رهبر معظم انقلاب: جامعه بيش ازپيش به فراگيري سيره علمي و معنوي بزرگان دين نيازمند است

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۰۸:۵۱ کد : ۲۶۷۴ اخبار قدیمی
تعداد بازدید:۷۴
رهبر معظم انقلاب: جامعه بيش ازپيش به فراگيري سيره علمي و معنوي بزرگان دين نيازمند است

رييس دفتر رهبرمعظم انقلاب در كنگره ملي بزرگداشت سعيدالعلما مازندراني، بخش هايي از بيانات سال گذشته رهبر معظم انقلاب را درديدار با اعضاي شوراي عالي سياستگذاري اين كنگره قرائت كردكه در آن گفته شده:جامعه ما امروز بيش از پيش به فراگيري سيره علمي و معنوي بزرگان دين نيازمند است.

 حجت الاسلام و المسلمين ’محمد محمدي گلپايگاني’ روز پنجشنبه در نخستين جلسه اين كنگره كه در بابل برگزار مي شود همچنين به نقل از بيانات معظم له گفت: سعيد العلما مازندراني مرد بسيار بزرگ و فقيه بسيار برجسته و از نظر علمي از قوت بسيار بالايي برخوردار بود ايشان به همراه شيخ اعظم مرتضي انصاري شاگرد مرحوم شريف العلما مازندراني بودند كه پس از درس استاد مباحث ايشان را تدوين نموده و براي سايرين از جمله شيخ مرتضي انصاري تقرير مي فرمودند.

همچنين به نقل از بيانات رهبر معظم انقلاب گفته شد: پس از مرحوم صاحب جواهر وقتي مرجعيت شيعه به شيخ مرتضي انصاري واگذار شده بود ايشان طي نامه اي براي سعيد العلما كه در آن زمان در شهر بارفروش به سر مي بردند از او خواست كه زعامت جهان تشيع را عهده دار گردد زيرا از نظر علمي و فقاهت از ايشان اعلم مي باشد.

به گفته حجت الاسلام والمسلمين گلپايگاني در بيانات معظم له آمده است: مرحوم سعيد العلما در جواب شيخ فرمود كه من سالهاست كه حوزه نجف را ترك نمودم و شما در آنجا مانديد وبه تحصيل و تدريس ادامه داديد، لذا اين مقام شايسته شماست. همين نكته از اين دو بزرگوار درس بزرگي به ما مي دهد. اينكه شيخ انصاري اعتراف به افضل بودن سعيد العلما مي نمايد و متقابلا ايشان نيز اعتراف به افضل بودن او مي نمايد، نكته اخلاقي و تربيتي مهمي نهفته است.

در بيانات رهبر معظم انقلاب همچنين آمده است: اين نكات اخلاقي از اين شخصيت هاي برجسته بايد براي مردم ما تبيين گردد و توصيه ويژه من به شما عزيزان اين است كه جنبه هاي اخلاقي و ابعاد ارزشي اين بزرگواران را به مردم نشان دهيد.

حجت الاسلام و المسلمين محمدي گلپايگاني در ادامه به نقل از بيانات رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: جامعه ما امروز بيش از پيش به فراگيري سيره علمي و معنوي اين بزرگان نيازمند است و در ضمن بايد جستجو كنيم و هرچه آثار از مرحوم سعيد العلما پيدا نموديد آن را تصحيح و چاپ نماييد.

رهبر معظم انقلاب در بيانات خود در خرداد ماه سال گذشته همچنين فرمودند: متاسفانه آثار اين بزرگان در غربت و گمنامي به سر مي برد كه بايد احيا گردد. اصل نسخه خطي اثر علمي و اصولي ايشان در كتابخانه گرگان موجود بود كه خواستم نسخه اي از آن را برايم بياورند و شما مي توانيد از آنجا جستجو كنيد و آن را به چاپ برسانيد.

به گفته حجت الاسلام و المسلمين گلپايگاني، معظم له در بيانات خود همچنين فرمودند: مرحوم ملا محمد اشرفي نيز كه از برجسته ترين شاگرادان ايشان مي باشد آثار متعددي دارد كه مهمترين و مفصل ترين آن همان كتاب ارزشمند شعائر الاسلام است كه بايد احيا شود و مقبره اين دو بزگوار هم به همت استانداري و مسوولين امر بازسازي و احيا گردد تا بيشتر مورد توجه علاقه مندان قرار گيرد. به هرحال اين بزرگان برگردن همه ما حق حيات دارند و ياد و نام و زندگي و آثار آنان بايد در معرض مطالعه مردم قرار بگيرد و من از اين اقدام خوب شما تشكر مي كنم و براي موفقيت شما دعا مي كنم و اميدوارم خداوند بر توفيقات شما بيفزايد.

كنگره ملي بزرگداشت علامه سعيدالعلما مازندراني و علامه ملا محمد اشرفي صبح امروز با حضور آيت الله صادق آملي لاريجاني رييس قوه قضاييه و حجت الاسلام والمسلمين محمدي گلپايگاني رييس دفتر رهبر معظم انقلاب و جمعي از شخصيت هاي حوزوي و دانشگاهي و محققين در دانشگاه نوشيرواني بابل آغاز به كار كرد.

92273