برگزاري بزرگداشت علامه سعيدالعلما مديون عنايات رهبرمعظم انقلاب است

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۰۸:۵۱ کد : ۲۶۷۳ اخبار قدیمی
تعداد بازدید:۹۹
برگزاري بزرگداشت علامه سعيدالعلما مديون عنايات رهبرمعظم انقلاب است

امام جمعه بابل گفت: برگزاري بزرگداشت علامه سعيدالعلما معطوف و مديون عنايات رهبرمعظم انقلاب است.


حجت الاسلام ’ حسن روحاني ’ روز پنجشنبه در اولين كنگره ملي بزرگداشت علامه سعيد العلما و علامه ملا محمد اشرفي مازندراني در دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل افزود: شخصيت علامه سعيد العلما با هويت مردم ارتباط عميق دارد و برگزاري اين مراسم يكي از آرزوهاي بزرگ مردم منطقه بود كه با عنايات مقام معظم رهبري حاصل شد.

وي ادامه داد: رساله علامه سعيدالعلما كه در يكي از كتابخانه هاي شهر ساري نگهداري مي شد به دستور رهبر معظم انقلاب به زير چاپ رفته است.

امام جمعه بابل بيان داشت: برخي از علما و بزرگان نيز مقبره علامه سعيدالعلما را در خور شان و مقام ايشان نديده بودند لذا با تذكرات مراجع تقليد و عنايت استاندار مازندران مقبره ايشان و شاگردش ملا محمد اشرفي مازندراني بطرز زيبا و باشكوهي بازسازي شد.

حجت الاسلام روحاني با اشاره به نظر مساعد رهبر معظم انقلاب براي برگزاري اين كنگره، افزود: رهبر معظم عنوان فرمودند: ’خطه شمال داراي عالمان برجسته اي است كه بايد نام آنها احيا شود كه سعيد العلما مازندراني از جمله اين علما است.’

امام جمعه بابل وجود اين عالمان را از جمله بركات استان مازندران دانست و گفت: آن بزرگواران در زمان حيات به وظيفه خود عمل كردند و ما امروز بايد آنها را به نسل جوان معرفي كنيم.

وي ادامه داد: اميدواريم برگزاري اين مراسم مقدمه اي براي تجليل از شخصيتهاي بزرگ ديگر شود.

در ادامه اين مراسم دبير اولين كنگره بزرگداشت علامه سعيدالعلما و اشرفي مازندراني
گفت: 130مقاله به دبيرخانه اين كنگره ارسال شد كه توسط كميته علمي بررسي و در نهايت مقرر شد 70 مقاله در قالب كتابي دو جلدي به چاپ برسد كه جلد اول آن چاپ و جلد دوم در دست چاپ است.

حجت الاسلام ’سيد حسين ابراهيميان ’ افزود: در راستاي برگزاري كنگره بزرگداشت سعيد العلما و ملا محمد اشرفي مازندراني با 30 تن از مراجع تقليد و عظام ملاقاتهايي داشتيم كه مجموعه گزارشهاي اين ملاقاتها در قالب كتاب ’ ستارگان ملكوت ’ به چاپ رسيده است.

وي يادآوشد: زندگينامه و شرح حال سعيد العلما نيز در قالب كتابهايي تحت عنوان ’آسمان در آينده ’ ، ’مشعلداران هدايت’ و ’آينده فقاهت’ به چاپ رسيده است.

وي ادامه داد: آثار برجاي مانده از اين دو عالم تاريخ تشيع نيز در دست چاپ است.
وي همچنين گفت: بازگشايي مقبره اين دوعالم جليل القدر بعد از بازسازي و پرده برداري از تنديس علامه سعيدالعلما در ميدان كارگر و رونمايي از تمبر علامه سعيدالعلما و شاگرد وي ملا محمداشرفي مازندراني از برنامه هاي امروز اين كنگره است.

كنگره بزرگداشت علامه سعيد العلما و ملا محمد اشرفي روزهاي 29 ، 30 و 31 ارديبهشت ماه جاري در دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل و دانشگاه علم و صنعت بهشهر برگزارمي شود.

مولانا محمد سعيد از مشاهير علماي قرن سيزدهم ، فقيه نامدار ، مجتهد و عالم برجسته معروف به سعيد العلماي بار فروشي مازندراني (ره) است كه درحدود سال 1187 هجري قمري در بابل ديده به جهان گشود.

آن عالم فرزانه، پس از طي تحصيلات مقدماتي در ايران ، عازم نجف اشرف گشته و در كنار استاد الفقها شيخ انصاري (ره) از محضر استاد فرزانه حضرت آيت الله العظمي ملا محمد شريف العلما آملي (ره) بهره برد و تا نيل به مقام عظيم اجتهاد ازحضورش استفاده كرد و به اخذ اجازه از آن عالم جليل القدر مفتخر گرديد.

كرسي هاي درس خارج فقه و اصول ايشان نيز مورد توجه فضلا و علماي حوزه علميه نجف و كربلا بوده است.

اين عالم فقيد پس از طي مراحل اجتهاد براي هدايت و ارشاد مردم به طبرستان (مازندران) مراجعت كرد و در بابل مستقر شد و بزرگترين حوزه علميه آن روز را در اين شهر بنا كرد كه بيش از دو هزار طلبه درآن مشغول به تحصيل شدند.

از جمله شاگردان اين عالم بزرگ ملا محمد اشرفي است كه خود صاحب بيش از 70 اثر علمي بوده است و همچنين شيخ زين العابدين مازندراني به عنوان مرجع تقليد عصر و محمد زمان مازندراني از عالمان وارسته بزرگ از ديگر شاگردان اين عالم جليل القدر هستند .

مرحوم سعيدالعلما پس از يك عمر خدمت و مجاهدت و تقوا ، سرانجام درسن 83 سالگي درسال 1270 هجري قمري دار فاني را وداع گفته و به ديار ابدي شتافت و درانتهاي بازار مسجدجامع بابل مدفون گرديد.

حاج ملامحمد فرزند ملامحمدمهدي معروف به علامه محمد اشرفي از مفاخر بزرگ تشيع در اوايل قرن چهاردهم هجري قمري است و اين عالم بزرگوار در هجدهم ماه رجب 1220 هـ.ق در روستاي لترگاز از توابع هزار جريب مازندران (شهرستان نكا) متولد شد.

علامه اشرفي پس از تحصيل نزد برخي از علماي بهشهري ، براي فراگيري علوم به بابل رفت و به حضور مرحوم سعيد العلما كه در مقام علمي بر همگان مزيت داشتند ، مشرف شد.

اين عالم بزرگوار داراي تاليفاتي است و علاوه بر رساله علميه ، كتابهايي همچون ، حيات جاويد ( 2 جلد ) ، اسرار الشهاده ، مصباح الهدي في شرح عروه الوثقي ( 2 جلد ) از تاليفات ايشان است .

اين عالم رباني در سال 1315 هـ.ق در بابل جهان فاني را به درود گفت و پيكر پاك ايشان در شهر در كنار مسجد جامع بابل به خاك سپرده شد.

92273