هدف نهایی فناوری نانو، تولید ثروت و افزایش کیفیت زندگی و سلامت مردم است

۲۵ بهمن ۱۳۹۳ | ۰۸:۵۱ کد : ۳۰۴۱ اخبار قدیمی
تعداد بازدید:۹۱
هدف نهایی فناوری نانو، تولید ثروت و افزایش کیفیت زندگی و سلامت مردم است
به گزارش روابط عمومی، دکتر محسن جهانشاهی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در مراسمی در مسجدالرسول (ص) دانشگاه به ارائه مطالبی در حوزه توسعه فناوری نانو پرداختند.
ایشان با اشاره ای کوتاه به تاریخچه فناوری نانو گفت: هدف نهایی این فناوری تولید ثروت و افزایش کیفیت زندگی و سلامت مردم می باشد.
پروفسور جهانشاهی اظهار داشت: تولید علم، فناوری، صنعت و بازار چهار حلقه ثمردهی می باشند که نقطه ضعف ما در بیشتر حوزه صنعت و بازار به علت نبود ارتباط صنعت با دانشگاه و ورود بخش خصوصی برای پر کردن این فاصله است و شرکت های جوان دانش بنیان دانشگاه ها توان رقابت با شرکت های خصوصی را ندارند.
ایشان با اشاره به پاره ای از دستاوردها و افتخارات دانشگاه در زمینه فناوری نانو از جمله کسب عنوان پژوهشکده برتر در سال 91 و مقام اول در اولین، دومین، سومین و پنجمین نمایشگاه دستاوردهای فناوری نانو در کشور گفت: در زمینه فناوری نانو به چهار حوزه پژوهشی بر مبنای اثربخشی تاکید شده است که شامل: آب و محیط زیست، پزشکی و سلامت، ایمنی و استاندارد و انرژی می باشد.  
رییس پژوهشکده فناوری نانو دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل گفت: با توجه به اهمیت و گسترش روز افزون فناوری نانو در زمینه های مختلف و نیاز صنایع گوناگون کشور در بهره مند شدن از این فناوری به منظور ارتقاء کیفی وکمی محصولات مربوطه، در سال 1385 آزمایشگاه تحقیقاتی نانو بیوتکنولوژی در دانشگاه صنعتی (نوشیروانی) بابل تاسیس شد. با انجام فعالیت های علمی و تحقیقاتی، این گروه تحقیقاتی در تاریخ 12/12/1387 با مجوز رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به گروه پژوهشی نانوبیوتکنولوژی تبدیل شده است.با تداوم و استمرار فعالیت های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی در این مرکز ، گروه پژوهشی نانوبیوتکنولوژی در سال 1389 یکبار دیگر ارتقاء پیدا کرده و به پژوهشکده فناوری نانو تبدیل شده است.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه اظهار داشت: در این پژوهشکده، گروهای نانوبیوتکنولوژی، نانو غشاء و نانومحاسباتی وجود دارد که مجهز به آزمایشگاه های مختلفی در این زمینه می باشند و از جمله اهداف و زمینه های تحقیقاتی این پژوهشکده می توان به شناسایی پتانسیل های کاربردی مواد نانوساختار، ابزارهای نانویی و نانوسامانه ها (نانوسیستم ها) در صنایع مختلف کشور از قبیل پزشکی، دارویی، دفاعی، محیط زیست و پتروشیمی اشاره کرد.
دکتر جهانشاهی در پایان به کنفرانس بین المللی مجمع آسیا و اقیانوسیه نانو اشاره کرد که برای اولین بار در جزیره کیش در تاریخ 17 الی 20 اسفند 93 برگزار می گردد و در واقع کنگره ای است که چهار کنفرانس را بر گزار می نماید و مسئولیت برگزای کنفرانس آب و محیط زیست به عهده دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل می باشد.