بررسی عملکرد و برنامه های معاونت آموزشی دانشگاه

۲۵ خرداد ۱۳۹۵ | ۰۸:۵۱ کد : ۳۴۰۲ اخبار قدیمی
تعداد بازدید:۱۱۶
بررسی عملکرد و برنامه های معاونت آموزشی دانشگاه
روابط عمومی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل طی گفت و گویی با آقایان دکتر بخشی معاون آموزشی دانشگاه، دکتر پاشایی مدیر تحصیلات تکمیلی و دکتر ربیعی مدیر کل آموزش،  عملکرد و برنامه های این معاونت را در حوزه های مختلف مورد بررسی قرار داد که به شرح ذیل می باشد:
معاونت برای رهایی دانشگاه از معضل صندلی خالی و کاهش کمی جمعیت دانشجویی چه برنامه ای دارد؟
در حالی که در تاریخ پذیرش دانشجو در دانشگاه های کشور همواره شاهد رشد تقاضای داوطلبان ورود به تحصیلات دانشگاهی بودیم، (و این موضوع پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به دلیل افزایش نرخ جمعیت ملموس تر بود) در طی چند سال اخیر دانشگاه های کشور نوعا با کاهش تقاضای داوطلبان روبرو شدند. این امر در دوره های کارشناسی جدی تر بوده است. از این رو در طی 2-3 سال گذشته مؤسسات آموزش عالی غیر دولتی و بعضا مؤسسات دولتی با کاهش کمی جمعیت دانشجویی مواجه شده اند. بر اساس ارزیابی های کارشناسی، این روند در آینده جدی تر خواهد بود. از این رو، قابل پیش بینی است که در آینده نزدیک رقابت جدی تر در بین دانشگاه های کشور برای پذیرش متقاضیان ورود به دانشگاه ها ( در تمام مقاطع تحصیلی) وجود خواهد داشت. بی تردید یکی از راهکارهای مهم برای پذیرش داوطلبان با بنیه علمی بالا، ارتقای سطح کیفی آموزش با همکاری کلیه استادان و کارکنان خواهد بود. قابل ذکر است که این دانشگاه خوشبختانه تا کنون با مشکل صندلی خالی مواجه نبوده است.
معاونت در راستای ارتقای سطح کیفی آموزش چه برنامه هایی دارد؟
همانطور که در سؤال قبلی توضیح داده شد، ارتقای سطح کیفی آموزش در تمام مقاطع دانشگاهی از الزامات پذیرش دانشجوی قوی تلقی می گردد. این امر به طور جدی در دستور کار دانشگاه قرار گرفته است. از جمله برنامه های در دست اقدام اصلاح نسبت استاد به دانشجو است که در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با عدد مطلوب فاصله دارد که برای ترمیم آن جذب دانش آموختگان ممتاز و متناسب با نیاز های دانشگاه در برنامه های دانشگاه است. همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی به منظور ارتقای کیفیت آموزشی، به کارگیری ابزارهای مدرن آموزشی، تشویق دانشجویان برتر و بهبود فضای فیزیکی از دیگر برنامه های دانشگاه در این راستا می باشد.
پایش و ارزیابی عملكرد آموزشی دانشجویان و اعضای هیأت علمی و مدیران آموزشی واحدهای مختلف چگونه انجام می گیرد؟
این آمادگی همواره در این معاونت وجود داشته و دارد که شنوای دیدگاه ها و نظرات دانشجویان و اعضای هیأت علمی در خصوص عملکرد بخش آموزشی باشد. در همین راستا نظرات مفیدی از جانب اساتید و دانشجویان ارائه شده که مورد توجه قرار می گیرد. قابل ذکر است که بخش نظارت و ارزیابی دانشگاه حد اقل دو بار در سال فعالیت های آموزشی اعضای هیات علمی را مورد ارزیابی قرار می دهد. علاوه بر این، نظرات دانشجویان برتر دانشگاه به طور جداگانه اخذ و مورد بررسی قرار می گیرد که این امر خود به بهبود امر آموزش کمک بزرگی می کند.
معاونت برای حضور به موقع و تمام وقت اساتید در دانشگاه چه برنامه هایی دارد؟ و نظارت به چه صورت است؟
بر اساس اطلاعات موجود قریب به اتفاق اعضای هیات علمی دانشگاه، خوشبختانه حضور فعال در دانشگاه دارند و بعضا در اوقات خارج از ساعات اداری نیز به امر دانشگاه اهتمام می ورزند. خوشحالیم که به این نکته اشاره کنیم که همکاران عضو هیات علمی این دانشگاه در خصوص حضور فعال و تمام وقت و انجام وظایف محوله ساعی می باشند. با این حال، نظارت بر حضور فعال اعضای هیات علمی دغدغه ی معاونت بوده و در مواردی بر حسب ضرورت، تذکراتی به برخی از اعضای هیات علمی داده شده است.
برنامه ریزی و نظارت بر امور آموزش و تحصیلات تکمیلی و دوره های کوتاه مدت آموزشی دانشگاه چگونه است؟
حوزه تحصیلات تکمیلی یک تفاوت اساسی با مقطع کارشناسی دارد و آن ورود دانشجویان به عرصه پژوهش می باشد. به این ترتیب، دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی با دو حوزه آموزش و پژوهش سر و کار دارند. فعالیت های پژوهشی دانشجویان این مقاطع پس از پایان دوره آموزشی شروع می شود. شروع این دوره همراه با تعریف پروپوزال برای موضوع پایان نامه برای دانشجویان کارشناسی ارشد و رساله برای دانشجویان دکتری صورت می پذیرد. پروپوزال ها مطابق با آیین نامه موجود به تصویب هیات داوران می رسد و کارگروه های مختلف شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه در رشته های مهندسی برق، مکانیک، عمران، شیمی و علوم پایه با بررسی پروپوزال ها، فرآیند تصویب آن ها را مورد بررسی قرار می دهند.
تعداد رشته و دانشجویان مقاطع مختلف؟
18 رشته در مقطع کارشناسی با حدود 4250 دانشجو
42 رشته -گرایش در مقاطع تحصیلات تکمیلی با حدود 1350 دانشجو

روابط عمومی دانشگاه از آقایان دکتر بخشی، دکتر پاشایی و دکتر ربیعی به جهت همکاری صمیمانه برای برگزاری این گفتگو، کمال تشکر و قدردانی را دارد.