در دومین دوره مسابقات Can Sat ایران تیم های SeaSat و Phonix از دانشگاه موفق به کسب عنوان دوم و پنجم شدند

۲۸ آبان ۱۳۹۱ | ۰۸:۵۱ کد : ۲۷۵۳ اخبار قدیمی
تعداد بازدید:۷۶
در دومین دوره مسابقات Can Sat ایران تیم های SeaSat و Phonix از دانشگاه موفق به کسب عنوان دوم و پنجم شدند
به گزارش روابط عمومی، دومین دوره مسابقات Can Sat ایران توسط پژوهشکده سامانه های فضا نوردی، از نوزدهم تا بیست و یکم آبان ماه سال جاری برگزار شد و تیم های SeaSat  و Phonix (ققنوس) به ترتیب موفق به کسب عنوان دوم و پنجم شدند.
 تیم SeaSat  به سرپرستی آقای علی ذبیح الله پور رتبه ی دوم تیمی در ماموریت تصویر برداری در کلاس استاندارد را به به دست آورد و تیم Phonix (ققنوس) به سرپرستی آقای فرشید یعقوبیان موفق به کسب رتبه ی پنجم تیمی در ماموریت بررسی اتمسفر در کلاس استاندارد شد.
 به گزارش روابط عمومی، Can Sat یک سیستم هوافضایی است که بیشتر با هدف تحقیق و آموزش مورد استفاده قرار می‌گیرد. کن ست از دو واژه انگلیسی کن (Can) به معنای قوطی نوشابه و ست (Sat) که کوتاه شده کلمه (Satellite) به معنای ماهواره است و در واقع می‌توان گفت ماهواره ای است در ابعاد قوطی نوشابه که قابلیت ساخت در محیط های علمی و توسط دانشجویان را دارا می باشد. این ماهواره کوچک از ارتفاع چند صد متری سطح زمین رها شده و به وسیله سیستم بازیابی سالم به زمین می¬رسد. این ارتفاع برای آنکه کن ست بتواند ماموریت هایی مشابه ماهواره های واقعی انجام دهد، کافی به نظر می رسد.
کن ست ها می توانند ماموریت های زیادی را تحت پوشش قرار دهند اما ماموریت های شناخته شده‌ای برای کن ست ها وجود دارد که بیشتر در مسابقات پیشنهاد می شوند. این ماموریت ها عبارت اند از:
•    بررسی اتمسفر – در این ماموریت کن ست باید برخی از ویژگیهای اتمسفری را اندازه گیری کند
•    تصویربرداری – کن ست  باید در فاصله زمانی بین رهاشدن و فرود بر زمین عکس یا فیلم تهیه کند. اطلاعات می تواند به صورت همزمان به زمین مخابره شود و یا ذخیره شده و بعد از فرود بازیابی گردد
•    بازگشت به محل معین – کن ست باید به صورت خودکار به یک محل از پیش تعیین شده نزدیک شود
•    گسترش آنتن – کن ست باید با استفاده از مکانیزم های مشخص و از پیش طراحی شده پس از فرود بر روی زمین آنتنی را گسترش دهد.
•    فرود با کیسه هوا – در این ماموریت کن ست باید بر روی کیسه هوا فرود بیاید و سالم بماند. کن ست می تواند علاوه بر کیسه هوا از سیستم های بازیابی دیگری مانند چتر نیز بهره ببرد.
مسابقات کن ست فرصت منحصر به فرد برای دانشجویان است تا تیم هایی با ترکیب رشته های مختلف مهندسی تشکیل داده و با مدیریت صحیح، در مدتی کوتاه محصول قابل قبولی داشته باشند.
ایران به تازگی گام در این عرصه گذاشته و اقدام به برگزاری اولین دوره مسابقات بین المللی کن ست نمود.
 تیمهای  شرکت کننده  در دوره دوم مسابقات کن ست ایران از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در بخش الف دومین دوره شرکت کرده اند. در این بخش همانند بقیه مسابقات کن ست جهان، کن ست ها می توانند در کلاس آزاد یا استاندارد باشند. رهاسازی از ارتفاعی حدود 500 متر و به وسیله بالن صورت می گیرد. مسابقات در این بخش در 4 فاز برگزار می گردد و تیم ها موظفند پیش از عملیاتی شدن کن ست، دو گزارش طراحی ارائه کنند. پژوهشگاه هوافضا مسئولیت این بخش را بر عهده دارد که از تجربه برگزاری موفقیت آمیز اولین دوره مسابقات در سطح ملی بهره می برد.
 دکتر یاسر بالغی، عضو هیات علمی دانشکده ی برق و کامپیوتر به عنوان عضو هیات علمی همراه تیم CanSat دانشگاه بودند.
روابط عمومی دانشگاه، این موفقیت ارزشمند را به اعضای این تیم‌ها، ریاست محترم دانشگاه، دانشکده های مهندسی برق و کامپیوتر و مکانیک و کلیه دانشگاهیان تبریک عرض می نماید.