گزارش میزگرد گذار از توسعه کمی به توسعه کیفی در آموزش مهندسی
به گزارش روابط عمومی، به منظور فرهنگ سازی و تأکید بر ضرورت افزایش کیفیت و ارزشیابی برنامه های آموزش مهندسی کشور، میزگرد گذار از توسعه کمی به توسعه کیفی در آموزش مهندسی با حضور وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری، معاونین ایشان، معاونین آموزشی دانشگاه های مهندسی کشور، رؤسای دانشکده های مهندسی و معاونین آموزشی آن ها در پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران از سوی انجمن آموزش مهندسی ایران برگزار گردید که از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل آقایان دکتر محمد بخشی؛ معاون آموزشی و دکتر صفایی مدیر گروه صنایع حضور داشتند.
دکتر بخشی معاون آموزشی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل که در این جلسه حضور داشت گفت: نخست دکتر فرجی دانا، وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر آمار رشد کمی دانشگاه ها از 65 دانشگاه تا سال 1384 به 115 دانشگاه در سال 1393 و همچنین تغییر در هدف سازمان یونسکو از آموزش برای همه به آموزش کیفی که از ابزارهای قدرت نرم تلقی می شود، ناقوس تغییر در سیاست های نظام آموزش عالی کشور از توسعه کمی به توسعه کیفی آموزشهای مهندسی را به صدا در آوردند و با تعریف کیفیت آموزش به صورت اثربخشی برای برآوردن انتظارات ذینفعان آموزش، بر تعریف شاخص های کیفیت آموزش مهندسی و رصد این شاخص ها به صورت دائمی تاکید کردند.
در ادامه این جلسه دکتر توفیقی، مشاور عالی وزیر علوم، وضعیت نظام آموزش عالی کشور را در مقایسه با دو کشور ترکیه و آلمان نقد و تحلیل نمودند و افزودند: اگر چه کشور ما نسبت به این دو کشور از لحاظ شاخص های کمی در وضعیت بهتری قرار دارد، اما در شاخص های بهره گیری از خلاقیت و توانایی مهندسی در وضعیت پایین تری قراردارد.
بنا بر اظهار معاون آموزشی دانشگاه، اعضاء شرکت کننده بر تغییر در برنامه های آموزش مهندسی کشور و گنجانیدن مهارت های ارتباطات موثر اجتماعی، فهم اقتصادی و شناخت کسب و کار در کنار آموزش دانش و مهارت مهندسی برای ارتقاء کیفیت آموزش مهندسی تاکید نمودند و علاوه بر این که توجه به اخلاق حرفه ای در برنامه های آموزشی، از دغدغه های اصلی اعضاء شرکت کننده از سوی صنعت بوده است به نقش سیاست های وزارت علوم در ارتقای کیفیت آموزش مهندسی با توجه به پتانسیل موجود در آئین نامه ها، خصوصا آئین نامه ارتقاء اعضاء هیات علمی نیز اشاره کردند.
دکتر بخشی گفت: در این جلسه، بر نقش ارزیابی برنامه های آموزش مهندسی بر کیفیت دوره های کارشناسی مهندسی تاکید شد و دکتر معماریان رئیس کرسی یونسکو در آموزش مهندسی ایران، در گزارشی که در زمینه ارزیابی برنامه های آموزش مهندسی در دانشگاه های بین المللی جهان صورت می گیرد، برتغییر در روش های ارزیابی از ارزیابی برنامه های آموزشی و دستاوردهای دوره های آموزشی آکادمیک به جای ارزیابی مراکز و مدرک تحصیلی تاکید نمودند.
ایشان افزودند: سایر شرکت کنندگان نیز در این میزگرد پیشنهاداتی ارائه نمودند که می توان به توجه به برنامه های کوتاه مدت (همچون ساماندهی کارآموزی و پروژهای کارشناسی، آزمایشگاه ها و توجه به اخلاق حرفه ای) در کنار برنامه های بلندمدت برای ارتقاء کیفیت اشاره نمود و همچنین توجه به سایر علل زمینه ای همچون افزایش مشارکت اعضاء هیات علمی و نقش وزارت علوم در خصوص توجه به نیازهای اعضاء هیات علمی نیز از محورهای اشاره شده توسط شرکت کنندگان بوده است.
در پایان با قرائت بیانیه نهایی جلسه، اعضاء شرکت کننده خواستار ترویج و اشاعه فرهنگ ارزیابی وتضمین کیفیت، واگذاری اختیاربرنامه ریزی درسی وتأمین هیأت علمی به دانشگاه ها توسط وزارت علوم، هدفمندکردن توسعه آموزش عالی و توجه به تقاضامحوری در برنامه های درسی با هدف پاسخگویی به نیازهای متنوع و متحول جامعه و بازنگری در ضوابط پذیرش وارزیابی دانشجویان، بویژه در دوره های تحصیلات تکمیلی با هدف ارتقای کیفیت دانش آموختگان در ارتباط با نیاز بازار کار شدند.
دکتر بخشی معاون آموزشی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل که در این جلسه حضور داشت گفت: نخست دکتر فرجی دانا، وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر آمار رشد کمی دانشگاه ها از 65 دانشگاه تا سال 1384 به 115 دانشگاه در سال 1393 و همچنین تغییر در هدف سازمان یونسکو از آموزش برای همه به آموزش کیفی که از ابزارهای قدرت نرم تلقی می شود، ناقوس تغییر در سیاست های نظام آموزش عالی کشور از توسعه کمی به توسعه کیفی آموزشهای مهندسی را به صدا در آوردند و با تعریف کیفیت آموزش به صورت اثربخشی برای برآوردن انتظارات ذینفعان آموزش، بر تعریف شاخص های کیفیت آموزش مهندسی و رصد این شاخص ها به صورت دائمی تاکید کردند.
در ادامه این جلسه دکتر توفیقی، مشاور عالی وزیر علوم، وضعیت نظام آموزش عالی کشور را در مقایسه با دو کشور ترکیه و آلمان نقد و تحلیل نمودند و افزودند: اگر چه کشور ما نسبت به این دو کشور از لحاظ شاخص های کمی در وضعیت بهتری قرار دارد، اما در شاخص های بهره گیری از خلاقیت و توانایی مهندسی در وضعیت پایین تری قراردارد.
بنا بر اظهار معاون آموزشی دانشگاه، اعضاء شرکت کننده بر تغییر در برنامه های آموزش مهندسی کشور و گنجانیدن مهارت های ارتباطات موثر اجتماعی، فهم اقتصادی و شناخت کسب و کار در کنار آموزش دانش و مهارت مهندسی برای ارتقاء کیفیت آموزش مهندسی تاکید نمودند و علاوه بر این که توجه به اخلاق حرفه ای در برنامه های آموزشی، از دغدغه های اصلی اعضاء شرکت کننده از سوی صنعت بوده است به نقش سیاست های وزارت علوم در ارتقای کیفیت آموزش مهندسی با توجه به پتانسیل موجود در آئین نامه ها، خصوصا آئین نامه ارتقاء اعضاء هیات علمی نیز اشاره کردند.
دکتر بخشی گفت: در این جلسه، بر نقش ارزیابی برنامه های آموزش مهندسی بر کیفیت دوره های کارشناسی مهندسی تاکید شد و دکتر معماریان رئیس کرسی یونسکو در آموزش مهندسی ایران، در گزارشی که در زمینه ارزیابی برنامه های آموزش مهندسی در دانشگاه های بین المللی جهان صورت می گیرد، برتغییر در روش های ارزیابی از ارزیابی برنامه های آموزشی و دستاوردهای دوره های آموزشی آکادمیک به جای ارزیابی مراکز و مدرک تحصیلی تاکید نمودند.
ایشان افزودند: سایر شرکت کنندگان نیز در این میزگرد پیشنهاداتی ارائه نمودند که می توان به توجه به برنامه های کوتاه مدت (همچون ساماندهی کارآموزی و پروژهای کارشناسی، آزمایشگاه ها و توجه به اخلاق حرفه ای) در کنار برنامه های بلندمدت برای ارتقاء کیفیت اشاره نمود و همچنین توجه به سایر علل زمینه ای همچون افزایش مشارکت اعضاء هیات علمی و نقش وزارت علوم در خصوص توجه به نیازهای اعضاء هیات علمی نیز از محورهای اشاره شده توسط شرکت کنندگان بوده است.
در پایان با قرائت بیانیه نهایی جلسه، اعضاء شرکت کننده خواستار ترویج و اشاعه فرهنگ ارزیابی وتضمین کیفیت، واگذاری اختیاربرنامه ریزی درسی وتأمین هیأت علمی به دانشگاه ها توسط وزارت علوم، هدفمندکردن توسعه آموزش عالی و توجه به تقاضامحوری در برنامه های درسی با هدف پاسخگویی به نیازهای متنوع و متحول جامعه و بازنگری در ضوابط پذیرش وارزیابی دانشجویان، بویژه در دوره های تحصیلات تکمیلی با هدف ارتقای کیفیت دانش آموختگان در ارتباط با نیاز بازار کار شدند.