برگزاري همايش حماسه حسيني با حضور دكتر بهشتي

۲۵ مهر ۱۳۹۶ | ۱۰:۴۱ کد : ۳۷۱۱ اخبار قدیمی
تعداد بازدید:۸۰
برگزاري همايش حماسه حسيني با حضور دكتر بهشتي

به گزارش روابط عمومي، از سوي انجمن فرهنگ و تمدن اسلامي دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل،همايش حماسه حسيني با سخنراني دكتر محمد رضا بهشتي، سالن آمفي تئاتر زنده ياد نوشيرواني برگزار شد.

دكتر بهشتي عضو هيأت علمي دانشگاه تهران با عرض تسليت شهادت امام سجاد (ع) گفت: در دهم محرم سال 61 هجري در گوشه اي از بلاد اسلامي، در بياباني در نزديكي كوفه قيام و نهضت با عظمتي رخ داده است كه همچنان تاريخ را در مي نوردد.

استاد فلسفه و عضو هيات علمي دانشگاه تهران در اين همايش به تاريخ پس از واقعه عاشورا پرداخت و گفت: در قيام عاشورا امام حسين و يارانش از ناموس و جان و مال خود در راه انجام فريضه الهي گذشتند.

دكتر محمد رضا بهشتي گفت: تلخ ترين صحنه عاشورا مربوط به جنگ و خونريزي نيست؛ بلكه در جايي است كه هتك حريم صورت مي گيرد و مجال سخن گرفته مي شود و در چنين شرايطي يك نطق مي تواند آسمان تيره را بشكافد و صداي خود را به گوش عالميان برساند و آن هم نطق خون است، خوني كه به ستم به زمين ريخته شود از لحظه اي كه ريخته مي شود صدايش آن چنان بلند مي شود كه همه كه فرهنگ ها، تاريخ، موقعيت هاي جعرافيايي و همه چيز را در مي نوردد.

وي اظهار داشت: وظيفه حاملان قيام عاشورا بسيار سنگين و كمر شكن بود، رسالت بزرگي كه به نظر نمي آمد تا اين جمع كوچك، اسير و رنج كشيده بتواند از عهده ي آن برآيد، در حالي كه هم جمع غمديده پيام عاشورا را به گوش عالميان رساندند.

دكتر بهشتي گفت: اسرا از شهرهاي مختلفي گذشتند  و در بسياري از شهرها حتي عبور آن ها باعث مي شد تا پيام عاشورا به بلاد اسلامي برسد اما بيشترين فشار به آن ها در شهر شام آمد كه حضرت زين العابدين در مسجد آن خطبه ي معروف و عجيب خود را به براي مردم بيان نمود و بعد از حمد و ثناي الهي به معرفي خود پرداخت و فرمود: اي مردم! من فرزند مكه و منايم، من فرزند زمزم و صفايم، من فرزند كسي هستم كه حجر الاسود را با رداي خود حمل و در جاي خود نصب فرمود، من فرزند بهترين طواف و سعي كنندگانم، من فرزند بهترين حج كنندگان و تلبيه گويان هستم، من فرزند آنم كه بر براق سوار شد، من فرزند پيامبري هستم كه در يك شب از مسجد الحرام به مسجد الاقصي سير كرد، من فرزند آنم كه جبرئيل او را به سدرة المنتهي برد و به مقام قرب ربوبي و نزديكترين جايگاه مقام باري تعالي رسيد، من فرزند آنم كه با ملائكه آسمان نماز گزارد، من فرزند آن پيامبرم كه پروردگار بزرگ به او وحي كرد، من فرزند محمد مصطفي و علي مرتضايم، من فرزند كسي هستم كه بيني گردنكشان را به خاك ماليد تا به كلمه توحيد اقرار كردند.

اي مردم! خداوند به ما شش خصلت عطا فرموده و ما را به هفت ويژگي بر ديگران فضيلت بخشيده است، به ما ارزاني داشت علم، بردباري، سخاوت، فصاحت، شجاعت و محبت در قلوب مؤمنين را، و ما را بر ديگران برتري داد به اينكه پيامبر بزرگ اسلام، صديق [امير المؤمنين علي عليه السلام]، جعفر طيار، شير خدا و شير رسول خدا صلي الله عليه و آله، و امام حسن و امام حسين عليه السلام دو فرزند بزرگوار رسول اكرم صلي الله عليه و آله را از ما قرار داد. [با اين معرفي كوتاه] هر كس مرا شناخت كه شناخت، و براي آنان كه مرا نشناختند با معرفي پدران و خاندانم خود را به آنان مي شناسانم.

وي اظهار داشت: سالگرد عاشورا فقط به تقويم نيست، عود عاشورا به اعاده اش است و بيانگر اين آيه الهي كه «كَم مِّن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللّهِ وَاللّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ» «بسا گروه اندكى كه به توفيق خدا بر گروه بسيارى پيروز شدند، و خدا با صابران است» (آيه 249 سوره بقره).

 گالري تصاوير خبر