مراسم اختتامیه سومین دوره مسابقات قرآن کشور

۰۲ تیر ۱۳۹۲ | ۰۸:۵۱ کد : ۲۸۰۴ اخبار قدیمی
تعداد بازدید:۱۱۴
مراسم اختتامیه سومین دوره مسابقات قرآن کشور

ه گزارش روابط عمومی ، سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه اساتید،  اعضای هیأت علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور اول و دوم تیرماه جاری در دانشگاه صنعتی بابل برگزار شد

دبیر سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه اساتید،  اعضای هیأت علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور ، ترویج فعالیت‌های دینی و قرآنی در دانشگاهها ، فراهم آوردن زمینه‌ای جهت انس بیش از پیش با مصحف شریف و انسان‌ساز قرآن کریم و مفاهیم تعالی‌بخش و نیز  نشر و بسط فضای معنوی عطرآگین قرآن در محیط دانشگاهی را از اهداف برگزاری این دوره از مسابقات برشمرد.


'غلامرضا ضابط پور'در اختتامیه سومین دوره مسابقات قرآن کریم گفت: مسابقاتدر سه بخش و 11 رشته برگزار خواهد شد؛ افزود: بخش شفاهی شامل ، تلاوت تحقیق، تلاوت ترتیل، حفظ 5 جزء، حفظ 10 جزء، حفظ 20 جزء و  حفظ کل قرآن می باشد.

وی اظهارداشت: همچنین بخش کتبی نیز شامل مفاهیم قرآنی (دقایقی با قرآن، تألیف آقای قرائتی)، دیدگاه و سیره معصومین (سیری در سیره ائمه اطهار، تألیف شهید مطهری) و بخش پژوهشی نیز نظریه پردازی و پاسخ پژوهشی ، تحلیل و نقد کتب قرآن و تحقیقات قرآن و عترت می باشد.

معاون فرهنگی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل درباره  زمانبندی برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه اساتید در دانشگاه صنعتی بابل گفت: مرحله دانشگاهی این دوره از مسابقات در نیمه اول  اسفند سال گذشته ونیز مرحله سراسری نیز از اول  و دوم تیرماه سال جاری  برگزار می شود.

وی زمان افتتاح این دوره از مسابقات قرآنی را یکم و اختتامیه را دوم تیرماه خواند و افزود:  در مرحله دانشگاهی سوالات کتبی هم در رشته‌های مفاهیم قرآنی و دیدگاه و سیره معصومین و هم در رشته‌های حفظ ،طراحی و به مدیریت فرهنگی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور ارسال شد و درروز و زمان از قبل تعیین شده  مسابقات برگزار و برگه‌ها به دبیرخانه مسابقه ارسال گردید.

'ضابط پور' بیان داشت: در رشته‌های تلاوت تحقیق و تلاوت ترتیل هم دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور مسابقات را در نیمه اول اسفند برگزار و فایل صوتی را جهت ارزیابی مرحله مقدماتی به دبیرخانه مسابقات ارسال کردند که پس از دریافت فایل صوتی در اردیبهشت 92 با دعوت از داوران در بخش برادران و خواهران در دو روز جداگانه ارزیابی شد و سئوالات کتبی در رشته‌های مختلف هم ارزیابی و نفرات برتر جهت مسابقات کشوری دعوت شدند.
وی ادامه داد: آثار پژوهشی نیز به صورت مستقیم به دبیرخانه ارسال شد و پس از دریافت آثار، هر اثری به دو ارزیاب ارجاع و در صورتی که فاصله نمرات ارزیاب زیاد بود به ارزیاب سوم داده شد و نفرات برتر جهت دریافت جوایز دعوت شدند.

وی درباره آمار شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات قرآنی گفت: در بخش شفاهی یکصدو 94نفر می باشند که از این تعداد، تلاوت تحقیق 51 نفر ، تلاوت ترتیل 90 نفر ، حفظ 5 جزء: 20 نفر، حفظ 10 جزء: 15 نفر، حفظ 20 جزء، 10 نفرو حفظ کل قرآن، 8 نفرهستند.


دبیر سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه اساتید،  اعضای هیأت علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور  250 نفر از شرکت کنندگان را در بخش کتبی برشمرد و افزود: تعداد یکصدو 50 نفر در مفاهیم قرآنی و یکصد نفر دیگر نیز مربوط به دیگاه و سیره معصومین می باشند.


وی تعداد آثار پژوهشی  در سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه اساتید،  اعضای هیأت علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور را 80 اثر پژوهشی بیان کرد و اظهارداشت: در حوزه تحقیقات قرآن و عترت، 50 اثر، نظریه‌پردازی و پاسخ پژوهی 20 اثر و نیز تحلیل و نقد کتب قرآن و عترت 10 اثرمی باشند.

'ضابط پور'آمار راه یافته گان به مرحله سراسری را در بخش شفاهی، ترتیل (قرائت) 18 نفر برادران،  ترتیل (قرائت)، 7 نفر خواهران، تحقیق (قرائت،22 نفر برادران، حفظ 5 جزء،  8 نفر، حفظ 10 جزء: 5 نفر، حفظ 20 جزء: 3 نفر، حفظ کل قرآن، 2 نفر، و در بخش کتبی کتاب دقایقی با قرآن تألیف آقای قرائتی،12 نفر، کتاب سیری در سیره ائمه اطهار تألیف استاد مطهری، 16 نفر برشمرد.

 
در پایان نفرات برترسومین دوره مسابقات قرآن اساتید کشور در رشته های مختلف معرفی و سپس از آنها با اهداء لوح سپاس تجلیل به عمل آمد
 رشته مفاهیم قرآنی  از کتاب دقایقی با قرآن
آقایان احسان سلجوقی ، علی پرچمی،عباس ابویسانی 
در رشته مفاهیم از کتاب دیدگاه وسیره معصومین
آقای مرتضی زمزمی ،خانم اعظم صنعت جو،خانم حمیده رضوی 
در رشته ترتیل
آقایان :جوان آراسته ،مجید رسولی،مجید الیاسی  
رشته حفظ کل قرآن کریم
آقای محمد رضا مصباحی پور 
حفظ بیست جزء
آقای سعید خراشادی زاده 
حفظ ده جزء
آقایان مرتضی جاهد نظامی،مسیح بابا میر، اسماعیل توکلی
حفظ پنج جزء
آقایان روح الله میرزائی،غلامعلی خلیلیان، علی شجاع زاده
در رشته تحقیق
سید احمد برسی،مصطفی هادوی نژاد،جواد نظری مقدم
 در رشته ترتیل خانمها
خانمها: مرضیه سیاهپوش،فرشته روان بخش، سمیه جهانفر
رشته تحقیقات قرآن وعترت
خانمها:مینا شمخی ،کیوان احسانی، عاطفه حیرت
رشته نظریه پردازی قرآن
خانم فخرالسادات قریشی راد، آقایان سعید فخاری،سیدرضا بلاغت .