اميد افزايي، ترويج گفتمان كارآفريني، تقويت حوزه هاي ميان رشته اي و ارتباط ساختاريافته با صنايع؛ لازمه هاي دستيابي به دانشگاه ارزش آفرين تراز انقلاب اسلامي
به گزارش روابط عمومي، دكتر كاميار نيكزادفر عضو هيات علمي دانشكده مهندسي مكانيك دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل، بين الصلاتين ظهر و عصر در مسجدالرسول (ص) با تبريك ايام ا... دهه فجر و تسليت دهه اول فاطميه، ضمن اشاره به ورود به پنجمين دهه از عمر پر بركت انقلاب اسلامي به تبيين موقعيت راهبري انقلاب اسلامي پرداخت.
وي با اشاره به سرمايه هاي انساني جوان و نخبه، بعنوان مهمترين دارايي و ارزشمندترين نقطه قوت راهبردي كشور، گفت: امروز مردم ايران دل در گرو اقدامات سازنده اين قشر نخبه بسته اند و دانشگاه ها به عنوان محمل توانمندسازي اين بخش از جامعه، مي توانند نقش بي بديلي در تحقق اين امر ايفا نمايند.
دكتر نيكزادفر با اشاره به معظل بيكاري جوانان، اظهار داشت: متاسفانه عليرغم اين نقطه قوت، بر اساس آمارهاي رسمي، شاهد پديده بيكاري در ميان فارغ التحصيلان دانشگاهي مي باشيم، به نحوي كه حدود 40% از جمعيت بيكار كشور را فارغ التحصيلان دانشگاهي تشكيل داده اند.
اين عضو هيئت علمي دانشكده مهندسي مكانيك، با اشاره به وظيفه دانشگاه هاي تراز انقلاب اسلامي در چاره جويي براي بحران مزبور، افزود: بحران بيكاري فارغ التحصيلان دانشگاهي در ساير كشورهاي در حال توسعه نيز تجربه شده است و راهكارهايي براي حل اين بحران ارائه شده است. او همچنين از تغيير تدريجي ماموريت دانشگاه ها بعنوان مهمترين راه حل براي حل معظل بيكاري فارغ التحصيلان دانشگاهي گفت.
وي در ادامه با اشاره به نسل بندي دانشگاه ها، به تبيين مفهوم دانشگاه نسل اول بعنوان دانشگاه آموزش محور، دانشگاه نسل دوم بعنوان دانشگاه پژوهش محور و دانشگاه نسل سوم بعنوان دانشگاه ارزش آفرين و كارآفرين پرداخت و افزود: امروز ساختار دانشگاه هاي كارآفرين بر مبناي تقويت جايگاه موسسات داخلي بجاي دانشكده ها شكل گرفته است و تكيه اين دانشگاه ها بر توسعه حوزه هاي ميان رشته اي است.
دكتر نيكزادفر خاطرنشان گفت: تغيير ماهيت دانشگاه ها به مفهوم حذف ماموريت قبلي نيست و بايد ضمن حفظ جايگاه آموزش و پژوهش، كارآفريني بعنوان معلول اين دو امر مورد توجه قرار گيرد.
وي دليل تغيير نسل دانشگاه ها را تطبيق با نياز جامعه و حفظ تاثيرگذاري دانشگاه بر جوامع عنوان نمود و بر ضرورت حركت به سمت دانشگاه كارآفرين براي كاهش معظل بيكاري در كشور تاكيد كرد.
عضو هيات علمي دانشكده مهندسي مكانيك در ادامه به مشخصات كارآفرين بعنوان فرد متعهد به مخاطرات و ريسك هاي ناشي از ايجاد اشتغال پرداخت و تجهيز به دانش روز، فناور بودن، نوآور بودن و جسارت عاقلانه را صفات لازم براي كارآفرين دانست و تاكيد كرد: جوان مومن ايراني، همواره جسارت و شجاعت خود را در ميدان عمل اثبات نموده است و در صورت مديريت صحيح، در اين امر نيز يقيناً موفق خواهد شد.
وي همچنين به مشخصات و الزامات محيط هاي دانشگاهي كارآفرين اشاره نمود و افزود: آموزش اصول كارآفريني در قالب دروس مرتبط، يادگيري عملياتي و پروژه اي مفاهيم تخصصي و حاكم شدن ادبيات كارآفريني در فضاي دانشگاه از الزامات دانشگاه كارآفرين است.
دكتر نيكزاد فر گفت: تغيير هدفمند در برنامه هاي درسي، ايجاد دوره هاي ميان رشته اي، افزايش آگاهي دانشجويان نسبت به كارآفرين در قالب برگزاري جلسات مرتبط و ارتباط ساختاريافته با صنايع را از راهكارهاي حركت به سوي دانشگاه نسل سوم برشمرد.
اين عضو هيئت علمي دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري در ضرورت تقويت اميد در نسل دانشجو، ايجاد اميدواري واقع گرايانه و پرهيز از سياه نمايي را از مهمترين الزامات دستيابي به محيط دانشگاهي پويا و كارآفرين عنوان كرد.
وي در ادامه به فعاليت هاي گروه طراحي كاربردي دانشكده مهندسي مكانيك در تحقق دانشگاه نسل سوم پرداخت و طرح برخي تغييرات در برنامه هاي درسي به منظور كاربردي تر نمودن دوره كارشناسي مهندسي مكانيك، اختصاص گرنت پژوهشي اساتيد اين گروه به منظور حمايت از انجام پروژه هاي عملي توسط دانشجويان دوره كارشناسي، شناسايي و ايجاد حوزه هاي ميان رشته اي با قابليت كارآفريني شامل ترموترونيك با هدف كنترل سيستم توليد توان مكانيكي مبتني بر انرژي حرارتي و نيز مكاترونيك خودرو بعنوان سيستم هاي كنترل ديناميك و زنجيره توان خودرو و همچنين شناسايي و ارتباط هدفمند با صنايع را از جمله مهمترين اقدامات اين گروه آموزشي در حركت به سوي دانشگاه نسل سوم برشمرد.
دكتر نيكزاد فر در نهايت ابراز اميدواري كرد با تداوم فضاي سازنده حاكم بر دانشگاه و در سايه همكاري صميمانه اعضاي محترم هيئت علمي، دانشجويان و كاركنان، دانشگاه صنعتي نوشيرواني به عنوان يك دانشگاه تراز انقلاب اسلامي بتواند نقش خود را در خدمت به انقلاب اسلامي و اعتلاي جامعه، بيش از پيش ايفا نمايد.