برگزاري كارگاه آموزشي «عزت نفس و تاب آوري» ويژه كاركنان خانم

۰۸ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۰:۴۳ کد : ۴۲۳۱ اخبار قدیمی
تعداد بازدید:۸۴
برگزاري كارگاه آموزشي «عزت نفس و تاب آوري» ويژه كاركنان خانم

به گزارش روابط عمومي، از سوي مشاور رييس دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل در امور زنان و خانواده كارگاه آموزشي «عزت نفس و تاب آوري» ويژه كاركنان خانم برگزار شد.

دكتر شفيعي كارشناس معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي بابل در اين كارگاه گفت: عزت نفس بالا يكي از مهم ترين عوامل رشد اجتماعي است. عزت نفس افراد متاثر از تجارب، رويدادها و شرايط زندگي آنهاست و افراد مي توانند آن را توسعه بدهند و با كسب مهارت و تجربه آن را كنترل كنند، بنابراين براي اين كار هر كس بايد بداند چه چيزي در او احساس خوب به وجود مي آورد و سپس به گونه اي برنامه ريزي كند تا اين نوع رويدادها در زندگي او اتفاق بيفتد.

وي در تعريف تاب آوري گفت: تاب آوري يعني در شرايط آسيب زا پرورش يافتن؛ اما آسيب نديدن و به رشدي بيش از پيش دست يافتن. اين مفهوم به فرايند بازگشت فرد به كاركرد عادي پس از يك رويداد استرس زا يا هيجان منفي نيز گفته مي شود. فرايند تاب آوري محدود به دوره ي كودكي نيست و مي تواند تا سالمندي نيز تداوم يابد. تاب آوري فقط فهرستي از ويژگي ها نيست؛ بلكه نتيجه ي فرايندي تاب آفرينانه در زندگي واقعي است.

دكتر شفيعي به ويژگي هاي اصلي افراد تاب آور اشاره كرد كه عبارت اند از: كفايت اجتماعي بالا، مهارت هاي حل مسئله، دارابودن حس خودمختاري، بينش مثبت و انگيزه بخش نسبت به آينده، احساس كفايت و ارزشمندي، همدلي، نظم و ترتيب، شوخ طبعي و ...

وي افزود: خود اگاهي، همدلي، شناسايي و كنترل هيجان ها، خودپنداره مثبت، هدف مندي و هدف گذاري در زندگي از جمله مهارت هاي مؤثر در پرورش تاب آفريني است و انسان زماني مسئولانه عمل مي كند كه آسيبي به خود و ديگران نرساند، مسئول ارزش ها ، عقايد و افكارش باشد، مسئول عواطف خود باشد، در قبال خشنودي خود مسئول باشد، ديگران را مسئول ناخشنودي خود نداند، حد و مرزهاي خود را تعيين كند، براي عواطف خود و ديگران ارزش قائل شود و احساسات خود را با صداقت به ديگران بيان كند.

 گالري تصاوير خبر