برگزاري پنجمين دوره طرح معرفت افزايي اساتيد

۲۵ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۱:۴۸ کد : ۳۶۸۱ اخبار قدیمی
تعداد بازدید:۷۸
برگزاري پنجمين دوره طرح معرفت افزايي اساتيد

به گزارش روابط عمومي، پنجمين دوره طرح معرفت افزايي اساتيد با موضوع اصول تعليم و تربيت، از سوي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل با حضور دكتر خسرو باقري استاد دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه تهران برگزار شد.

در اين جلسه حجت الاسلام و المسلمين حسيني مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه با عرض خيرمقدم به دكتر باقري و اعضاي هيات علمي دانشگاه و تبريك اعياد غدير و قربان و ميلاد سراسر نور امام موسي كاظم گفت: فرصتي كه در اختيار ما قرار گرفت بسيار ارزشمند است و موضوعاتي كه در اين دوره مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد در همه ي ابعاد زندگي ما بسيار تاثير گذار و مورد نياز مي باشد، لذا اميدوارم كه با عنايت خداوند و مشاركت و اظهار نظر بتوانيم نهايت استفاده را ببريم.

در ادامه دكتر واثقي اميري رييس دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل با عرض خيرمقدم گفت: بحمد الله در زمره دانشگاه هايي قرار داريم كه كرسي هاي هم انديشي، دوره هاي معرفت افزايي و اين گونه نشست ها را با برنامه ريزي دقيق، منظم، هدفمند و با طرح موضوعات كاربردي برگزار مي نماييم و اميدوارم كه قدر اين فرصت ها را بدانيم، حضور فعال داشته باشيم و بهره ببريم.

سپس دكتر خسرو باقري استاد دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه تهران نخست به تعريف تعليم و تربيت و اهميت و جايگاه آن در رشد و تعالي انسان پرداخت و اظهار داشت: بايد به تربيت به عنوان يك مسئله نگريسته شود و در راستاي حل آن حركت نمود.

وي گفت: به هيچ وجه نمي توان كار تعليم را از تربيت جدا نمود، به عنوان مثال يك استاد تنها با معلومات خود وارد كلاس نمي شود؛ بلكه اخلاقيات و شخصيت او نيز هست، نوع نگاه، نحوه ارائه مطالب، نحوه برخورد و پاسخگويي و ... لايه هاي شخصيتي او را نشان مي دهد و بر ذهن و شخصيت دانشجو تاثيرات مي گذارد.

دكتر باقري گفت: ارتباط انسان با انسان بسيار پيچيده تر از ارتباط انسان با ماشين است و نگرش ماشيني به انسان عوارض جبران ناپذيري دارد.

وي گفت: زيرساخت هايي كه رفتار را به عمل تبديل مي كند عبارت اند از: شناخت، انگيزه و گرايش، اراده و انتخاب و گونه هاي عمل انسان نيز متعدد است مانند عمل بيروني، دروني، فردي، جمعي، مطبوع، اضطرار آلود و ...

در ادامه به مساله تشويق و تنبيه از منظر عامليت انسان، معيار تربيت و الگوي تربيتي پرداخته شد و هر يك از اعضا حاضر در جلسه به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند.