برگزاری جلسه بررسی چالش ها و راهکارهای تربیتی در دوران پساکرونا

۲۶ آبان ۱۴۰۰ | ۱۲:۵۶ کد : ۴۰۵ اخبـــار دانشگاه
تعداد بازدید:۷۸۱
به گزارش روابط عمومی، از سوی بسیج اساتید دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با همکاری بسیج اساتید استان مازندران، جلسه بررسی چالش ها و راهکارهای تربیتی در دوران پساکرونا با حضور دکتر حلیمی عضو هیات علمی دانشگاه مازندران، ویژه اساتید، هم به صورت حضوری و هم به صورت وبیناری برگزار گردید.
برگزاری جلسه بررسی چالش ها و راهکارهای تربیتی در دوران پساکرونا

در ابتدای این جلسه دکتر جواد واثقی امیری با تاکید بر اهمیت دوره پساکرونا اظهار داشت: هر دوره زمانی ای الزامات خاص خودش را می طلبد و باید اندیشید و با برنامه ریزی دقیق عمل نمود و اگر چالش ها و راهکارهای تربیتی به درستی تبیین شود باعث موفقیت در امور می شود.

دکتر واثقی امیری با اشاره به این که به تدریج برگزاری کلاس ها به صورت حضوری صورت می گیرد و ما با دانشجویانی روبرو هستیم که ممکن است با چالش هایی از قبیل از دست دادن اعضای خانواده و دوستان، مسایل معیشتی، خشونت های خانوادگی و استرس بیماری و درگیری با این ویروس و ... روبرو شده باشند، بنابراین اعضای هیات علمی دانشگاه در جبهه مقدم رویارویی با دانشجو قرار دارند و باید مسایل و مشکلات دانشجویان را درک کنند و قطعا برگزاری این کارگاه ها در راستای برقراری تعامل بهتر و شناخت بیشتر بسیار کمک کننده است.

در ادامه دکتر حلیمی عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با عرض تسلیت شهادت حضرت معصومه (س) گفت: انسان ها همواره در رویارویی با تغییر و مسایل جدید در وهله نخست مقاومت هایی را از خود نشان می دهند. همانگونه ماشین تلفات جاده ای را به همراه دارد، فضای مجازی هم دارای تلفاتی است؛ اما نمی توان آن ها را کنار بگذاریم؛ بلکه می توانیم شرایط را به گونه ای مدیریت کنیم که آمار تلفات را پایین بیاوریم. امروزه کرونا برای خانواده ها مشکلاتی از قبیل انزوا طلبی، کج خلقی، مشکلات حرکتی، وسواس فکری و بهداشتی، مشکلات معیشتی و اقتصادی، بالارفتن ترس و اضطراب، خستگی و اعتیاد به وسایل مجازی را به همراه داشته است، اما در اسلام نظام تربیتی داریم که این نظام مبانی و اصول دارد و این اصول و مبانی هم روش و هدف دارند، اگر بخواهیم در زندگی خانوادگی و در روش تربیتی فرزندان موفق عمل کنیم توجه به دو موضوع بسیار مهم است: 1. الگو شدن خودمان 2. مباحثه همراه با استدلال.

دکتر حلیمی با تاکید بر این که الگو شدن سخت است و همه دوست دارند که دیده شوند اظهار داشت: باید به گونه ای رفتار کنیم که بچه هایمان ما را در رفتار، گفتار، پوشش و کوشش، راه رفتن و ... الگوی خود قرار دهند و اگر زندگی خانوادگی آرام داشته باشید الگو پذیری بچه ها بیشتر می شود.

وی در خصوص شاخصه مباحثه گفت: به بچه هایتان اجازه ی اظهار نظر بدهید و آن ها را در گفت گوهای خانوادگی مشارکت دهید و در تصمیات زندگی از آن ها نظر بخواهید. به فرموده حضرت علی (ع) بچه را با آداب زمانتان تربیت کنید. سبک زندگی تغییر کرده است. اگر در رفتارمان صداقت، صراحت، شفافیت و احترام باشد به فرزندان استقلال می بخشد. در زندگی خانوادگی کسی موفق تر است که زندگی را آرام کند و در مسایل و مشکلات به دنبال مقصر نگردد.

دکتر حلیمی با معرفی خانواده های غیرفعال، تهدید کننده و سلطه گر، افسرده و ناتوان، توجیح گر و خانواده مسئولیت پذیر و توانمند اظهار داشت: باید اخلاق فردی، غیر فردی و خانوادگی، جنسی، اجتماعی و اقتصادی را به فرزندان آموزش داد. باید به استراحت کافی بچه ها، بازی های جمعی در خانه توجه شود.  خصلت های قهر، کینه، حسادت، جر و بحث های ستیزی، عصبانیت و  تنبیه شخصیتی و بدنی کنار گذاشته شود و با بچه ها مباحثات آشکار، شجاعانه، طرفینی داشت و به آن ها اعتماد کرد و آن ها را خوب و به جا دید.

وی در پایان توصیه کرد تا 25 سالگی با بچه ها یک طرفه، درست رفتار کنید و به شیوه ی رفتار آن ها توجه نکنید، اگر خودخواهی در میدان زندگی داشته باشید به هیچ وجه موفق نمی شوید و شیوه خشوع و تواضع را در رفتار، الگوی رفتاری خود قرار دهید تا زودتر به نتیجه مطلوب برسید.