برگزاري سمينار يك روزه 'آشنايي با فعاليت هاي علمي مركز تحقيقاتي دانشگاه ETH كشور سنگاپور' در دانشگاه

۳۰ خرداد ۱۳۹۷ | ۰۹:۰۳ کد : ۳۸۸۹ اخبار قدیمی
تعداد بازدید:۹۱
برگزاري سمينار يك روزه 'آشنايي با فعاليت هاي علمي مركز تحقيقاتي دانشگاه ETH كشور سنگاپور' در دانشگاه
به گزارش روابط عمومي، در راستاي تعامل و داد و ستد در زمينه‌هاي علمي اعم از آموزشي و پژوهشي و گسترش روابط بين المللي، سمينار يك روزه‌اي تحت عنوان 'آشنايي با فعاليت هاي علمي مركز تحقيقاتي دانشگاه ETH   كشور سنگاپور' در دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل از سوي دفتر همكاري‌هاي علمي بين المللي با همكاري معاونت پژوهش و فناوري برگزار گرديد. كارگاه آموزشي مذكور با حضور دو تن از محققان بنام ايراني مقيم خارج، دكتر عليرضا جواديان و دكتر نازنين سعيدي برگزار شد كه مورد استقبال پر شور دانشجويان و اساتيد قرار گرفت.
دكتر عليرضا جواديان محقق ايراني فعال در مركز تحقيقاتي سنگاپور-ETH، پس از اتمام مقطع كارشناسي خود در دانشگاه تهران جهت ادامه تحصيل در مقطع كارشناسي ارشد به كشور سنگاپور سفر نمود. وي داراي سه مدرك كارشناسي ارشد در رشته هاي مهندسي از دانشگاه نانيانگ سنگاپور، مهندسي عمران از دانشگاه ملي سنگاپور و مديريت كسب و كار از دانشگاه آكسفورد انگلستان مي باشد. تمركز اصلي وي بر روي مواد فيبر كامپوزيتي به عنوان سيستم تقويت كننده در كاربردهاي بتني و بررسي خواص مكانيكي و فيزيكي مواد مي باشد.
در اين جلسه دكتر جواديان ابتدا به معرفي كشور جوان سنگاپور پرداخت و زيرساخت‌هاي اين كشور را براي حضار تشريح نمود. سپس در مورد اقدامات انجام شده در جهت افزايش فضاي سبز، افزايش حمل و نقل عمومي و نيز كارهاي در دست اقدام در جهت كاهش گازهاي گلخانه‌اي توضيحات كاملي را ارائه كرد.
در ادامه دكتر سعيدي به ارائه توضيحاتي در خصوص توليد مصالح جديد جايگزين مصالح معمول در ساخت و ساز پرداخت و افزود: يكي از اين مصالح جديد، نوعي كامپوزيت است كه از تركيب دو ماده مايسرين و بامبو ساخته شده است و در پروژه ساخت شهرك مسكوني در حال حاضر مورد آزمايش مي باشد. مايسرين نوعي ماده استخراج شده از ريشه قارچ مي باشد.
در خاتمه وي به بررسي روش‌هايي براي بازيافت پسماندها اشاره كرد.
دكتر نازنين سعيدي  پس از اتمام دوره كارشناسي در رشته مهندسي شيمي در دانشگاه صنعتي شريف جهت ادامه تحصيل در دوره دكتري دانشگاه نانيانگ به كشور سنگاپور سفر كرد. زمينه هاي تحقيق وي بررسي آلودگي ميكروبي در نواحي شهري مناطق گرمسير و نحوه گسترش اين آلودگي مي باشد.
گفتني است مركز تحقيقاتي شهرهاي آينده زوريخ در كشور سنگاپور يكي از مراكز بسيار مهم در آسيا به شمار مي‌آيد كه هدف آن تحقيق بر روي مواد مختلف در جهت كاهش آلودگي و همچنين ايجاد ساختمان‌هاي مختلف براي كنترل حجم جمعيت مي‌باشد.
دكتر رحيم‌نژاد رياست دفتر همكاري‌هاي علمي و بين‌المللي، ضمن خوش‌آمدگويي به محققان و همچنين اساتيد و دانشجويان، ابراز اميدواري كرد كه گسترش همكاري‌ها با محققان بنام ايراني خصوصا در خارج از كشور مي تواند زمينه مناسبي جهت انتقال علم به روز دنيا و تجربيات پژوهشي ساير كشورها به ايران و تبادل دانشجو و انجام پروژه هاي مشترك باشد.
در پايان جلسه، ضمن پرسش و پاسخ حضار كه بسياري از چالش‌هاي موجود و راهكارهاي آن ها مورد بررسي قرار گرفت، هدايايي به رسم يادبود توسط دكتر رنجبر نوعي و دكتر نقي پور  به محققان مدعو اهدا گرديد.