مجری طرح زیتون: آخرین تکنولوژی فناوری نانو در زیتون پیگیری می شود

۰۷ تیر ۱۳۹۰ | ۰۸:۵۱ کد : ۲۷۲۷ اخبار قدیمی
تعداد بازدید:۱۲۸
مجری طرح زیتون: آخرین تکنولوژی فناوری نانو در زیتون پیگیری می شود

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی گفت: توسعه باغات زیتون برمدار علم می چرخد و براین اساس آخرین تکنولوژی فناوری نانو در زیتون مورد پیگیری قرار گرفت و با کمک و توسعه تصفیه فاضلاب و پساب زیتون از طریق فیلتر نانو با وزارت جهاد کشاورزی مورد اجرا قرار گرفت.

'جهانگیرعرب' در حاشیه بازدید از پژوهشکده نانو دانشگاه صنعتی بابل طی گفت و گویی تصریح کرد: امروز در توسعه، اصلاح، فناوری، بهبود و کیفیت و ارتقاء دانش فنی در شرایط علمی و فنی کاملا پایدار قرار داریم  و با پیشنهاداتی را که وزارت جهاد در مورد باغات به مجلس و دولت ارایه داد  مورد تصویب قرار گرفت و این مصوبه در حال اصلاح و بهبود است.


وی ادامه داد: سالانه 79 هزارتن زیتون در کشور تولید می شود که این براساس آن 790میلیارد ریال آورده مالی را برای ایران به همراه دارد.

وی یادآورشد: وزارت جهاد کشاورزی طرح توسعه اصلاح باغات زیتون را از زمان اجرا در 26 استان کشور مطالعات دقیق توسعه را آغاز کرد و در طی پنج سال اخیر با انجام مطالعات دقیق تفصیلی اجرایی دقیق که در کشور شروع شد هم اکنون 17 استان کشور توسعه زیتون را در سرلوحه برنامه های طرح زیتون داد.

وی گفت: یکی از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی این است که در افق 1404سطح توسعه باغات زیتون ایران به 530 هزار هکتار و مصرف سرانه روغن زیتون به دو کیلوگرم خواهد رسید.

وی ادامه داد: توسعه باغات زیتون از سه هزار و 500 هکتار به حدود 130 هزار هکتار در 15 سال گذشته تاکنون رسیده است که براین اساس  40 برابر رشد داشته است ولی توسعه باغات زیتون را با توجه به حرکتی را که در جهان دیدیم از مقام 43 به مقام 18 تولید در جهان رسید و از نظر مقام توسعه به 11 رسیده است.

وی بیان کرد: از عملکردی که کارشناس در باغات زیتون داشته عملکرد در توسعه باغات سطح در دنیا به مقام ششم دست یافتیم  که بیانگر حرکت علمی و فنی در توسعه باغات زیتون است.


به گفته 'عرب' در 10 سال اولیه این طرح جمعی از مازندرانی ها و برخی دیگر به تولید نهال مبادرت ورزیدند که حرکت خوبی بود ولی با توجه به اینکه آن زمان هنوز به موضوع مطالعات اشاره نشده بود، دچار مشکلات فنی هستند.


وی با بیان اینکه هدف از تولید اصلی زیتون روغن خوراکی است؛ گفت: مصرف روغن زیتون با 30 سال قدمت در دنیا به 500 گرم رسید و این رقم با 15 سال قدمت در ایران به 150 گرم می رسد.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی ضمن بیان این مطلب که  مصرف سرانه کنسرو زیتون در دنیا 240 گرم و در ایران 450 گرم است؛ بیان کرد:70 درصد روغن در داخل و 30 درصد از طریق واردات تامین می شود.

92273