برگزاری مراسم افتتاحیه کارگاه آموزشی شهرسازی، ساختمان سازی و محیط زیست

۳۰ فروردین ۱۳۹۵ | ۰۸:۵۱ کد : ۳۳۴۹ اخبار قدیمی
تعداد بازدید:۱۲۵
برگزاری مراسم افتتاحیه کارگاه آموزشی شهرسازی، ساختمان سازی و محیط زیست
به گزارش روابط عمومی، مراسم افتتاحیه کارگاه آموزشی شهرسازی، ساختمان سازی و محیط زیست با حضور مسئولین دانشگاه، اساتید و دانشجویان و مهندس محمد رضا حائری مازندرانی معمار، شهرساز و مدیر مسئول و سردبیر مجله اندیشه ایرانشهر در سالن آمفی تئاتر زنده یاد نوشیروانی برگزار شد.
دکتر سید علی اصغر قریشی معاون پژوهشی به نمایندگی از رییس دانشگاه با عرض خیر مقدم و تشکر و قدردانی از برگزار کنندگان این کارگاه گفت: دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با حدود 20 سال قدمت پیشرو در توسعه علمی است.
معاون پژوهشی دانشگاه گفت: همواره منابع آب، خاک و هوا در معرضی آلودگی های دائم قرار دارند و اگر در ساخت و ساز ها و توسعه شهرک های صنعتی الزامات زیست محیطی سنجیده در نظر گرفته بشود، توسعه ی پایدار را برای ما تضمین می کند و امیدواریم خروجی حاصل از این کارگاه راهی برای گشایش فرایند ها و توسعه تکنولوژی های نو در راستای حل معضلات زیست محیطی باشد.
در ادامه دکتر بهرام نوائی نیا رییس دانشکده مهندسی عمران دانشگاه با اشاره به تاریخچه دانشکده مهندسی عمران گفت: این دانشکده در سال 1352 با پذیرش دانشجو در رشته تربیت دبیر فنی آغاز به کار نمود و با 43 سال سابقه در رشته های مهندسی عمران، نقشه برداری و معماری در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد.
وی با بیان این حدود 1200 دانشجو در مقطع کارشناسی، 200 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 100 نفر در مقطع دکتری مشغول به تحصیل هستند افزود: پذیرش دانشجو در تمامی گرایش ها صورت می گیرد و تاکنون 560 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 11 نفر در مقطع دکتری فارغ التحصیل شدند.
دکتر بهرام نوائی نیا رییس دانشکده مهندسی عمران در پایان از برگزار کنندگان این کارگاه بخصوص تلاش های همه جانبه دکتر عابسی تشکر و قدردانی نمود.
سپس مهندس محمد رضا حائری مازندرانی معمار، شهرساز و مدیر مسئول و سردبیر مجله اندیشه ایرانشهر نخست به تعریف دانش شهرسازی پرداخت که عبارت است: علمی که بستر و سرزمین را برای توسعه آماده می کند.
مدیر مسئول و سردبیر مجله اندیشه ایرانشهر گفت: هر معماری باید کنش حرفه ای داشته باشد که این کنش مستلزم 4 چیز است: دانش، روش، بینش و منش.
مهندس حائری مازندرانی سرمایه های طبیعی، تاریخی و اجتماعی را از جملع توان سرزمینی استان مازندران برشمرد و عنوان کرد: این سرمایه ها تجدید ناپذیرند.
این معمار و شهر ساز در ادامه با مفاهیم کلیدی و شبکه  معنایی مورد گفت و گو در کارگاه پرداخت که عبارت اند از توسعه و انواع آن، منابع تأمین سرمایه، حریم و انواع آن، روش شناسی ساخت، قوانیت مرتبط با ساخت و ساز، ارضی بایر و جنگلی، جهت گیری های سرمایه داران ایران، مالکیت اراضی، ایدئولوژی شمال، مشاعیات و توان سرزمینی، منفعت عمومی، منظر فرهنگی، شیوه زندگی و ...