برگزاري سمينار با موضوع “كاهش لرزش سطح زمين با استفاده از ترانشه پر شده با ژئوفوم” در دانشگاه

۲۹ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۲:۲۷ کد : ۴۱۳۷ اخبار قدیمی
تعداد بازدید:۹۱
برگزاري سمينار با موضوع “كاهش لرزش سطح زمين با استفاده از ترانشه پر شده با ژئوفوم” در دانشگاه

به گزارش روابط عمومي ، سمينار علمي و تخصصي با محوريت “كاهش لرزش سطح زمين با استفاده از ترانشه پر شده با ژئوفوم” با مشاركت دفتر همكاري هاي علمي و بين المللي دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل و با هدف توسعه همكاري هاي متقابل با دانشگاه ها و موسسات علمي خارج كشور برگزار شد.

مهندس نقي زاده دانشجوي مقطع دكتري رشته ژئوتكنيك دانشگاه RWTH آلمان به سخنراني پرداختند.

مهندس نقي زاده در ابتدا اثرات مخرب وقوع زلزله و امواج ناشي از آن روي سازه‌ها و تأسيسات واقع بر روي سطح زمين را مورد بررسي قرار دادند. يكي از راهكارهاي موجود به منظور كاهش خطرات ناشي از زلزله‌ها، جلوگيري از برخورد امواج سطحي ناشي از زلزله و به دنبال آن كاهش ارتعاش سازه‌ها مي باشد. ايشان خاطر نشان كردند، حفر ترانشه به عنوان يكي از روش‌هاي دستيابي به هدف فوق‌الذكر است كه در حد فاصل بين سازه و منبع زلزله حفر مي گردد. از جمله پارامترهاي تأثيرگذار در عملكرد اين روش مي‌توان به محل قرارگيري ترانشه و نوع مصالح پركننده ترانشه اشاره كرد. در بخش پاياني، هدف اصلي اين پروژه كه بررسي كاهش ارتعاش سطح زمين از طريق انعكاس، شكست و پراكندگي امواج ورودي از طريق ترانشه‌ي نرم و ترانشه سخت مورد بحث قرار گرفت.

در خاتمه به دليل زلزله خيز بودن كشور و اهميت اين مسئله در ساخت سازه ها، پرسشهايي در اين خصوص توسط حضار مطرح گرديد. در انتهاي سمينار به رسم يادبود هديه اي از طرف دانشگاه به مهندس نقي زاده اهدا شد.

گفتني است دانشگاه RWTH بزرگترين دانشگاه حوزه تكنولوژي آلمان است كه در ميان 150 دانشگاه برتر دنيا قرار دارد و سالانه دانشجويان و محققين بسياري از سراسر دنيا به منظور بهره بردن از امكانات علمي و تحقيقاتي از اين دانشگاه ديدن مي كنند. بيش از 43000 دانشجو در 9 دانشكده اين دانشگاه مشغول به تحصيل هستند كه حدود 20 درصد آن را دانشجويان بين المللي تشكيل مي دهند.