چرخه علم نه تنها تماما در يك كشور توليد نمي شود؛ بلكه مي شكند و بخشي از آن توسط يك كشور انجام مي شود و بسياري از هنجار سازي هاي جهاني توسط اين چرخه تبيين مي شود.
قائم مقام وزير علوم، تحقيقات و فناوري در امور بين الملل گفت: رقابت پذيري و گذر جهاني از سيستم هاي ساده و خطي به سيستم هاي پيجيده و چند بعدي كه با تحولات غيرمنتظره نيز همراه است نشان مي دهد كه بازيگران چرخه علم ديگر نمي توانند از يك مجموعه داخلي و يا ساده به اهداف خود برسند. كشورها با توجه به ظرفيت هاي داخلي، توانمندي بازي در سطح بين الملل و هوشياري ملي مي توانند در چرخه دانايي جهاني حضور داشته باشند و بخشي از هنجار سازي بين المللي را بر عهده گرفته و سهم ملت خود را از چرخه دانايي بين المللي بگيرند.
دكتر سالار آملي اظهار داشت: ايران با داشتن چهار خصوصيت شامل: نيروي انساني توانا، رشد علمي مناسب، علاقه فردي، جمعي و ملي به علم آموزي و دوري سيستم علمي داخلي از فساد، ظرفيت حضور و بهره وري از چرخه دانايي جهاني را دارد.
رييس مركز همكاري هاي علمي و بين المللي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري بيان كرد: در چرخه دانايي جهاني كشورها به 3 دسته تقسيم مي شوند: پيشروان، رهروان و جاماندگان كه بازيگران صحنه دانايي جهاني، پيشروان و رهروان خواهند بود و گذر از يك مرحله به مرحله بعد يا غير ممكن است و يا صدها سال وقت احتياج است.
دكتر سالار آملي در ادامه به ارائه نمودارهايي از ارتباطات علمي بين ايران و اتحاديه اروپا، چين و ... پرداخت و در پايان گفت: ما راهي جز قرارگيري در شبكه دانايي جهاني، ظرفيت سازي و به ارمغان آوردن كيك دانايي جهاني براي ملت خود نداريم كه نيازمند همت شما اعضاي هيات علمي و انديشمندان جامعه است.
گفتني است مراسم با برگزاري سه نشست تخصصي با عناوين: راه كارهاي تقويت و گسترش همكاري با سازمان هاي تخصصي علمي بين المللي، آيين نامه بند الف ماده 64 قانون برنامه ششم توسعه (تأسيس شعب دانشگاهي مشترك) و راه اندازي اتاق همكاري هاي علمي در دانشگاه هاي معتبر غيرايراني ادامه يافت.