سمينار تخصصي با موضوع چالش ها و راه حل هاي مدل سازي ديناميك سيالات محاسباتي در هندسه پيچيده برگزار شد

۳۱ تیر ۱۳۹۸ | ۰۸:۵۲ کد : ۴۲۲۳ اخبار قدیمی
تعداد بازدید:۸۲
سمينار تخصصي با موضوع  چالش ها و راه حل هاي مدل سازي ديناميك سيالات محاسباتي در هندسه پيچيده برگزار شد

به گزارش روابط عمومي، دفتر همكاري هاي علمي و بين المللي دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل به منظور دانش افزايي و تبادل ايده هاي نوين اقدام به برگزاري سميناري با موضوع ' چالش ها و راه حل هاي مدل سازي ديناميك سيالات محاسباتي در هندسه پيچيده' نمود.

اين سمينار در راستاي طرح حمايت از نخبگان ايراني معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري با مشاركت دانشكده مهندسي شيمي برگزار گرديد و دكتر مرتضي قديريان دانش آموخته دكتراي رشته مهندسي شيمي دانشگاه آلبرتا كانادا به سخنراني پرداخت.

دكتر قديريان در ابتدا ضمن بيان توضيحاتي در خصوص ديناميك سيالات محاسباتي، كاربردهاي آن را در مهندسي شيمي بررسي كرد. در ادامه توليد ساختارهاي نامنظم در هندسه هاي پيچيده و اعداد بدون بعد در ديناميك سيالات محاسباتي مورد بحث قرار گرفت و هيدروسيكلون ها به عنوان يك نمونه بارز در اين زمينه معرفي شد و روش ها و كاربردهاي آن مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

وي اشاره كرد: هيدروسيكلون ها ابزارهاي مكانيكي هستند كه اجزاي مختلف در يك جريان را براساس اندازه و چگالي تحت نيروي گريز از مركز جداسازي مي كنند. به دليل ظرفيت بالايي كه هيدروسيكلون ها در جداسازي ذرات معدني و شيميايي از مايعات، گاززدايي مايعات، شستشوي ذرات جامد و دسته بندي آن ها براساس اندازه، شكل و چگالي دارند، از آن ها به طور وسيعي در صنايع چوب و كاغذ استفاده مي شود.

دكتر قديريان خاطر نشان كرد: به دليل اهميت بالاي صنعتي، هيدروسيكلون ها براي دهه هاي متمادي مورد مطالعه قرار گرفتند؛ اما برخلاف طراحي و جنبه هاي عملياتي ساده، ويژگي هاي سيال عبوري از آن، شرايط عملياتي ويژه و پيچيده اي را فراهم مي كند كه اين چالش با استفاده از مدل سازي هاي ديناميك سيالات محاسباتي قابل حل است.

در انتها، اهميت مدل سازي در هيدروسيكلون ها به منظور بهبود شرايط عملياتي مورد بررسي قرار گرفت و حضار به پرسش و پاسخ در زمينه سخنراني پرداختند و  دكتر شعبانيان رئيس دانشكده مهندسي شيمي از دكتر قديريان تقدير به عمل آوردند.

گفتني است، دانشگاه آلبرتا كانادا چهارمين دانشگاه برتر اين كشور محسوب مي شود و رتبه 81 در دنيا را به خود اختصاص داده است. اين دانشگاه جامع شامل 18 دانشكده است و حدود 40000 دانشجو در آن مشغول به تحصيل هستند كه 20 درصد آن را دانشجويان بين المللي تشكيل مي دهند.