امضای تفاهم‌نامه همکاری فی مابین پژوهشگاه نیرو و دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

۲۳ آبان ۱۳۹۵ | ۰۸:۵۱ کد : ۳۴۶۶ اخبار قدیمی
تعداد بازدید:۱۰۱
امضای تفاهم‌نامه همکاری فی مابین پژوهشگاه نیرو و دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
به گزارش روابط عمومی، جلسه‌ای در روز سه‌شنبه مورخ 95/08/18 بین مسئولین دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و پژوهشگاه نیرو در محل این پژوهشگاه برگزار گردید و یک تفاهم‌نامه ی همه جانبه علمی پژوهشی بین طرفین امضاء گردید که بستر لازم را برای فعالیت‌های هدفمند و سازمان‌یافته پژوهشی تعداد زیادی از پژوهشگران فراهم می‌سازد.
لازم به ذکر است که پژوهشگاه نیرو زیرمجموعه وزارت نیرو می‌باشد که دارای 1500 پرسنل شامل مدیران، محقیقین دانشگاهی و غیردانشگاهی، کارشناسان و ... می باشد. با توجه به اهمیت موضوع آب و انرژی در آینده کشور این پژوهشگاه دارای دو موسسه تحقیقاتی بزرگ به نام‌های موسسه تحقیقات آب و موسسه تحقیقات برق می‌باشد. این مؤسسات در زمینه های مختلف،  از اساتیدی که بخواهند در حوزه‌های تحقیقاتی نیرو کار کنند حمایت می نمایند.
در ابتدای این جلسه دکتر قاضی زاده به تشریح حوزه فعالیت‌های پژوهشگاه و اهتمام آن در استفاده از توانمندی‌های اساتید دانشگاهی پرداخت و اظهار داشت که از دور با ظرفیت‌های دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و سطوح علمی آن آشنا می‌باشد. وی ابراز امیدواری نمود که همکاری‌ها بعد از امضای تفاهم‌نامه بر مبنای بستر جدید با قوت بیشتری ادامه یابد.
دکتر جواد واثقی امیری رییس دانشگاه نیز ضمن معرفی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، هرم اعضاء هیئت علمی و ابعاد فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی به تشریح دستاوردهای پژوهشی دانشگاه در حیطه‌های مختلف چون انتشار مقالات و کتب در سطح بین‌‌المللی، فعالیت‌های فناورانه در حوزه‌های انرژی های نو، انواع پیل سوختی و نانو تکنولوژی پرداخت و اظهار داشت که محققین ما هم اکنون با سازمان انرژی‌های نو (سانا) وابسته به پژوهشگاه نیرو در قالب چندین قرارداد پژوهشی در حال همکاری می باشند و هم چنین قراردادهایی با شرکت توزیع و شرکت توسعه برق داشته  و در حال حاضر نیز همکاری می کنند.
در ادامه معاون پژوهشی دانشگاه به پتانسیل های موجود در این دانشگاه که می‌تواند با حوزه فعالیت های پژوهشگاه نیرو پیوند خورده و باعث همکاری‌های مستمر بین طرفین گردد، اشاره نمود. وی حیطه‌های مهم قابل همکاری را به شرح زیر بر شمرد:
1- انرژی‌های نو مانند تولید برق از امواج، باد و زیست توده
2- انواع پیل‌های سوختی و ملحقات آن مانند ذخیره‌سازی انرژی ئیدروژن، MEA و ...
3- فعالیت‌های محیط زیستی در مورد مدیریت پسماند و تبدیل آن به انرژی
4- تولید آب شیرین از روش‌های مختلف غشائی
در خاتمه یک تفاهم‌نامه همکاری بین دو طرف به امضاء رسید که مفاد مهم آن شامل موراد زیر می‌باشد:
- انجام پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری
- دعوت به همکاری اعضاء هیات علمی دانشگاه تحت عنوان 'عضو هیئت علمی وابسته'
- حمایت از پژوهشگران پسا دکتری
- اعطای فرصت‌های پژوهشی در حوزه های جدید
- اعطای مراتب و کرسی‌های تخصصی به استادان برجسته و صاحب نظر
- اعطای فرصت مطالعاتی به اعضای هیئت علمی دانشگاه و پژوهشگاه
- همکاری خاص پژوهشگاه با دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل (شامل تولید برق از امواج، حوزه‌های پیل سوختی  PEMو بیولوژیک، مدیریت پسماند و مدیریت بازسرمایشی اقلیم معتدل مرطوب)
هم چنین مقرر گردید در آینده بسیار نزدیک، مسئولین پژوهشگاه از دانشگاه بازدید نمایند و مفاد تفاهم نامه در اولین فرصت ممکن اجرایی گردد.