بيست و نهمين جلسه هم انديشي اساتيد دانشگاه برگزار شد

۲۹ آذر ۱۳۹۶ | ۱۱:۳۱ کد : ۳۷۶۵ اخبار قدیمی
تعداد بازدید:۷۴
بيست و نهمين جلسه هم انديشي اساتيد دانشگاه برگزار شد

به گزارش روابط عمومي، از سوي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل، بيست و نهمين جلسه هم انديشي اساتيد با موضوع « فضاي مجازي پاك و نقش دانشگاه در آن » و با حضور استاد سيد عليرضا آل داود برگزار شد.

در ابتداي جلسه حجت الاسلام و المسلمين حسيني مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه با عرض خيرمقدم به آقاي آل داود و اعضاي هيأت علمي دانشگاه گفت: فرصتي كه در اختيار ما قرار گرفت بسيار ارزشمند است و موضوعاتي كه در اين دوره مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد در همه ي ابعاد زندگي ما بسيار تاثير گذار و مورد نياز مي باشد و اميدوارم كه با عنايت خداوند و مشاركت و اظهار نظر، بتوانيم نهايت استفاده را ببريم.

در ادامه سيد عليرضا آل داود گفت: ما فعاليت ها در حوزه چيستي فضاي مجازي و به صورت تخصصي در شبكه ملي اطلاعات را بررسي كرده ايم و در اين اواخر كه به حوزه رسانه هم ورود پيدا نموده و در حوزه سلامت فضاي مجازي در چند كشور مثل كره جنوبي و ايالات متحده آمريكا، به صورت تخصصي مطالعاتي را انجام داديم.

وي اظهار داشت: چالش هاي زيادي در فضاي مجازي وجود دارد؛ يكي از آن ها سواد رسانه است و اين كه رسانه ها مي توانند خيلي چالش زا باشند براي هويت كشورها، موجوديت مردم و افراد كشورها. براي مقابله با اين چالش، كشورهايي مثل كانادا و ژاپن در حوزه سواد رسانه شروع به كار كردند.

آل داود گفت: ما تحقيقي را در حوزه فضاي مجازي شروع كرديم كه اين تحقيق با نگاه نقش والدين در تأمين سلامت فضاي مجازي براي كودكان و نوجوانان بود با نگاه به قوانين و سياست هاي ديگر كشورها. در تحقيقي كه در كشور كره جنوبي انجام شد متوجه شديم كه اين كشور سرعت اينترنت 4.8 گيگا بيت بر ثانيه را براي مردمش، تست كرد و مقام اول دسترسي سرعت اينترنت جهان را براي دهمين سال از آن خودش كرده است.

وي گفت: ما در حوزه فضاي مجازي وقتي وارد كشورهاي ديگر مي شويم با چالش هاي اجتماعي زيادي روبرو مي شويم. تحقيقي كه بين سال هاي 2010 تا 2014 در اتحاديه اروپا انجام شد كه مبتلابه كشور ما هم هست و يك تحقيق جامعي بود و در مجامع دانشگاهي زياد مورد بحث و بررسي قرار گرفته است و اينكه دانشگاه مي تواند فضاي مجازي پاك متناسب با هويت و فرهنگ ايراني اسلامي ما را به وجود بياورد و جاي ديگري هم نبايد دنبال آن گشت.

آل داود گفت: در حالي كه كشور كره جنوبي بيش از 80 درصد مردم از شبكه ملي اطلاعات كشورشان استفاده مي كنند -كه از سال 1990 اين كار را شروع كردند- در حوزه پيام رسان ها، كره جنوبي خيلي دقيق آسيب هاي پيام رسان ها و شبكه هاي اجتماعي بيگانه را براي خودش پاك كرده و به صفر رسانده است.

وي گفت: چالش كشور ما گرفتن هويت ايراني اسلامي در پيام رسان ها  است كه حدود 40 ميليون كاربر در آن فعاليت مي كنند. متأسفانه به اسم آزادي بيان، كانال هايي در پيام رسان تلگرام وجود دارد كه سخيف ترين توهين ها را به اعتقادات ما انجام مي دهد؛ نه فقط در حوزه فقط اسلام بلكه در حوزه ايران و مسائل داخلي. در حوزه اسلامي كه حداقل در كانال هاي ضد انقلاب كه معارض با فرهنگ امروز انقلاب اسلامي هستند حدود 15 هزار كانال مشغول به كار هستند.

گفتني است اين جلسه با پرسش و پاسخ ادامه پيدا كرد و اساتيد سوالات خود را مطرح نمودند.