آیت الله جوادی آملی: حوزه هاي علميه و دانشگاه ها بايد سرآمد و الگو باشند

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۰۸:۵۱ کد : ۲۶۷۵ اخبار قدیمی
تعداد بازدید:۸۱
آیت الله جوادی آملی: حوزه هاي علميه و دانشگاه ها بايد سرآمد و الگو باشند

آيت الله جوادي آملي با تاكيد بر ترويج و گسترش شعائر و ارزشهاي ديني در جامعه گفت : حوزه هاي علميه و دانشگاه ها بايد سرآمد و الگوي ديگران باشند .


به گزارش خبرنگار روابط عمومی وي در پيامي تصويري كه روز پنجشنبه دركنگره ملي علامه سعيدالعلما و ملامحمد اشرفي به نمايش در آمد ، بيان كرد : مازندران مهد پرورش بسياري از عالمان و بزرگان و سرزمين عالم پرور ، شهيد پرور ، فقيه پرور ، حكيم پرور ، مفسر پرور و دانشمند پرور است.

آيت الله جوادي آملي در اين پيام بيان داشت : مازندران مورد عنايت اهل بيت (ع) بود و سادات بزرگواري به اين خطه آمدند تا شعائر و ارزشهاي ديني را ترويج و گسترش دهند .

وي در اين پيام ، اجداد و نياكان مازندرانيان را ميزبان سادات گرامي اعلام كرد و بيان داشت : ولايت مداري و علاقه به خاندان نبوت ميراث گران بهاي اين بزرگان است .

وي در اين پيام بيان داشت : اجداد و بزرگان اين سرزمين با تاسي از فرمايشات اهل بيت (ع) و تعاليم قرآني به فراگيري علوم در زمينه هاي مختلف پرداختند و از شخصيت هاي برجسته در علوم و معارف ديني بودند .

وي در اين پيام افزود : شخصيت هاي برجسته و بزرگي از جمله علامه سعيد العلما و ملامحمد اشرفي از اين خطه برخواستند و مايه فخر و مباهات هستند .

وي در اين پيام برگزاري اين كنگره وزين را براي پاسداشت زحمات اين دو عالم رباني مورد ستايش قرار داد وگفت: شخصيت هاي بزرگي همچون اين دو عالم بزرگوار در استان ولايتمدار مازندران به ترويح شعائر و ارزشهاي ديني پرداختند .

كنگره ملي بزرگداشت علامه سعيد العلما مازندراني و علامه ملامحمد اشرفي صبح امروز با حضور آيت الله محمد صادق لاريحاني رييس قوه قضاييه و حجت السلام والمسلمين محمدي گلپايگاني رييس دفتر رهبر معظم انقلاب و جمعي از شخصنيت هاي حوزوي دانشگاهي و محققين در دانشگاه نوشيرواني بابل آغاز به كار كرد .

محمد سعيد از مشاهير علماي قرن سيزدهم ، فقيه نامدار ، مجتهد و عالم برجسته معروف به سعيد العلماي بارفروشي مازندراني (ره) است كه درحدود سال 1187 هجري قمري در بابل ديده به جهان گشود.

آن عالم فرزانه، پس از گذراندن تحصيلات مقدماتي در ايران عازم نجف اشرف شد و در كنار شيخ مرتضي انصاري (ره) از محضر استاد فرزانه حضرت آيه الله العظمي ملا محمد شريف العلماء آملي (ره) بهره برد.

ملا محمد اشرفي ، شيخ زين العابدين مازندراني و محمد زمان مازندراني از عالمان وارسته بزرگ اين خطه از جمله شاگردان اين عالم هستند .

مرحوم سعيدالعلماء پس از يك عمر خدمت و مجاهدت و تقوا ، سرانجام در سن 83 سالگي و درسال 1270 هجري قمري دار فاني را وداع گفته و به ديار ابدي شتافت و در بابل مدفون گرديد.
حاج ملامحمد فرزند ملامحمدمهدي معروف به علامه محمد اشرفي از مفاخر بزرگ مكتب ما در اوايل قرن چهاردهم هجري قمري است و اين عالم بزرگوار در هيجدهم ماه رجب 1220 هـ.ق در روستايي از توابع هزار جريب مازندران (شهرستان نكا) متولد شد.

علامه اشرفي پس از تحصيل نزد برخي از علماي بهشهري ، براي فراگيري علوم به بابل رفت و به حضور مرحوم سعيد العلماء كه در مقام علمي بر همگان مزيت داشتند ، مشرف شد.

اين عالم بزرگوار داراي تاليفاتي است و علاوه بر رساله علميه ، كتابهايي همچون ، حيات جاويد ( 2 جلد ) ، اسرار الشهاده ، مصباح الهدي في شرح عروه الوثقي ( 2 جلد ) از تاليفات ايشان است .
اين عالم رباني در سال 1315 هـ.ق در بابل جهان فاني را به درود گفت و پيكر پاك ايشان در شهر در كنار مسجد جامع بابل به خاك سپرده شد.

92273